Velika škrtica

Nevjerojatna priča o tužbi koju je jednom davno podnijelo tisuće hrvatskih građana...

Kada si potrošač, niti 16 godina nije dovoljno za presudu...
Ilustracija
 Profimedia, Alamy

Prošlo je 16 dugih godina, izmijenilo se sedam vlada i sedam premijera, Hrvatska je ušla u Europsku Uniju, ali spor kojeg su nezadovoljni potrošači pokrenuli protiv Hrvatskog Telekoma 2003. godine do danas se nije pomaknuo s mrtve točke.

Odnosno, da budemo precizniji, napravio je cijeli krug i vratio se na početak, potrošivši desetljeće i pol da se u travnju 2019. godine još uvijek ne bi znalo je li netko doista bio oštećen u ona davna vremena kad je HT potrošačima pretplatu naplaćivao prema ugovoru o koncesiji za javne usluge, koji je naknadno poništen, a sekundu razgovora obračunavao kao da je trajala cijelu minutu.

Riječ je o famoznoj “pilot tužbi” koju je 2003. godine podnijelo šestero korisnika usluga HT-a i Društva Potrošač, a 42 tisuće drugih korisnika dalo je punomoći Potrošaču za tužbe te 2005. godine Državnom odvjetništvu predalo zahtjeve za mirnim rješavanjem spora.

Izuzeće sutkinje

Ti su zahtjevi predani samo mjesec dana nakon što je HT, zajedno s Republikom Hrvatskom koja je u sporu također bila tužena strana, u travnju 2005. tužiteljima ponudio nagodbu, koja se, pak, nije realizirala s obzirom na to da je Općinski sud u Zagrebu u travnju 2007. godine potvrdio osnovanost tužbenog zahtjeva korisnika i Potrošača, a HT se obvezao da će isplatiti naknadu za nezakonito naplaćenu pristojbu.

Prema podacima koje je HT tada komunicirao u svojem službenom prospektu objavljenom povodom prodaje dionica dio kojih je bio u vlasništvu države, procjenjivalo se da bi ukupan gubitak društva povodom tužbe mogao doseći i do 150 milijuna kuna, uz opasku da je “Društvu savjetovano kako će njihova žalba biti osnovana”.

Nejasno je kako su u HT-u mogli biti takve Pitije, no brzo se pokazalo da su njihova predviđanja bila točna, a potrošači bačeni korak unazad, iako dotad u uvjerenju da je pravosuđe itekako na njihovoj strani.

Naime, po žalbi HT-a na prvostupanjsku presudu, koja je bila u korist potrošača, spis je upućen na Visoki sud koji u punih pet godina nije donio nikakvu presudu, a utišala se i cijela priča oko nagodbe koju HT više gotovo da i nije spominjao.

Potrošač i tužitelji u međuvremenu šalju požurnice te podnose zahtjeve za izuzećem sutkinje koja predmet nije uspjela riješiti u dugačkom roku od čak 1855 dana. Piše se ministrima, kao i delegaciji Europske komisije u RH, a dio tužitelja 2011. godine odlučuje podnijeti zahtjeve i za zaštitu prava na suđenje u razumnome roku jer je predmet predugo trajao.

To će uroditi plodom 2012. godine kad će Županijskom sudu u Zagrebu biti naloženo da presudu donese u naredna tri mjeseca, pa će u ožujku 2012. godine drugostupanjski sud Društvu Potrošač izazvati popriličan šok. Odlučeno je da se prvostupanjska presuda donesena u korist tužitelja preinačava, čime Hrvatski Telekom više nije bio dužan isplatiti potrošače.

Nakon prvotnog šoka, brzo će od strane tužitelja uslijediti optužbe zbog povrijeđenog prava na pravično suđenje, centrirane uglavnom oko navodnog antidatiranja presude Županijskog suda, mogućeg utjecaja na suce i brojnih drugih momenata koje su smatrali nelogičnima, a uslijedit će potom protiv te presude i revizija Vrhovnoga suda, koji će u lipnju 2015. godine odlučiti da predmet treba vratiti na prvi stupanj te ponovo odlučivati o opravdanosti tužbenog zahtjeva.

U međuvremenu su iz financijskih izvještaja Hrvatskog Telekoma “isparile” bilo kakve konkretne informacije o aktualnim sporovima, izuzev načelnih spominjanja “nekoliko neriješenih sporova protiv Grupe”, a tužbu vrijednu potencijalnih 20 milijuna eura više nitko ni ne spominje.

Unazad zadnje četiri godine, izuzev nekih formalnosti, proces formalno-pravno i dalje zapravo biva “zamrznut”, a iako Društvo Potrošač na godišnjoj razini redovito podsjeća da je pravda za dobar dio domaćih potrošača i dalje nedostižna, to ipak nije dovoljno da bi se proces priveo kraju.

HT pritom do okončanja spora odbija davati bilo kakve službene izjave o ovom sudskom postupku, ali se zato druga strana i dalje grčevito bori da za 42 tisuće korisnika, koji su im dali punomoć, ipak pronađe neku vrst obeštećenja.

Kolektivne tužbe

Iz udruge Potrošač za Jutarnji list su poručili da je nejasno zašto ni nakon 16 godina dugačke sudske bitke nema rješenja spora te da praksa pokazuje da je proces kolektivne tužbe u Hrvatskoj još uvijek terra incognita. “Neovisno o činjenici da presude nema na vidiku, iz cijele ove priče ipak je proizašlo i puno dobrih stvari, jer je nakon naše tužbe na tržište telekomunikacija stigla liberalizacija u vidu novih teleoperatera, ukinuta je pretplata i obustavljena je praksa naplate prema obračunskoj jedinici minuti”, smatra predsjednik Društva Potrošač Igor Vujović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 19:34