Shopping

Kupac nije uvijek u pravu: šest najčešćih zabluda o korisničkim pravima

AUTOR:

OBJAVLJENO:

10.10.2019. u 8:29

AUTOR:

OBJAVLJENO:

10.10.2019. u 8:29

Goran Mehkek / Hanza Media

Ilustracija

1. Robu koju kupim u klasičnoj trgovini mogu zamijeniti ako mi se ne sviđa

Netočno. Ako vam se ne sviđa, u trgovinu je moguće vratiti isključivo robu kupljenu online, i to u roku od 14 dana, no robu kupljenu u klasičnoj trgovini trgovci su dužni uzeti nazad isključivo ako ona ima neku grešku, i to grešku koju niste uzrokovali korištenjem, već je na robi bila prilikom kupovine ili je nastala mimo vas. Ovo je jedna od češćih zabluda potrošača koja je uglavnom nastala otkako je Europska unija za kupovinu putem interneta uvela mogućnost jednostranog raskida ugovora, a koji se ne odnosi na klasične trgovine. Ipak, iako trgovci nisu dužni uzeti nazad artikl oko kojeg ste se predomislili, mnogi će to ipak učiniti, pa se raspitajte prilikom kupovine kakva je praksa konkretnog dućana u kojem kupujete. Neki će vam odmah vratiti novac, neki će vam ga vratiti na posebnoj voucher kartici koju je moguće iskoristiti samo u toj trgovini, neki će vam omogućiti isključivo zamjenu, ali mnogi neće ponuditi ništa od toga i pritom neće kršiti zakon.

2. Rok za povrat robe kupljene online je 14 dana od dana kupovine

Opet netočno, iako će se mnogi online trgovci pogrešno pozivati na ovo pravilo. Dakle, rok za povrat robe u trajanju od 14 dana kreće od trenutka kad ste artikl preuzeli, odnosno kad vam je bio dostavljen. Cijela priča inače ne bi imala smisla, naime, pretpostavka je da kupci koji su robu kupili online nisu imali prilike artikl razgledati prije kupovine, zbog čega im se daje period od dva tjedna od dostave robe da ga vrate ako im se uživo ipak ne sviđa.

Nažalost, mnogi online trgovci ovo pravilo interpretiraju pogrešno pa su čak u svoje opće uvjete poslovanja unijeli odredbu prema kojoj se rok za povrat računa od trenutka kupovine robe.

Ako vas trgovac suoči s takvim zahtjevom, pojasnite mu da nije u pravu, a ukoliko nastavi inzistirati, uložite službeni pisani prigovor trgovini.

3. Trgovac ne mora uzeti na popravak artikl kojem je nakon godine dana istekla garancija

I ovo je netočno, no mnogi trgovci će vam pokušati prodati priču. Dakle, garancija koju vam daje trgovina na prodani uređaj zapravo je komercijalno jamstvo te predstavlja isključivo dodatne garantne uvjete za pojedini artikl. Mimo te komercijalne garancije, za svaki proizvod koji kupite na području EU trgovac odgovara za materijalne nedostatke u roku od dvije godine od kupovine.

To je propisano Zakonom o obveznim odnosima koji kaže da kvar ili grešku na proizvodu morate prijaviti najkasnije dva mjeseca nakon što ste je zamijetili, a ukoliko se ta greška pojavila u prvih šest mjeseci od kupovine, pretpostavljat će se da je postojala u vrijeme kupovine te će vas trgovac morati obeštetiti. Osim toga, kao kupac imate se pravo pozvati i na materijalnu odgovornost i na komercijalno jamstvo, a u svakom trenutku možete iskoristiti onu odredbu koja je po vas bolja. I to vam nitko ne može uskratiti.

4. Za izgubljeni artikl iz dostave nije kriva trgovina, nego dostavljač

I ovo je također velika laž koja se nažalost često izgovara prilikom dostave robe. Ako ste prilikom kupovine i naručivanja nekog proizvoda s trgovinom dogovorili dostavu robe na adresu, a posebno ako ste za to još i platili, tada ste ugovor o dostavi robe sklopili s trgovcem, a ne s dostavljačkom službom, pa se ne dajte impresionirati ako vas trgovac uputi da problem rješavate s kuririma.

Njih ne morate i ni u kojem slučaju nemojte zvati jer oni nisu vaša odgovornost.

Ugovor i poslovne odnose s njima dogovorila je sama trgovina te vas se njihovi međusobni odnosi ne bi smjeli ticati.

Naravno, situacija je drugačija ako ste sami organizirali dostavu robe iz trgovine na adresu jer u tom slučaju trgovac doista nije odgovoran ako se vaša roba putem izgubi, ošteti ili nešto treće.

5. Ako želim da trgovac preuzme robu na popravak, moram mu predočiti račun

Ovo je jedna od najčešćih zabluda prilikom ostvarivanja prava na garanciju na koju se trgovci gotovo u pravilu pozivaju, iako zakoni koji definiraju pravo na otklanjanje materijalnih nedostataka nigdje ne spominju račun.

Dakle, formalno-pravno, dostava računa ne bi trebala biti uvjet za ostvarivanje ovog prava, ali biste, ukoliko ga nemate, trgovcu na neki način trebali moći dokazati kad ste i gdje točno kupili artikl.

Dakle, ako ste ga kupili karticom, a korisnik ste internet bankarstva, možete kao dokaz priložiti izvadak na kojem se vide datum i mjesto kupovine, no malo ćete teže dokazati vrijeme kupovine ako ste robu plaćali gotovinom pa se potrošačima ipak preporučuje da radije određeno vrijeme čuvaju račune.

Također, kupac vam ne smije odbiti uvažiti komercijalnu garanciju za neki artikl ako nemate račun jer je njegova obveza prilikom prodaje robe bila ispuniti garantni list, odnosno u njega upisati datum kupnje te ga ovjeriti.

Stoga prilikom kupovine svakog uređaja pažljivo pogledajte je li vam trgovac ispunio garantni list te u njega upisao datum kupovine.

6.  Kad vraćam robu kupljenu putem interneta jer sam se predomislio, ne moram je vraćati u originalnoj ambalaži

Opet netočna tvrdnja. Većina trgovaca, a zakoni će im ovdje davati za pravo, u uvjetima određuju da se za robu kupljenu online imate pravo predomisliti u roku od 14 dana te je vratiti u dućan, ali će vas upozoriti na to da je morate isporučiti nazad u originalnom pakiranju. I tu će biti u pravu, jer se taj period od 14 dana smatra nekim probnim razdobljem u kojem vi još iskušavate kupljeni artikl pa nema nikakvog razloga da prije nego što ste odlučili hoćete li ga zadržati, poderete i bacite originalno pakiranje. Dakle, robu raspakiravajte oprezno, kutiju spremite negdje sa strane, a ako vam baš tako jako smeta, bacite je tek 15. dana od kupovine.

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na [email protected]