Preokret u industriji

Dok klasični trgovci muku muče s prodajom, online burza skupih tenisica raste i cvjeta

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

10.6.2019. u 16:46

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

10.6.2019. u 16:46

An engineer adjusts test marks on an Adidas running shoe at the Adidas innovation laboratory in Herzogenaurach May 7, 2012. U.S. market leader Nike and German rival Adidas are locked in their own Olympic battle to boost athletes' performance and squeeze maximum value out of the London Olympic Games. The Games provide a showcase for new fashions and advances in technology which sportswear suppliers hope will drive sales at a time of economic turmoil in many of their markets, according to news reports on June 20, 2012. Picture taken on May 7, 2012. To match story OLY-BRANDS-BATTLE/ REUTERS/Michael Dalder (GERMANY - Tags: BUSINESS SPORT OLYMPICS SCIENCE TECHNOLOGY) - GM1E86K153O01
Michael Dalder / REUTERS

Testiranje Adidasovih tenisica, ilustracija

Mirisati tuđe tenisice zvuči kao prilično loš posao, međutim Matt Miller, na svom radnom mjestu „snifa” Nikeov model Air Jordanica entuzijazmom somelijera, piše britanski Guardian. Doduše, par je bio nov i nikada nošen, a Miller zapravo radi u autentifikacijskom centru StockX-a nove digitalne „burze stvari” na kojoj ljudi po metodi najbolje ponude mogu direktno trgovati rijetkim tenisicama, satovima i ručnim torbicama.

No, prije negoli tenisice stignu od prodavača do kupca, svaki par mora proći testiranje kako bi se utvrdilo je li doista riječ o nenošenom originalu. Ozbiljan je to zadatak za Millera i njegov tim budući da se u svijetu godišnje na preprodaji tenisica okrene sedam milijardi dolara. Na StockX-u se lani preprodalo milijardu dolara vrijednih nenošenih tenisica. U čemu je caka?

U doba kada mnogo konvencionalnih trgovaca muku muči sa zadržavanjem kupaca, veliki sportski brendovi moguće rješenje pronašli su u suradnji sa slavnim osobama poput Pharella Williamsa i Kanye Westa koji su za njih dizajnirali limitirane kolekcije luksuznih tenisica. Takvi modeli znaju biti toliko popularni da ljudi satima čekaju u redovima na cesti kako bi se dočepali svog para u trgovinama, no potražnja često nadmaši ponudu, a tu na scenu stupa StockX.

Ta platforma, naime, pojedincima omogućuje da špekuliraju s cijenom tenisica (hoodica, satova, torbica...) baš kao da je riječ o dionicama na burzi. Recimo da imate novi, nenošeni par originalnih tenisica, primjerice marke Adidas, model Yeezy i želite ih prodati. Na StockX-u možete objaviti cijenu za koju ste ih voljni prepustiti nekom drugome. S druge strane, onaj tko ih želi kupiti, ako mu se vaš traženi iznos svidi možda odmah pristati, ili može upisati neki drugi iznos koji je spreman izdvojiti za Yeezyice. Transakcija će se automatski dogoditi u trenutku kada se tražena cijena poklopi s ponuđenom. 

Na cijene se, osim odnosa ponude i potražnje, odražava i status slavne osoba koja je model negdje prošetala ili pak dizajnirala. Recimo, Justin Timberlake je svoj model Air Jordan 3s obukao za Superbowl nakon čega je njihova cijena na StockX-u naglo skočila, no privatni problemi kroz koje je prolazio nogometaš Cristiano Ronaldo izazvale su probleme na tržištu njegovog modela Nikeica.

Platformu, odnosno „burzu stvari” osnovali su ga Josh Luber, bivši konzultant u IBM-u te milijarder Dan Gilbert koji u svom portfoliju ima, između ostalog, košarkaški klub Cleveland Cavaliers. StockX je trenutno orijentiran na širenje po Europi, a nedavno su otvorili prvi ured u Londonu kao i prvi europski autentifikacijski centar kako bi osigurali da se doista trguje originalnim, nikad korištenim proizvodima.

No, vjerojatno je da većina tih proizvoda zapravo nikada neće biti korištena, jer njihovi trenutni vlasnici očekuju da bi im cijena mogla rasti. Riječ je zapravo o kolekcionarima čije kolekcije s vremenom postaju sve vrednije, no samo ako ih održe u savršeno očuvanom, originalnom stanju.