Veliko spajanje

Dva najjača online dostavna servisa planiraju spajanje vrijedno 10 milijardi dolara

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

31.7.2019. u 9:25

AUTOR:

  • Filip Pavić

OBJAVLJENO:

31.7.2019. u 9:25

REUTERS/Susana Vera

Ilustracija

Dvije europske tvrtke za dostavu hrane, nizozemski Takeaway.com i engleski Just Eat u dogovoru su za spajanje vrijedno gotovo deset milijardi dolara, piše BBC.

Obje tvrtke su izlistane na burzi, Just Eat na londonskoj, a Takeaway u Amsterdamu i njihova se vrijednost procjenjuje na pet milijardi dolara. Zajednički bi entitet prema tome imao tržišnu vrijednost od najmanje 10 milijardi dolara. Nakon najave potencijalnog spajanja, dionice Just Eat-a su skočila za 25 posto.

- Mislim da je to preniska procjena vrijednosti Just Eat-a - smatra analitičar Giles Thorne dodajući da bi investitori mogli pričekati bolju ponudu od Takeawayja ili neke druge tvrtke.

Samo u Ujedinjenom Kraljevstvu kroz dostavnu mrežu Just Eat-a lani je prošlo tri milijarde dolara u hrani.

Prema zakonima Ujedinjenog Kraljevstva, tvrtke imaju rok do 24. kolovoza da dobiju konačno odobrenje svojih investitora za spajanje. Realizira li se spajanje postali bi najveći dostavni servis s više od 40 milijuna korisnika u 20 zemalja. Također, godišnje bi radili 360 milijuna dostava i ozbiljno ugrozili položaj rivala u branši, Uber Eatsa i Deliverooa.

Prema riječima analitičara Thornea, s takvom mrežom dostavljača mogli bi dostavljati bilo što.

- Pelene, cugu ili cigarete, primjerice - kaže.

Londonski je Deliveroo, uzgred rečeno, u svibnju dobio ponudu Amazona od 575 milijuna dolara za ulazak u njihovu vlasničku strukturu. Međutim, agencija za zaštitu tržišnog natjecanja UK-a taj je potez najvećeg svjetskog e-trgovca stopirala strahujući od prevelike koncentracije. Deliveroo je poznat i kao pionir tzv. "mračne kuhinje", odnosno mreže kuhinja koje su raspoređene po gradu, daleko od lokacije restorana, a proizvode samo hranu za dostavu.

Za Takeaway.com spajanje nije nepoznanica. Tako su 2018. godine platili 930 milijuna dolara za njemačku operaciju berlinske dostavne tvrtke Delivery Hero, inače vlasnika domaće web stranice za dostavu Pauza.hr. Isto tako i Just Eat širi svoju mrežu. U njihovom je vlasništvu iFood u Meksiku i Brazilu te Menulog u Australiji i Novom Zelandu, a njihov dostavni servis u Kanadi SkipTheDishes lani je zabilježio četiri milijuna novih korisnika nakon što su izbacili dvojezičnu aplikaciju.

- Te tvrtke pokreću i nastavit će pokretati generacijski obrat u načinu kupovanja hrane. To je jedna od zadnjih velikih priča digitalizacije - zaključuje Thorne.