TIKTOK KOMENTAR

Viralne, skuplje od većine plišanaca na tržištu i glavna tema tisuće videa - zašto su svi opsjednuti Labubu lutkicama?

Kako su male čudovišne figure postale statusni simbol generacije Z

Oleg I Crew

Kako su male čudovišne figure postale statusni simbol generacije Z

Malene, šašave i gotovo uvijek rasprodane, Labubu lutkice postale su neizostavan dio digitalne estetike na TikToku i Instagramu. Labubu lutkice stvorio je hongkonški umjetnik Kasing Lung, koji ih je prvotno osmislio kao likove iz ilustrirane knjige The Monsters. Tamo Labubu pripada čarobnom svijetu vila. 2019. Lung je u suradnji s kineskom tvrtkom POP MART oživio ove likove u obliku fizičkih figurica, a danas su toliko tražene da ih obožavatelji u redovima čekaju satima.

“Igračke” influencera

Nekima su čudne, drugima preslatke, a trećima tek još jedan impulzivni trošak. No jedno je sigurno: više se ne radi samo o igračkama, nego o statusnim simbolima generacije Z i milenijalaca u eri digitalnog konzumerizma.

U posljednje dvije godine, Labubu lutkice su od opskurnih dizajnerskih figura evoluirale u viralni fenomen. Videozapisi koji prikazuju njihovo raspakiravanje, kolekcije ili borbe za najrjeđe modele dosežu milijune pregleda. No što nas tjera da ih toliko želimo i zašto ih puno ljudi kupuje, iako im se možda ni ne sviđaju?

@gossipgazette7 Labubu Dolls: The High-Price Trend Everyone‘s Talking About! Ever wondered about the Labubu doll craze? Join us as we dive into the world of these coveted collectibles! We discuss their increasing value, the lengths people go to get them, and whether they‘re a must-have accessory. Get ready for an insightful chat on trends, personal style, and the fascinating world of Labubus! #Labubu #Collectibles #Labubu #LabubuDoll #Collectibles #ToyTrend #PopMart #DesignerToys #BagAccessories #FashionTrends #CollectibleToys #ToyReview ♬ original sound - Gossip Gazette

Statusni konzumerizam - kupujemo li pripadnost?

Psiholozi već dugo ukazuju na to da u digitalnoj kulturi ne kupujemo (samo) proizvode, već i pripadnost. Labubu lutkice postale su šifra među „upućenima”, simbol da si dio „kluba”, da razumiješ jezik trendova i možeš si priuštiti nešto što nije nužno korisno, ali ima društvenu vrijednost. U tom smislu, Labubu nije samo igračkica, ona je alat samoprezentacije.

Društvene mreže pojačavaju našu potrebu za validacijom, a ovdje se pojavljuje fenomen „statusnog konzumerizma”: potrošnja prestaje biti racionalna i postaje simbolička, kroz ono što kupujemo poručujemo tko smo, gdje pripadamo i koliko vrijedimo. Ništa novo, ali Labubu čudovišne lutkice samo su nam potvrdile ono što oduvijek znamo, a to je da smo kao društvo veoma podložni trendovima i kolektivnoj identifikaciji.

U psihosocijalnom kontekstu, ovo se zove “bandwagon effect”. Ljudi počinju nešto kupovati, raditi ili voljeti samo zato što to rade i drugi, ne nužno jer ih to iskreno zanima, već zato što ne žele izostati iz kolektiva.

Fenomen popularnosti Labubu lutkica potaknut je i snažnim utjecajem slavnih osoba i influencera, poznat kao "celebrity endorsement effect". Kada su zvijezde poput Davida Beckhama javno pokazale svoje zanimanje za ove lutkice, njihov se status prenio i na same proizvode. Taj efekt stvorio je val potražnje jer su ljudi željeli posjedovati nešto što su vidjeli kod svojih idola.

@warnerbrosuk The Labubu craze has reached the F1 THE MOVIE cast 👀 #F1TheMovie #Labubus ♬ original sound - Warner Bros. UK

Gledatelji postaju “kolekcionari”

S evolucijom digitalne kulture, razvili su se i novi oblici potrošačkog ponašanja, tzv. „digitalno kolekcionarstvo”. Ne moraš više imati vitrine u dnevnoj sobi, dovoljno je samo snimiti video i pokazati cijelom internetu što posjeduješ. Time ne kupujemo samo predmete, nego i sadržaj, koji se dalje može unovčiti - emocionalno ili doslovno.

“Bacanje novaca” i kopiranje ili pravo na ukus?

No, tu se javlja i druga krajnost - kritika. Često čujemo komentare poput: „to je glupost”, „bacanje para” ili „svi samo kopiraju jedni druge”. Iako ti komentari mogu imati uporišta, zaboravlja se da uživanje u nečemu ne mora biti duboko racionalizirano. Ako se Labubu nekome iskreno sviđa – estetika, osjećaj kada ga držiš, zadovoljstvo kada napokon stigne poštom – nije li to valjan razlog za kupovinu?

Popularnost i autentičnost nisu nužno u sukobu. Možemo voljeti nešto što je trenutno viralno, a da to ne znači da smo „žrtva trenda”. Možemo cijeniti dizajn, osjećaj nostalgije ili jednostavno uživati u skupljanju, bez ikakve dublje simbolike.

U vremenu kada su svi brzi da sude, bilo da vas nazivaju konzumerističkim zombijem ili trendovskim klonom, važno je zastati i zapitati se: „Sviđa li se meni ovo stvarno?” Ako je odgovor da, to je sasvim dovoljno. U kulturi koja nas stalno gura da budemo ili iznad trendova ili opsjednuti njima, možda je jedino autentično – biti iskren prema sebi.

Labubu lutkice u digitalnoj su kulturi postale pravo ogledalo vremena u kojem živimo; spoj estetike, internetske kulture, kolektivne psihologije i osobnog ukusa. Možda su malene, ali u njima se skriva čitava priča o tome tko smo danas, kako trošimo i zašto. Ta je priča novi komentar današnjeg društva, kao i svačije individualno mišljenje o lutkicama i svima koji ih kupuju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
13. kolovoz 2025 13:36