STARTUP REPORT ISTRAŽIVANJE ZA 3. KV. 2022

Preko ljeta smanjile se investicije u hrvatske startupe, ali tako da su ‘pale‘ na 495 milijuna kuna

Pravi razlog usporavanja ulagačke aktivnosti dat će zadnji kvartal, koji obično bude najaktivniji

Investicijska aktivnost na startup sceni u Hrvatskoj u ovoj godini znatno je veća nego lani.

Od početka godine startupi domaćih osnivača privukli su gotovo milijardu dolara investicija! Iznos do kojeg smo došli je čak 958 milijuna dolara. Da, dobro ste pročitali, domaći osnivači za svoje su visoko-tehnološke tvrtke u prva tri kvartala ove godine privukli više od sedam milijardi kuna.

» Kliknite i besplatno preuzmite STARTUP REPORT 2022 Q4 «

Spanov poučak: ESOP dvostruko učinkovitiji od ostalih HR mjera | Anita Čavrag: Jesu li talenti postali razmaženi? | Matija Srbić: Može li Hrvatska stvoriti svoje deeptech gigante? | U hrvatske startupe u devet mjeseci uloženo gotovo milijarda dolara | Zašto ne postoji popis kultnih hrvatskih programera? | Startup koji prkosi klimatskim promjenama | Fortenovin AI raspolaže s 50% više podataka od američke Kongresne knjižnice | Hoće li mirovinci krenuti stopama EIF-a i podržati lokalne VC-e? | Slovakinja koja se preselila u Hrvatsku i pokrenula projekt CroCube ^^^O STARTUP REPORTU

Usporedbe radi, tijekom cijele 2021. godini domaći su igrači privukli kojih 200 milijuna više, ukupno 1,2 milijarde dolara.

Znači li to pak da će ova godina biti rekordna, teško je reći. Iako bi se to moglo očekivati na primjeru stanja u prva dva tromjesečja, investicijska aktivnost preko ljeta ukazuje da to možda i neće biti slučaj. Od početka srpnja do kraja rujna su se ulaganja u startupe u Hrvatskoj značajno smanjila.

Pravi tajming

Odmah je jasno da je treće tromjesečje bilo najlošije u ovoj godini po iznosu ulaganja, ali i po broju investicija. Tijekom ljeta su hrvatski osnivači kroz 12 većih investicija privukli kapitala u vrijednosti 67,7 milijuna dolara. U domaćoj valuti to zvuči impozantnije, čak 495 milijuna kuna.

Po oba pokazatelja to je manje nego u prvom i drugom tromjesečju. No, i dalje možemo reći da je u odnosu na lani relativno dobro. Tada je već brojka od 12 većih investicija po kvartalu bila pozitivan signal dinamike na tržištu. Ove godine, uz 14 u drugom i 34 veće investicije u prvom tromjesečju, to se čini nedovoljno.

Slično je i s iznosom investicija. Dojma smo da su se domaći startupi, čim se počelo pričati o ratu u Ukrajini, počeli pripremati za mogući slijed događaja koji nas vodi u globalnu recesiju. Kapital su stoga naši najagilniji startupi, poput Rimca, umjesto u trećem i četvrtom tromjesečju odlučili odmah ugrabiti u drugom tromjesečju.

Da li ta procjena vrijedi za hrvatske startupe saznat ćemo do Nove Godine. Ono što je već sada sigurno je da takva procjena vrijedi na globalnoj razini.

image

Usporedba investicija u hrvatske startupe u odnosu na godinu prije

Sr/jl/

Novi VC-i

Prema podacima, PitchBook NVCA Venture Monitor izvješća, u prva tri tromjesečja na globalnoj je razini u startupe investirano 43 milijarde dolara kroz 4074 veće investicije. Usporedbe radi, lani je u istom razdoblju u startupe na svjetskoj razini uloženo 83 milijarde dolara, znači gotovo dvostruko više, ali u 3518 pojedinačnih investicija.

Najveću investiciju tijekom ljeta i ukupno jednu od deset najvećih hrvatskih startup investicija dosad, ugrabio je hrvatsko-irski startup Fonoa, koji su 2019. godine pokrenuli Filip Šturman, Ivan Ivanković i Davor Tremac. Fonoa je primila 60 milijuna eura investicije, odnosno gotovo 61 milijun dolara.

Tvrtka nudi usluge automatizacije obračuna poreza na globalnoj razini za klijente kao što su Spotify, Remote.com, Uber i Zoom. Fonoi je ovo čak druga uspješna investicijska runda u svega šest mjeseci. A u tvrtku je uložio Coatue, VC fond kojeg je pokrenuo američki milijarder Philippe Laffont i koji je među prvim ulagačima u Tik Tokovu matičnu tvrtku Bytedance, kao i Snapchat i Spotify.

Druga najveća investicija u tromjesečju je 4,5 milijuna dolara teško ulaganje Collab+Currencyja u hrvatski startup Tribute Brand, koji proizvodi digitalnu odjeću. Riječ je o odjeći koja se može vidjeti na Instagramu ili preko AR i VR aplikacija. Doslovno je digitalna. Kombinira i primjenu NFT-a, a sve je to vrlo zanimljivo Collab+Currencyju koji je među najvećih fondovima u Web3 industriji.

Mnogo exita

Slijede Stem Studio i SoundVault s pola milijuna dolara investicije i na kraju je Sportstribal s nešto više od četvrt milijuna dolara ulaganja.

Iako smo uporno ponavljali da postoji rizik da ovo neće biti rekordna godina po broju startup investicija, to ne znači da se interes za hrvatske startupe smanjuje. Baš suprotno, raste. Ali umjesto investicija, više je exita. U branši se priča da se ovog ljeta dogodio barem jedan exit na razini Nanobita o kojem vlasnici ne žele javno pričati.

Usto, EMMA Capital, koja je držala 75 posto SuperSporta prodala ga je dalje za rekordnih 713 milijuna dolara. Tijekom ljeta su exit napravili još softveraš HRPro, agencija Flow and Form i startup Sense4Boat.

Da je hrvatsko startup tržište sve zanimljivije pokazuje i najnovije istraživanje Dealrooma za jugoistočnu Europu. Po njemu je Hrvatska među pet država s najvećim brojem startupa po glavi stanovnika i pet po ukupnom broju aktivnih startupa. U Hrvatskoj je više od 900 aktivnih startupa.

image

Hrvatska je po broju aktivnih startupa u jugoistočnoj Europi na 5. mjestu

Sr/jl/

O STARTUP REPORTU

Preuzmite PDF najnovijeg STARTUP REPORTA 2022 Q4 | Pročitajte prijašnje brojeve i saznajte više o magazinu STARTUP REPORT | Saznajte više o našim meetupima | Pretplatite se na naš besplatni newsletter

image

Prva novinska naslovnica u Hrvatskoj koju je kreirala umjetna inteligencija

Jl/

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2022 10:01