Uoči 'Crnog petka'

Istraživanje HUB-a: 13 posto građana bilo je prevareno prilikom online kupovine

AUTOR:

OBJAVLJENO:

22.11.2018. u 13:32

AUTOR:

OBJAVLJENO:

22.11.2018. u 13:32

Worried man sitting with laptop at desk in creative office, Image: 326854080, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Wavebreak
Profimedia, Wavebreak

Ilustracija

Dan uoči "Crnog petka", Hrvatska udruga banaka (HUB) predstavila je savjete za sigurniju online kupovinu i predstavila istraživanje koje je pokazalo je 13 posto građana bilo prevareno prilikom online kupovine. Najčešće se radilo o neisporuci plaćene robe ili isporuci robe znatno lošije kvalitete od oglašavane.

Istraživanje o aspektima sigurnosti internetske kupovine provedeno na uzorku od nešto više od tisuću ispitanika iz opće populacije u Hrvatskoj pokazalo je da manje od polovice korisnika interneta kupuje u internetskim trgovinama, a od onih koji kupuju njih najviše, 49 posto, kao najvažnije navode sigurnost transakcije, a 29 posto da roba koju su kupili odgovara opisu iz ponude.

Od ispitanika koji se koriste internetom, 54 posto ne rabi usluge internetske trgovine, jer se boje prijevare i ugroze privatnosti.

Savjeti za građane prilikom online kupovine HUB-a

1. Dobro pazite na osobne podatke

2. Dobro razmislite kakve podatke dijelite putem društvenih mreža

3. On-line plaćanja radite samo preko sigurnih internet stranica (https: protokol) i koristeći sigurne načine povezivanja na internet (javne WIFI mreže mogu biti rizične)

4. Svaku sumnju u vezi vašeg on-line računa odmah prijavite banci

5. Pokušaj prijevare prijavite čak i ako niste postali žrtva

Među onima koji te usluge koriste, 36 posto kupuje samo na provjerenim internetskim trgovinama koje pri transakciji zahtijevaju sigurnosnu provjeru plaćanja, kao što su Amazon, eBay, AliBaba i Google Shopping Search.

Za velike internetske dućane građani se odlučuju i zbog šire ponude i povoljnijih cijena, dok se za hrvatske internetske stranice odlučuje tek 14 posto ispitanika.

Kriminalci traže osobne podatke

Direktor HUB-a Zdenko Adrović poručio je da je jedan od prioriteta podizanje svijesti građana o mogućim prijetnjama prilikom internetske kupovine.

- U današnjem 'digitalnom' dobu, neophodno je kontinuirano educirati i informirati građane o načinima zaštite od potencijalnih prijevara. Banke ulažu značajna sredstava u najsuvremenije metode zaštite u skladu s visokim sigurnosnim standardima. Uspješnost napada na internetske bankovne usluge prvenstveno ovisi o spretnosti napadača da korisnike navedu da iz neznanja ili neopreznosti provedu neželjene aktivnosti - rekao je Adrović.

Predsjednik Odbora za sigurnost HUB-a Milan Parat je naveo da prilikom kupovine na internetu, kriminalci pokušavaju od građana dobiti osobne ili financijske podatke.

- Pokušavaju navesti građane da te podatke dostave direktno ili da kupe robu na lažnim stranicama, a kasnije roba ne bude isporučena ili je znatno lošije kvalitete. Internet kupovina se mora obavljati na stranicama koje su sigurne i provjerene te imaju oznaku https. Internet stranice prodajnog mjesta građani moraju sami upisivati, a ne slijediti linkove iz poruka s društvenih mreži ili elektroničke pošte -  upozorava Parat.