
Malene, šašave i gotovo uvijek rasprodane, Labubu lutkice postale su neizostavan dio digitalne estetike na TikToku i Instagramu. Labubu lutkice stvorio je hongkonški umjetnik Kasing Lung, koji ih je prvotno osmislio kao likove iz ilustrirane knjige The Monsters. Tamo Labubu pripada čarobnom svijetu vila. 2019. Lung je u suradnji s kineskom tvrtkom POP MART oživio ove likove u obliku fizičkih figurica, a danas su toliko tražene da ih obožavatelji u redovima čekaju satima.
“Igračke” influencera
Nekima su čudne, drugima preslatke, a trećima tek još jedan impulzivni trošak. No jedno je sigurno: više se ne radi samo o igračkama, nego o statusnim simbolima generacije Z i milenijalaca u eri digitalnog konzumerizma.
U posljednje dvije godine, Labubu lutkice su od opskurnih dizajnerskih figura evoluirale u viralni fenomen. Videozapisi koji prikazuju njihovo raspakiravanje, kolekcije ili borbe za najrjeđe modele dosežu milijune pregleda. No što nas tjera da ih toliko želimo i zašto ih puno ljudi kupuje, iako im se možda ni ne sviđaju?
Statusni konzumerizam - kupujemo li pripadnost?
Psiholozi već dugo ukazuju na to da u digitalnoj kulturi ne kupujemo (samo) proizvode, već i pripadnost. Labubu lutkice postale su šifra među „upućenima”, simbol da si dio „kluba”, da razumiješ jezik trendova i možeš si priuštiti nešto što nije nužno korisno, ali ima društvenu vrijednost. U tom smislu, Labubu nije samo igračkica, ona je alat samoprezentacije.
Društvene mreže pojačavaju našu potrebu za validacijom, a ovdje se pojavljuje fenomen „statusnog konzumerizma”: potrošnja prestaje biti racionalna i postaje simbolička, kroz ono što kupujemo poručujemo tko smo, gdje pripadamo i koliko vrijedimo. Ništa novo, ali Labubu čudovišne lutkice samo su nam potvrdile ono što oduvijek znamo, a to je da smo kao društvo veoma podložni trendovima i kolektivnoj identifikaciji.
U psihosocijalnom kontekstu, ovo se zove “bandwagon effect”. Ljudi počinju nešto kupovati, raditi ili voljeti samo zato što to rade i drugi, ne nužno jer ih to iskreno zanima, već zato što ne žele izostati iz kolektiva.
Fenomen popularnosti Labubu lutkica potaknut je i snažnim utjecajem slavnih osoba i influencera, poznat kao "celebrity endorsement effect". Kada su zvijezde poput Davida Beckhama javno pokazale svoje zanimanje za ove lutkice, njihov se status prenio i na same proizvode. Taj efekt stvorio je val potražnje jer su ljudi željeli posjedovati nešto što su vidjeli kod svojih idola.
Gledatelji postaju “kolekcionari”
S evolucijom digitalne kulture, razvili su se i novi oblici potrošačkog ponašanja, tzv. „digitalno kolekcionarstvo”. Ne moraš više imati vitrine u dnevnoj sobi, dovoljno je samo snimiti video i pokazati cijelom internetu što posjeduješ. Time ne kupujemo samo predmete, nego i sadržaj, koji se dalje može unovčiti - emocionalno ili doslovno.
“Bacanje novaca” i kopiranje ili pravo na ukus?
No, tu se javlja i druga krajnost - kritika. Često čujemo komentare poput: „to je glupost”, „bacanje para” ili „svi samo kopiraju jedni druge”. Iako ti komentari mogu imati uporišta, zaboravlja se da uživanje u nečemu ne mora biti duboko racionalizirano. Ako se Labubu nekome iskreno sviđa – estetika, osjećaj kada ga držiš, zadovoljstvo kada napokon stigne poštom – nije li to valjan razlog za kupovinu?
Popularnost i autentičnost nisu nužno u sukobu. Možemo voljeti nešto što je trenutno viralno, a da to ne znači da smo „žrtva trenda”. Možemo cijeniti dizajn, osjećaj nostalgije ili jednostavno uživati u skupljanju, bez ikakve dublje simbolike.
U vremenu kada su svi brzi da sude, bilo da vas nazivaju konzumerističkim zombijem ili trendovskim klonom, važno je zastati i zapitati se: „Sviđa li se meni ovo stvarno?” Ako je odgovor da, to je sasvim dovoljno. U kulturi koja nas stalno gura da budemo ili iznad trendova ili opsjednuti njima, možda je jedino autentično – biti iskren prema sebi.
Labubu lutkice u digitalnoj su kulturi postale pravo ogledalo vremena u kojem živimo; spoj estetike, internetske kulture, kolektivne psihologije i osobnog ukusa. Možda su malene, ali u njima se skriva čitava priča o tome tko smo danas, kako trošimo i zašto. Ta je priča novi komentar današnjeg društva, kao i svačije individualno mišljenje o lutkicama i svima koji ih kupuju.
Komentari
0