
TikTok je često marketinški alat za oblikovanje naših svakodnevnih izbora. Restorani, hoteli i atrakcije koje ćemo posjetiti često ovise o viralnim videima. Oni nas usmjeravaju prema specifičnim lokacijama te nam podsvjesno šapuću što je dobro, a što nije. Dok suvremeni potrošači prate modne trendove i odlučuju kojem će idućem mjestu pokloniti svoje vrijeme i novac, nerijetko se dogodi da se oslone na preporuku navodno izvrsnog restorana, novootvorenog koktel bara ili ekskluzivne shopping destinacije, a da pritom dožive razočaranje. Mjesto, naime, često ne ispunjava očekivanja oblikovana na temelju sadržaja pronađenog na internetu — bilo da se radi o ambijentu, atmosferi, ljubaznosti osoblja ili kvaliteti usluge. Zahvaljujući uspješnoj poslovnoj strategiji, promocija određenih lokacija može biti znatno privlačnija od stvarnog iskustva. S druge strane, postoje i suprotne situacije, kada stvarni doživljaj premaši očekivanja koja je stvorila marketinška komunikacija. Ako profil posjetitelja nekog mjesta nije sklon dijeljenju sadržaja na društvenim mrežama, takva lokacija ostaje slabije zastupljena u online zajednici, unatoč svojoj kvaliteti.
Iza kulisa odluka
U ovom je kontekstu riječ o nekoliko snažnih psiholoških fenomena koji oblikuju potrošačke izbore. Efekt društvene potvrde navodi pojedince na uvjerenje da je određena destinacija vrijedna njihova vremena i novca jer je biraju i drugi. Na platformi TikTok često se koristi hashtag #FYP (For You Page) za označavanje popularnog sadržaja, čime ovaj efekt postaje još izraženiji. Mnogi žele biti dio trenda, polazeći od pretpostavke da ono što je popularno mora biti i kvalitetno.
Takozvani halo efekt dodatno utječe na percepciju. Ako je content kreator koji prikazuje neku destinaciju karizmatičan, promatrači nerijetko zaključuju da će i samo iskustvo boravka biti jednako ugodno, bez obzira na stvarnu razinu usluge. Sklonost generalizaciji dovodi do toga da se cijelo iskustvo percipira kao pozitivno.
Iluzija kontrole daje korisnicima osjećaj da aktivno upravljaju vlastitim odlukama. Biraju koja će videa gledati i kako će planirati putovanje. Vjeruju da donose informirane odluke jer su pažljivo analizirali sadržaj vezan uz željenu lokaciju.
Na kraju, emocionalna povezanost s videom kroz nostalgične elemente poput glazbe, kulturnih referenci ili asocijacija na prošla vremena dodatno pojačava privlačnost, stvarajući idealiziranu sliku mjesta koje se prikazuje.
Kome vjerovati?
Najvrjednije preporuke dolaze od ljudi koji su iskreni, vjerodostojni i dosljedni u svojim recenzijama. Ako pratite kreatora koji dijeli i pozitivne i negativne dojmove, ne samo sponzorirane ili plaćene objave, možete biti sigurniji da su pouzdani. Nadalje, ako je iskustvo besplatno, velika je vjerojatnost da je netko uistinu snimio video jer je otišao zadovoljan. Takvi kreatori sadržaja stvaraju kredibilitet, jer njihove preporuke nisu usmjerene samo na promoviranje, već i na pružanje realne slike.
Pametno je i konzultirati se s nezavisnim platformama kao što su TripAdvisor, Yelp, Google Reviews i Trustpilot, gdje stvarni korisnici ostavljaju svoje recenzije. Vrijedi potražiti više od jednog videa ili komentara, jer šira perspektiva omogućava objektivniji sud.
Dobar glas daleko se čuje
Nije preporučljivo oslanjati se isključivo na online sadržaj i na temelju nekoliko popularnih videa planirati putovanje. Digitalni prikazi ne mogu uvijek vjerno prenijeti cjelokupno iskustvo neke destinacije. Prava se vrijednost nalazi u ravnoteži između informacija dostupnih na društvenim mrežama i osobnih preporuka koje dolaze usmenim putem.
Korištenje osvrta osoba iz bližeg kruga, čije je mišljenje provjereno i pouzdano, povećava vjerojatnost donošenja kvalitetne i informirane odluke. Prije nego što se rezervira let prema destinaciji koja je stekla popularnost na internetu, korisno je zapitati se o autentičnosti te preporuke.
Čak i ako neko mjesto ne ispuni očekivanja u stvarnosti, svijet nudi niz manje poznatih lokacija koje mogu iznenaditi svojom posebnošću i popraviti ukupni dojam. Takva mjesta, često neobilježena viralnim trendovima, nalaze se možda vrlo blizu i čekaju da budu otkrivena. U najmanju ruku, takvo iskustvo pruža priliku da se upozori druge i tako ih poštedi potencijalnog razočaranja.
Komentari
0