Postupci u tijeku

Lani 40 prijava protiv teleoperatera zbog ugovora na tuđe ili krivotvorene iskaznice

AUTOR:

  • Jutarnji list

OBJAVLJENO:

4.10.2018. u 11:27

AUTOR:

  • Jutarnji list

OBJAVLJENO:

4.10.2018. u 11:27

, Image: 141259752, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

Ilustracija

Samo lani zabilježeno je 40 prijava, odnosno zahtjeva protiv teleoperatera zbog sumnji da su sklopili pretplatničke ugovore na daljinu, ali na temelju tuđih, krivotvorenih ili izgubljenih osobnih dokumenata, pokazuju podaci iz posljednjeg godišnjeg izvješća Agencije za zaštitu osobnih podataka.

Kako su utvrdili u Agenciji, do zloporabe najčešće dolazi zato što teleoperateri kao voditelji zbirki osobnih podataka u vrijeme sklapanja ugovora nisu poduzeli odgovarajuće mjere zaštite, nužne u svrhu utvrđivanja točnog identiteta osoba koje su navodno zatražile sklapanje ugovora i pružanje neke usluge.

Pogrešni podaci

Konkretnije, provjera identiteta ne provodi se uvidom u osobne isprave prilikom sklapanja ugovora, a ni prilikom njegove isporuke, što pruža mogućnost raznim zloporabama osobnih podataka, najčešće s izdašnim novčanim i drugim posljedicama za potrošače.

Agencija je stoga tijekom prošle godine obavila nadzor kod određenog broja teleoperatera te zaključila kako kod njih postoje velike nepravilnosti, poput prikupljanja nepotpunih i netočnih osobnih podataka korisnika koji nisu adekvatni za utvrđivanje identiteta, a najčešće je riječ o pogrešnim podacima o datumu ili godini rođenja, broju važeće osobne iskaznice, podacima o adresi prebivališta ili adresi za dostavu uređaja.

Tijekom jednog od takvih nadzora utvrđeno je kako je lani na ime jedne osobe u kratkim razmacima sklopljeno više ugovora kod jednog ili više operatera, a Agencija je teleoperaterima kod kojih je utvrdila nepravilnosti zabranila daljnju obradu osobnih podataka do utvrđenja nedvojbenog identiteta stvarnog potpisnika ugovora.

Otpis potraživanja

Dobra vijest za potrošače jest da su teleoperateri u većini takvih slučajeva na kraju otpisali sporna potraživanja i odustali od postupaka naplate, dok su kod onih koji to nisu učinili pokrenuti prekršajni postupci.

Savjet za potrošače stoga je da ovakve slučajeve obavezno treba prijaviti svim nadležnim institucijama - posebno policiji jer ovakva zloporaba osobnih podataka ujedno predstavlja i kazneno djelo.