Velika škrtica

Kako preživjeti 'zamrzavanje' dijela novca s kartice i što prije dobiti svoj polog

Praksa je posve legalna i identična u svim dijelovima Europe, no nije loše detaljnije je upoznati
Ilustracija
 Josko Supic / Hanza Media

Svaki put kad dođeš u hotel ili rent-a-car ista priča: htio-ne htio trebaš izvaditi kreditnu karticu kako bi ti još nasmijani djelatnik na njoj rezervirao polog, za slučaj da razbiješ automobil ili polupaš kompletnu hotelsku sobu.

Taj se postupak naziva “predautorizacija” kartice i odvija se na sljedeći način: djelatnik tvoju karticu provlači kroz POS uređaj, na njoj rezervira, odnosno “zamrzava” određeni dio novca koji će s kartice povući samo ako bude potrebno, a nakon završetka usluge taj bi se iznos natrag trebao“osloboditi” i biti slobodan za korištenje.

Jedini je problem u tome što se novac u pravilu odmrzava tek za dalekih 30 dana, što znači da vlasnik kartice punih mjesec dana ne može do rezerviranog dijela novca, što potrošačima diljem Europe i Hrvatske čini prilične probleme.

Kad je u pitanju rent-a-car, iz Europskog centra za potrošače Hrvatske Jutarnjem su dostavili informacije prema kojima se najveći dio pritužbi na usluge renta-cara odnosi upravo na povrat akontacije koji traje predugo, a nerijetko potrošačima, jer ne mogu do svojeg novca, tijekom putovanja zna otežavati pristup novcu.

Kako su Jutarnjem listu potvrdili iz većine banaka koje posluju u Hrvatskoj, period čuvanja predautorizacije određuje izdavatelj kartice - dakle, korisnikova banka - a to u većini slučajeva podrazumijeva period od mjesec dana za kreditne te sedam dana za debitne kartice, nakon čega se sredstva automatski odmrzavaju i slobodna su za daljnje korištenje.

Praksa je, dakle, posve legalna i identična u svim dijelovima Europe (osim nekih svjetskih destinacija u kojima su banke period predautorizacije odredile na desetak dana), no nije loše detaljnije je upoznati kako bi vam buduće kupovine bile što manje stresne, i za duh i za džep.

Prema uputama koje su odredile banke, predautorizirana sredstva na vašu kreditnu karticu u pravilu bi trebala biti vraćena odmah po konzumaciji usluge, no prije toga ipak je potrebno zadovoljiti određene uvjete koje trgovci gdjekad propuste napraviti.

Konkretnije, predautorizirani iznos bit će oslobođen automatski ako trgovac, pri završetku konzumacije usluge, naplatu te iste usluge napravi na način da “dohvati predautorizirana sredstva”. Dakle, naplati li vam vašu hotelsku sobu prilikom check-outa iz tog rezerviranog iznosa - pa čak ako iz njega naplati samo i sitnicu poput troška minibara - ostatak rezerviranog iznosa, ako je još nešto ostalo, automatski će biti odmrznut na vašoj kreditnoj kartici te ćete kompletan novac slobodno moći nastaviti koristiti.

Problem, međutim, nastaje u situacijama kad vam trgovac polog na kartici rezervira za već plaćenu uslugu. Takva praksa najčešća je kod već spomenutih hotela ili rent-a-cara gdje ste sobu ili najamno vozilo platili unaprijed, ali vam trgovac predautorizira karticu na određenu svotu novca kako bi se osigurao u slučaju štete. U takvim situacijama, naime, nakon završetka usluge neće se odvijati naplata niti će trgovac imati potrebe dirati vaša predautorizirana sredstva, što znači da će se ona osloboditi tek u propisanom roku od 30-ak dana.

“Osim toga, moguće je i da trgovac kod naplate greškom ne dohvati predautorizirana sredstva, nego naplatu izvrši kao zasebnu transakciju s istom karticom. Ako trgovac nakon ovakvih situacija ne izvrši povrat sredstava, rezervirani novac oslobodit će se tek istekom perioda čuvanja predautorizacije”, doznajemo iz Erste banke.

U slučajevima u kojima će se odvijati predautorizacija stoga se ne sramite prodavača pitati sve detalje o predautorizaciji, kako biste za sebe odabrali najpovoljniju opciju. Neka vam točno kaže o kojem je iznosu riječ, a budete li uslugu plaćali naknadno, i to uz pomoć kartice na kojoj su vam rezervirana sredstva, upozorite ga da naplatu obavezno napravi kroz dohvat tih sredstava, kako ne biste s istom karticom plaćali uslugu, a potom još 30 dana čekali na povrat akontacije.

U slučajevima u kojima vam se predautorizacija kartice radi za već plaćenu uslugu provjerite možete li umjesto kreditne kartice ponuditi radije debitnu, s kojom vam novac, po isteku usluge, umjesto nakon 30 mora biti vraćen u roku od sedam dana.

U slučajevima u kojima ste uslugu unaprijed platili, ali po njezinu isteku imate još kakav dodatni trošak, platite ga karticom na kojoj su vam rezervirana sredstva te prodavača opet upozorite da naplatu izvrši kroz dohvat predautoriziranog novca - kako bi vam se novac na kartici automatski oslobodio.

Kao i uvijek - pobijediti možete samo ako pitate. Svi ostali neka čekaju.

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. travanj 2024 04:02