Omogućava HUB

Dalmatinci kupuju online više od Slavonaca, a nijedni ni drugi ne vjeruju 'fejs' oglasima

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.12.2018. u 15:00

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.12.2018. u 15:00

Wealthy young couple with credit card and laptop
Getty Images

Ilustracija

Polovica hrvatskih korisnika interneta kupuje u online trgovinama, a njih 13 posto je na neki način bilo prevareno. Najviše kupuju na velikim i poznatim stranicama dok se za hrvatske online trgovine odlučuje samo 14 posto ispitanika koji su sudjelovali u istraživanju Hrvatske udruge banaka.

U telefonskoj anketi sudjelovalo je više od 1000 ljudi, a ciljevi istraživanja bili su utvrditi koliko se frekventniji kupci na internetu osjećaju sigurno, koji aspekti online kupovine su im najbitniji te na kojim stranicama najčešće kupuju.

Rezultati su pokazali da čak 54 posto korisnika interneta ne kupuje online jer se boje prijevare i ugroze privatnosti, a oni koji su svladali taj strah najčešće naručuju preko Amazona, eBaya, Alibabe i ostalih globalnih online trgovina. Ne iznenađuje da najmanje kupuju stariji od 55 godina, a najviše mlađi od 35.


ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI


Zanimljivo je da u kontinentalnoj regiji ima znatno više onih koji ne kupuju putem interneta (60 posto) od jadranske regije gdje ne kupuje 49 posto ispitanika. Također, građani jadranske regije češće kupuju na velikim, provjerenim web stranicama. Na kraju, udio onih koji kupuju bez razmišljanja o sigurnosti podjednako je nizak u obje regije.

Damjan (33) iz Osijeka za sebe kaže da često kupuje online, u prosjeku jednom u tri mjeseca. Uglavnom kupuje iz provjerenih, velikih webshopova poput Nikea i Amazona, a naručuje odjeću, knjige, DVD-e, ali i digitalno kupuje računalne igre.

- Nikad nisam imao sigurnosnih problema, a često sam vraćao odjeću jer sam pogriješio veličinu i nije bilo baš nikakvih poteškoća. Zašto Slavonci kupuju manje od onih s Jadrana? Vjerujem da je to zato što imamo manje novca, naša regija nema toliko visoku razinu informatičke pismenosti, a sigurno nismo ni prepuni povjerenja kada je riječ o ostavljanju osobnih podataka na internetu – smatra Damjan.

Splićanin Roko (27) online kupuje jednom mjesečno, a o sigurnosti nije nikad previše razmišljao. Kupuje ciljano, samo određenu tekućinu za e-cigarete u količini koja mu je dostatna za jedan mjesec.

- Moja banka ima posebnu uslugu za sigurnu kupnju na internetu pa se sve potvrđuje pinom i još jednokratnom zaporkom koju dobijem SMS-om. Osjećam se prilično sigurno, no kod prve narudžbe sam proučavao recenzije kako me ne bi prevarili – ispričao je Roko.


ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL: ONLINE PRIJEVARE. KAKO SE ZAŠTITITI


Istraživanje HUB-a pokazalo je da je hrvatskim kupcima najvažnija sigurnost plaćanja (49 posto), a bitno im je i da roba odgovara opisu iz ponude (29 posto). No, naši kupci su prilično tolerantni kada je u pitanje pravovremenost dostave robe.

Zabrinjava podatak je da 51 posto ispitanika kupuje preko oglasa na koje je naletjelo na društvenim mrežama.

Tu su se pokazale i statistički značajne razlike prema dobi - rezultati pokazuju kako je udio onih koji često kupuju putem oglasa na društvenim mrežama najmanji u skupini onih starijih od 55 godina (10 posto), a najveći u skupini od 22 do 34 godine (39 posto). Što se tiče regija, udio onih koji se ne koriste društvenim mrežama za online kupovine je veči u jadranskoj regiji (60 posto) u odnosu na kontinentalnu (30 posto) a u kontinentalnoj regiji je više onih koji barem ponekad kupuju na taj način (59 posto) u odnosu na jadransku regiju (41 posto).

Što se tiče najčešćih prijevara, uglavnom se radi o neisporuci robe (46 posto) ili o situaciji da je isporučena roba bila znatno lošije kvalitete od reklamirane (41 posto).

Zanimljivo je kako na online prevare češće nasjedaju muškarci (17 posto) nego žene (8 posto).


Prilog je napravljen u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske udruge banaka, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg