Velika škrtica

Duguje vam Kompas? Evo kako tražiti odštetu i zašto osiguravatelj neće imati za sve

AUTOR:

OBJAVLJENO:

17.10.2018. u 16:10

AUTOR:

OBJAVLJENO:

17.10.2018. u 16:10

- 2013. U FOTOGRAFIJAMA CROPIX-A -
Zadar, 190713. Tijekom ljeta, Zadar je jedno od popularnijih odredista turista koji svoje godisnje godisnje odmore koriste u Hrvatskoj. Na fotografiji: turistkinja sa brdom prtljage na Narodnom trgu.
Foto: Jure Miskovic / CROPIX
Jure Mišković / Hanza Media

Bitno je u čemu čuvate svoje stvari tijekom putovanja

Ne dao mi vrag mira pa sam se neki dan, nakon što je prošlog tjedna agencija Kompas proglasila stečaj, odvažila raspitati kako putnici koji su platili, a nisu odradili putovanje, mogu natrag dobiti mukom zarađeni novac.

Uspostavilo se da nemam što zvati u Kompas, nego direktno u Euroherc, osiguravateljsku kuću s kojom je ova agencija, jer zakon tako nalaže, sklopila Ugovor o osiguranju u slučaju nesolventnosti ili stečaja.

Tamo mi se u kontakt centru javila uljudna zaposlenica brzo me obavijestivši kako je osiguravatelj već zatrpan zahtjevima nesretnih putnika koji su, u strahu da ne ostanu bez novca, odmah nakon proglašenja stečaja pohrlili spasiti imovinu.

“Pošaljite nam zahtjev za odštetu, preslike ugovora o putovanju i presliku računa, a priložite i bilo kakvu drugu dokumentaciju vezanu uz neizvršenje putovanja”, objasnila mi je kao iz topa, dodajući kako nema ni približnu informaciju koliko će dugo, a kamoli kako postupak biti dovršen.

Vreća bez dna

Načelno, kad čovjek čita zakone i propise vezane uz situacije bankrota putničkih agencija, stvari djeluju dosta jednostavno: putnici koji nisu konzumirali putovanje ili dio putovanja imaju pravo naplatiti se od osiguravateljske kuće kod koje je agencija uplatila policu i cijela je stvar vrlo brzo i bezbolno riješena.

Osim što postoje velike šanse da u toj osiguravajućoj kući ipak neće biti dovoljno novca za baš sve putnike, jer nijedna polica nije vreća bez dna niti nužno pokriva visinu uplaćenih putovanja apsolutno svih agencijskih putnika.

Kako doznajem od jednog stručnjaka iz područja osiguranja, prema postojećim zakonima, turističke su agencije dužne pri osiguravajućoj kući ili u banci putem bankarske garancije uplatiti policu osiguranja za slučajeve nesolventnosti ili stečaja u iznosu minimalno 10 posto od ukupnog prometa ostvarenog u segmentu paket aranžmana u prošloj godini, odnosno 10 posto planiranog prometa paket aranžmana u tekućoj godini ako je taj plan veći od brojki ostvarenih ranije.

“Gledajte, deset posto je minimalan iznos, ali male su šanse da je agencija na ime jamčevine uplatila više od onoga što je po zakonu obavezna, posebno kad ta agencija ne posluje baš najbolje. Jamčevni fond u slučajevima stečaja, dakle, ograničen je pa je pitanje hoće li se iz njega uspjeti naplatiti baš svi putnici, kao i po kojem će se principu vraćati novac”, kaže nam naš sugovornik.

Ovdje postoje dvije varijante: da osiguravatelj pričeka da mu se s odštetnim zahtjevom jave svi oštećeni putnici pa im novac vraća proporcionalno ili da novac vraća po principu brzine kompletiranja odštetnih zahtjeva.

Odabere li onu prvu, manje izglednu varijantu, ona podrazumijeva da će svi putnici dobiti razmjerni, ali ne i kompletan iznos koji su uplatili agenciji, dok druga varijanta podrazumijeva da će se odštetni zahtjevi u cijelosti isplaćivati onim najbržim putnicima, sve dok se iz police ne potroši i zadnja kuna, a oni najsporiji ostanu bez lipe povrata.

“Koju god varijantu odabere, za novac koji putnici nisu uspjeli dobiti putem osiguravatelja, naplata će morati ići privatnim putem, kroz spor protiv Kompasa, u slučaju čega će postojati mogućnost da se naplate kroz stečajnu masu”, tvrdi naš sugovornik uvjeren da će osiguravatelj u ovom slučaju vrlo vjerojatno odabrati povrat novca po principu “tko prvi njegova djevojka”.

U tom slučaju oštećenim putnicima preporučuje se da prema osiguravajućoj kući što prije pošalju odštetni zahtjev s kompletnom dokumentacijom, kako ne bi bili među onima koji će na kraju ostati i bez novca i bez uplaćenog putovanja.

Paket aranžmani

O iznosu jamčevine koju je Eurohercu uplatio Kompas zasad se može isključivo spekulirati s obzirom na to da iz ove osiguravajuće kuće nismo primili odgovor na upit.

Osim toga, upitno je što u Kompasu točno podrazumijevaju pod pojmom paket aranžmana, s obzirom na to da ih Ministarstvo financija i Ministarstvo turizma definiraju različito, no neslužbena procjena kaže da je od ukupno 85 milijuna kuna lanjskih Kompasovih prihoda “nekoliko desetaka milijuna” otpalo na paket aranžmane.

Uzmemo li kao okvirnu računicu da se polica odnosi na polovicu Kompasovih prihoda, jamčevina u slučaju stečaja iznosila bi maksimalno četiri milijuna kuna iz kojih bi putem odštetnih zahtjeva trebalo namiriti oko dvije tisuće putnika (neslužbena procjena).

Prosječan iznos odštete tako bi mogao iznositi maksimalno dvije tisuće kuna po putniku, što je svakako nedostatno za sve one koji su Kompasu dosad uplatili cjelokupan iznos za putovanja.

“Mislim da nitko trenutno ne može predvidjeti razmjere štete jer u Hrvatskoj dosad nije zabilježen ovakav slučaj. Propast Generalturista nije usporediva, posebno iz razloga što je Generalturist propao u siječnju, kad agencije imaju malo putovanja, za razliku od Kompasa koji je stečaj proglasio u sezoni, s procijenjenih 900 skijaša koji su dosad tamo uplatili avans ili kompletan iznos”, doznajemo od jednog sugovornika.

Rok za slanje odštetnog zahtjeva prema osiguravatelju, doznajemo, ne postoji, ali je izgledno da će novac dobiti oni najbrži, zbog čega se ne preporučuje čekati.

Jednom kad je zahtjev kompletiran, zakon nalaže da se on riješi u “razumnom roku” koji u praksi podrazumijeva period od 14 do maksimalno 30 dana pa ne čekajte želite li svoj mukom stečeni novac natrag dobiti još u ovoj godini.

Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na [email protected]

Što napisati u odštetnom zahtjevu Euroherc osiguranju?

Da biste ostvarili mogućnost povrata novca iz jamčevnog fonda, Euroherc osiguranju na adresu [email protected] dužni ste poslati odštetni zahtjev, presliku ugovora s agencijom te presliku računa, kao i svu ostalu dokumentaciju koja dokazuje da vaše putovanje ili dio putovanja nisu konzumirani.

Osiguravatelj pritom za vas nije pripremio nikakav obrazac odštetnog zahtjeva, što znači da ćete ga pisati sami, ali to u pravilu ne bi trebao biti problem.

U njemu svakako navedite osobne podatke, datum kad ste i koliko novca uplatili agenciji te u nastavku priložite svu presliku dokumentacije.

Po obradi vašeg zahtjeva, kontaktirat će vas djelatnik osiguranja sa zahtjevom za nekim dodatnim dokumentima ili obavijesti da je vaš zahtjev kompletiran, nakon čega biste odštetu, ima li još novca na polici, trebali dobiti kroz 14 do 30 dana.

 

Postoji i osiguranje iz djelatnosti, ali samo za iznose više od 10 tisuća kn

Osim osiguranja u slučajevima stečaja, agencija Kompas kod osiguravatelja Allianz uplatila je i osiguranje iz djelatnosti, o čemu su potrošači informaciju trebali dobiti u sklopu svojih ugovora.

I ovo je jedna od mogućnosti za naplatu oštećenih putnika, no osiguravatelj se kod ove police putnike obećao obeštetiti samo za iznose iznad 10 tisuća kuna, dok za ostalo putnicima garantira Kompas.

Osim toga, stručnjaci nas upozoravaju kako se ova vrsta osiguranja ne isplaćuje u slučajevima u kojima je šteta za putnike nastala kao posljedica nekog kaznenog djela, o čemu je još prerano suditi.

 

Osim novca, osiguravatelj vam smije nuditi i nastavak putovanja putem druge agencije

Kako su pojasnili iz Ministarstva turizma, osiguravajuće društvo kod kojeg je agencija uplatila jamčevinu u slučaju stečaja novim je Zakonom o pružanju usluga u turizmu dobila mogućnost putnike obeštetiti na način da im ponudi nastavak paket aranžmana putem druge turističke agencije.

Ipak, naši sugovornici tvrde kako je mala vjerojatnost da će se osiguravatelj upustiti u proces organiziranja turističkih aranžmana, a znatno veća da će radije vraćati novac, sve dok ga bude imao.

“Ovo je nova odredba u zakonu i osobno ne vjerujem da će je osiguravatelj izabrati”, kaže naš sugovornik.