
Televizija je desetljećima bila glavni izvor informacija, ali nova generacija sve više odmiče od tradicionalnih medija. Umjesto da sjede ispred ekrana, mladi danas biraju sadržaj koji mogu slušati i gledati u pokretu: podcaste.
Zamijenili su televiziju slušalicama
Podcasti su audiovizualna forma koja kombinira razgovor, znanje i osobnu priču. Ne traže fiksno vrijeme gledanja, ne prekidaju se reklamama i, najvažnije, daju osjećaj autentičnosti. Taj spoj fleksibilnosti i iskrenosti čini ih idealnim kanalom za novu publiku koja sve manje vjeruje institucionalnim izvorima informacija.
Dostupni su svima – bilo kada i bilo gdje. Mogu se slušati na Spotifyju, Apple Podcastima, Google Podcastima ili gledati na YouTubeu. Sve što je potrebno su slušalice (ili ekran) i odluka publike da čuje ono što stvarno želi. Ono što je sve popularnije jest i objava kratkih isječaka iz tih podcasta na platformama poput TikToka, kako bi bili još dostupniji mladim generacijama.
Milijun glasova – no tko ima autoritet?
Ima ih milijun. Doslovno. Strani ili domaći, žanr intervjua ili panel-rasprave? Od zabave, povijesti, filozofije, sporta i tehnologije do mentalnog zdravlja, roditeljstva ili urbanih misterija – ponuda je veća nego ikada. Najnovija statistika potvrđuje da je globalno registrirano više od 4,5 milijuna podcasta i među njima, gotovo sigurno, ima nešto za svakoga.
Mladi ne traže više profesionalnog prezentera, nego iskrene i relevantne ljude. Žele čuti nečije iskustvo, put, pogreške i ostvarenja bez scenarija. Podcasti im omogućuju upravo to: duge, opuštene i sadržajno bogate razgovore koji nadilaze površni "scrollabilni" sadržaj s društvenih mreža.
Novi medij, nova ekonomija
Podcasti nisu samo zabava: oni su postali i ozbiljan kanal zarade i marketinga. Kao što od stvaranja videa zarađuju YouTuberi i TikTokeri, danas je i “podcaster” pravo zanimanje. Načini monetizacije uključuju:
- Sponzorstva i native oglašavanje
- Pretplate i ekskluzivan sadržaj
- Affiliate marketing i vlastiti proizvodi
- Promocija brenda, usluga ili vlastitih znanja
Za brendove, podcasti predstavljaju priliku da kroz dugoročni i autentični format stvore izravniji odnos s publikom. U vremenu kad je pažnja valuta, podcasti pružaju rijetko dugotrajan angažman.
Domaća scena raste – i sazrijeva
Iako je podcast scena u Hrvatskoj još u razvoju, već sada postoje formati koji nude stvarnu vrijednost i kvalitetan business sadržaj poput Lider Podcasta, LOOD Podcasta i Ana Radišić Podcasta.
Ovakvi podcasti pokrivaju teme koje nisu nužno zanemarene u mainstream medijima, ali nisu u fokusu koliko bi mogli biti – format autorima omogućuje da opširno i detaljno pristupe temama koje smatraju važnima, a publika im vjeruje upravo zato što te važne teme ne podcjenjuju.
Crew Talks: “Glas nove generacije”
Jedan od najnovijih projekata na domaćoj sceni je Crew Talks, podcast koji potpisuju Dario Marčac i Crew. Fokusiran je na mlade koji mijenjaju industriju, ali na svoj karakteristično mladenački i inovativan način: “Nove generacije ne čekaju promjene, one ih stvaraju. Od viralnih trendova do biznisa koji inovativno i kreativno pristupaju izazovima budućnosti, njihovi potezi oblikuju tu budućnost.”
Crew Talks okuplja inovativne kreatore, poduzetnike i brendove koji kroz razgovore ne otkrivaju samo ideje, već i mentalitet nove generacije koja oblikuje tržište, komunikaciju i očekivanja. Kao zajednica s primarnim fokusom na TikTok i generaciju Z, donose novi pogled koji nije samo inspiracija, već mapa onoga što dolazi.
Sadržaj koji se ne scrolla, nego sluša
Podcasti nisu prolazni trend. Oni su nova televizija, ali bez ekrana. U vremenu brzih formata i još bržih zaključaka, oni nude prostor za razmišljanje, učenje i povezivanje. Za mlade, podcasti su način da biraju svoje izvore, priče i uzore. A za brendove i stvaratelje sadržaja, prilika da osvoje pažnju i povjerenje na iskren način.
A vijesti u 19:00 sati? Još uvijek postoje. Samo su sada na playlisti i na TikToku.
Komentari
0