Kreativna emancipacija

Kreativnost na društvenim mrežama kao put do samoaktualizacije: Uloga digitalnog izražavanja u oblikovanju identiteta

Kroz svijet društvenih mreža istražujemo može li online izražavanje biti više od trenda i načina zarade

hijerarhija potreba

U suvremenom digitalnom dobu, društvene mreže se često percipiraju kroz prizmu negativnih utjecaja, od narušenog mentalnog zdravlja do površne samoprezentacije. Međutim, one također nude jedinstvene prilike za osobni rast, kreativno izražavanje i oblikovanje identiteta. Platforme poput TikToka ili YouTubea omogućuju korisnicima da pronađu vlastiti glas, dijele svoje strasti i izgrade zajednice istomišljenika. Donosimo zanimljivu perspektivu o kreativnosti na društvenim mrežama kao putu prema samoaktualizaciji, najvišoj razini Maslowljeve hijerarhije potreba.

Maslowljeva piramida hijerarhije potreba

Abraham Maslow, američki psiholog, razvio je hijerarhiju potreba koja opisuje ljudsku motivaciju kroz pet razina: fiziološke potrebe, sigurnost, ljubav i pripadnost, poštovanje te na samom vrhu - samoaktualizacija. Ona predstavlja ostvarenje vlastitog potencijala, samoproučavanje i traženje smisla u životu. Maslow je vjerovao da se ljudi neprestano razvijaju prema ovoj najvišoj razini, gdje postaju ono što uistinu jesu.

U posljednje vrijeme sve češće svjedočimo fenomenu da ljudi iz različitih profesija – od liječnika, odvjetnika i inženjera do znanstvenika i tehničkog osoblja – otvaraju profile na društvenim mrežama kako bi podijelili dijelove svog osobnog svijeta. Bez obzira na to rade li u uredima, laboratorijima, bolnicama ili na gradilištima, mnogima u svakodnevici nedostaje prostor za kreativnost, izražavanje i spontanost. Društvene mreže sve više postaju mjesto gdje izlaze iz uloge koju im svakodnevni posao nameće i pokazuju interese, stavove i talente koji nisu vezani uz njihovu profesiju.

Upravo društvene mreže postaju taj ventil, sigurno utočište u kojem mogu pokazati svoje hobije, životne stavove, talente i interese koji nadilaze granice njihove profesije. Objavama izlaze iz okvira svoje struke i prikazuju se u drugačijem svjetlu – kao ljudi s različitim interesima, a ne samo kao stručnjaci. Time ne traže pažnju, već prostor u kojem mogu biti autentični, bez potrebe da se uklapaju u profesionalne norme.

@dorchiii1 Medicina je sama po sebi vrlo zahtjevna profesija i jedan od razloga zašto sam imala otpor prema tome da uopće budem doktorica jesu upravo neki od ovih komentara iz videa, iznimno primitivni i nepromišljeni. Da, doktor medicine isto ima pravo na svoje slobodne vrijeme, na smijeh, zabavu, druženje, snimanje za društvene mreže, na sve što poželi zapravo. Ovime se želim suprotstaviti društvenim stereotipima, koji liječnike stavljaju u ulogu robota. Također, ponešto o kreativnosti kao alatu samoaktualizacije i psihologiji iza jednog tipičnog čovjeka, koji je sklon pisanju hejt komentara na društvenim mrežama. Jesmo li mi samo uloge koje igramo ili možda i nešto više? Slobodno pišite što vi mislite, ali na kulturan način i da se nikog ne vrijeđa. Priredite si jednu prijatnu ☕️ jer opet sam snimila podcast! 💁🏻‍♀️ Timestamps: Uvod-početak Inspiracija za ovaj video-00:40 Primjer broj 1 "Kolegica s macom na krevetu"-01:04 Primjer broj 2 "Radije se ti primi stetoskopa umjesto mobitela"-03:33 Primjer broj 3 "Prvi april"-04:45 Dublja problematika koja stoji iza svih ovih primjera; gubitak prostora, ljudske slobode, privatnosti i života izvan svoje poslovne uloge-06:35 Posao vs. slobodne vrijeme-07:15 Do čega vodi kritiziranje ljudi (u javnim profesijama)?-08:22 Medicina kao poziv-09:33 Uopće nije važno što liječnik radi u svoje slobodno vrijeme ako zna svoj posao?! -10:00 Balans i cjelovitost bića kao ključ uspjeha-10:26 Mogu li snimanje za društvene mreže i jedna ozbiljna karijera ići zajedno-11:06 Kreativnost kao put do samoaktualizacije-11:36 Igra uloga vs. tko sam stvarno ja, višedimenzionalnost-11:47 Psihološki profil ljudi koji si uzimaju za pravo kritizirati druge jer osjećaju superiornost nad njima-12:47 Bilo bi lijepo..-14:05 #medicina #studenti #hrvatska #faks #psihologija #zagrebtiktok #medstudent #balkan #savjeti #komentari #medicinskifakultet ♬ original sound - dorchiii ✮⋆

Ovaj fenomen može se promatrati kroz prizmu Maslowljeve teorije potreba: kada su osnovne egzistencijalne i profesionalne sigurnosti zadovoljene, javlja se potreba za osobnim izražavanjem i ispunjenjem. Društvene mreže tako postaju alat za ono što Maslow naziva „ostvarivanje unutarnjih potencijala”, prilika da pojedinac ne bude reduciran samo na svoju funkciju, titulu ili radno mjesto. To je prostor u kojem mogu razvijati interese koji inače ostaju u sjeni, te oblikovati sliku o sebi koja nije vezana isključivo uz karijeru. Takva vrsta izražavanja korisnicima omogućuje da bolje razumiju sebe, ali i da pronađu zajednicu koja dijeli slične vrijednosti.

@georgepoulos

Social media is for self expression, self actualization, & the global elevation of human consciousness. When the greater purpose becomes clear, it becomes obvious why performing & people pleasing for our current social network is not the way. We want to cut straight to the core of our truth so we can reach the people we are destined to do consciousness evolution work with on this planet

♬ original sound - George Poulos | Freedom Coach

Sadržaj s dušom

U tom smislu, digitalno stvaranje sadržaja nije puki hobi, već čin potrage za širim smislom-prostor u kojem se znanje, humor, estetika, iskustvo i osobna istina susreću. Zato nije loše razmotriti kreiranje sadržaja ako osoba ima potrebu za izražavanjem na taj način, jer premda sadržaj na društvenim mrežama ponekad djeluje površno ili čak trivijalno, iza njega se nerijetko nalazi potreba za autentičnim izražavanjem, traganje za unutarnjom svrhom, povezivanjem i pripadanjem zajednici.

@melrobbins This will change the way you look at using social media. Drop a 🙌 if this resonated with you! #melrobbins #dailyinspiration #mindsetmotivation #socialmedia #socialmedia101 #socialmediatips #socialmediamarketing ♬ original sound - Mel Robbins
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
26. lipanj 2025 10:35