Domagoj Vuković

Novi direktor Humana: Tehnološki se širimo u Web3, a geografski u EU i SAD

Vlasnici poznate digitalne agencije napravili presedan. Kroz konsolidaciju tržišta odlučili navigirati s novim menadžerom

Domagoj Vuković, novi izvršni direktor Human interaction company

 Davor Pongracic/Cropix

Human, jedna od najnagrađivanijih hrvatskih digitalnih agencija ima novog direktora. Osnivači, Vanja Bertalan i Mario Stipanović, nakon dvadeset godina vođenje agencije, koja je među inim osvojila deset MIXX nagrada, dva Webbyja, Lovie, Red Dot, Effie i Somo Borca, predali su je u ruke iskusnog, mladog menadžera Domagoja Vukovića.

Novi kormilar Humana bivši je direktor Oryx Asistencije s iskustvom u bankarstvu i financijama. Radio je za BNP Paribas, OTP i Societe General u području osiguranja. K tome, veliki je zaljubljenik u blockchain te iza sebe ima jedan velik Web3 projekt.

Digitalne agencije su najvruća roba na hrvatskom softverskom tržištu, koje munjevito raste. No, u pravilu takve agencije vode ili osnivači ili ih prodaju.

U posljednje vrijeme sve se to odvija užurbano, jer ključ poslovanja su im talenti. Kako za njima vlada velika jagma jer ih na tržištu nema dovoljno krenula je konsolidacija. I Bertalan i Stipanović osjećaju taj pritisak, a rješenje su pronašli u trećoj opciji.

Razgovarali smo o tome s Vukovićem, koji odmah naglašava da su mu planovi s Humanom prilično ambiciozni.

Što znači ovaj presedan - da su osnivači predali upravljanje nekome novome?

Od 2001. godine, kad je osnovana, agenciju uspješno vode isti ljudi - Vanja Bertalan i Mario Stipanović. Na tržištu su se dokazali vrhunskim digitalnim proizvodima - od strategije, dizajna, developmenta i marketinga. Prije tri godine su napravili rebrending i iz web.burze promijenili ime agencije u Human Interaction Company. Sad je vrijeme za idući korak - širenje.

image
Davor Pongracic/Cropix

Ali kako je došlo do toga da su se osnivači odlučili za presedan?

Mislim da smo kliknuli na prvu. Razgovarali smo prije ljeta i shvatili da bi i oni i ja Humanu postavili iste ciljeve. Dakako, pristup kako to realizirati se razlikovao. Pretpostavljam da ih je to zainteresiralo, a kako smo razgovarali vrlo izravno i otvoreno, to je zainteresiralo i mene. Human treba iskorak na nova tržišta. Vanja i Mario su dva desetljeća uspješno vodili agenciju. No, za idući korak su, pretpostavljam, tražili nekoga tko ima strast prema tehnologiji, ali i korporativno iskustvo. Human trenutno broji oko 40 zaposlenika, a ako želimo rasti dva do tri puta u iduće četiri godine bit će nužno postaviti dobru strukturu. Želimo više iskoračiti van, ciljati velike klijente te ponuditi potpunu uslugu, raditi takozvane 360º projekte koji uključuju sve od strategije, dizajna, developmenta, komunikacije. Dakako, nastavit ćemo jačanje suradnje i s hrvatskim klijentima, ali želimo da nam barem 50 posto prihoda dolazi izvana.

Zašto baš sada takva promjena?

Velik je pritisak konkurencije. Izazov je to kako po pitanju privlačenja kadrova, tako i po pitanju generiranja novih prihoda. Human je jedna od najnagrađivanijih digitalnih agencija u Hrvatskoj i to nas ubraja u svjetski vrh. Logično je onda da se pozicioniramo tamo gdje se svjetski vrh i nalazi - na tržištima EU-a i SAD-a.

Kad smo kod privlačenja kadrova, neki spominju da su se bruto plaće programera u Hrvatskoj skoro pa izjednačile s onima u Njemačkoj. Koja ste rješenja vi pronašli?

Ima više rješenja. Izlazak na tržište EU-a i SAD-a je izazovan zadatak. Nisu tu samo plaće programera, recimo ako želimo fizički biti prisutni u New Yorku, to znači nekoliko stotina tisuća dolara troška više godišnje. Znamo da su tamo prilike koje možemo dohvatiti, ali ne mislim da će to biti brzo i jednostavno. Radimo s ljudima kako bi taj izazov riješili zajednički. Nije to samo pitanje kako doći do klijenata kako bi pokrili sve veće troškove već i kako cijelo to vrijeme ostati konkurentan. Na Infobip Shift konferenciji se upozorilo da nije dobro napraviti balon od plaća kreativnih usluga i developera, trend koji je jako istaknut u inozemstvu, ali lako može zahvatiti i nas. Danas se sve odvija jako brzo pa tako i prodaja, to onemogućava klijente da pažljivo odaberu pružatelja usluga i da izbjegnu nerazumijevanje. Kad se ne kužiš s klijentom, to se jednostavno očituje u svemu, najviše u kvaliteti finalnog proizvoda. To nije održivo i taj će balon u nekom trenutku puknuti. Nama je stoga važno da imamo respektabilnu tradiciju i da nastavimo isporučivati ono što smo obećali klijentima. U konačnici želimo da naši klijenti inzistiraju da radimo "ključ u ruke" rješenja, pokazujući nam na taj način kako prepoznaju našu raznoliku ekspertizu.

image
Davor Pongracic/Cropix

Radili ste BNP Paribasu i vodili Oryx Asistenciju, ali neposredno prije prelaska u Human radili ste na vlastitom blockchain projektu. Kojem?

Projekt se zove BlackDragon. Ja sam bio jedan od prva dva zaposlenika. To je platforma koja omogućava grupne investicije, takozvani crowdfunding, a koja se temelji na blockchainu tehnologiji. Smisao platforme je da olakša DeFi investitorima pronalaženje, ulaganje i praćenje uspješnosti investicija u DeFi projekte. Moj pogled na taj projekt je da je nešto poput decentraliziranog VC fonda koji omogućuje svakome da uloži tokene u projekt koji mu je zanimljiv i to bez centraliziranog posrednika. Posrednik je u ovom slučaju pametni ugovor na blockchainu koji upravlja s odnosim i pravima investitora.

Kako ste ušli u blockchain i kripto svijet?

Krenulo je 2015. posve slučajno, u priči s najbližim prijateljima, počeli smo razgovarati o tome, zakačili se na ideju i nastavili evo sad već 7 godina aktivno pratiti razvoj, pa i sudjelovati u njemu. Dok sam radio u Societe Generale-u bio sam duboko u kriptu, to je nastavilo još i više dok sam vodio Oryx Asistenciju, često smo i na poslu iz zezancije vodili rasprave o tome što je u kriptu moguće, što bi trebalo i slično. Vidio sam prostora za proizvod, ali tada nisam imao vremena. Kad se ukazala prilika ubacio sam se u projekt. Držim da mi je to bila jedna od najboljih odluka u životu. Dvije godine u ovoj industriji se što se dinamike tiče može usporediti kao minimalno pet godina u korporaciji. Toliko toga se događa u jako kratko vrijeme, to nisam nigdje drugdje iskusio. Naučio sam puno novih stvari o biznisu, tehnologiji i tržištu, a najvrednija je koliko ne znam. Ponosan sam što smo na tržište uspjeli izbaciti proizvod kakav smo htjeli, koji danas broji više od 2500 korisnika, preko 230 projekata i generira povrat ulagačima. Kad je netko dovoljno uporan, iterira i uviđa prostor za napredak tada će stvoriti kvalitetan proizvod.

Hoće li u Humanu biti blockchaina?

Blockchain je još prije 11 godina stvorio novu nišu u kojoj je danas mnogo tvrtki. Sve one trebaju usluge digitalnih agencija. Human želi biti prva domaća digitalna agencija koja se, među inim, pozicionira sa specijalizacijom za blockchain, odnosno Web3 projekte. Web3 otvara veliki prostor za podizanje prihoda i donosi zaposlenicima priliku da rade na vrhunskim izazovima.

Ali kad hrvatske digitalne agencije mahom bježe od Web3-a zašto vi trčite prema njemu?

Neki ga jednostavno ne vole, što je ‘fair‘, a neki samo ne znaju kako u njemu realizirati potencijal. Human želi interakciju između ljudi i računala učiniti zabavnom. Web3 u trenutnoj fazi razvoja gdje su founderi mahom mladi ne baš iskusni ljudi treba upravo strateške konzultacije, UX/UI usluge, development, iskusne ljude koji im mogu pomoći izgurati projekte. Neće to biti dominantna ponuda Humana, ali će biti dio naše palete. Želimo raditi killer projekte. Znači, aplikacije koje imaju velik broj korisnika, imaju vrhunsko korisničko iskustvo i donose mjerljivu korist.

Da li u Coolinariki ima prostora za blockchain?

Nismo još krenuli u tom smjeru, a ako i krenemo to treba imati neki smisao. U ovom trenutku radimo analizu tržišta i pripremamo plan za iduću godinu. Kroz Coolinariku smo dali podršku digitalnoj transformaciji u Podravci, na nama je da si zacrtamo nove planove koji možda jednog dana uključe i Blockchain. U svojoj sam karijeri dosta radio i pomagao na razvoju inovativnih proizvoda od financija, u BNP Paribasu, pa sve do Oryx Asistencije u Zubak grupi, vjerujem da će to iskustvo pomoći da nastavim poticati okolinu da se ne boji biti inovativna.

image
Davor Pongracic/Cropix

Da bi se širili hoćete li uzeti investiciju?

Nema potrebe. Imamo vrlo stabilnu bazu. Radimo s brojnim klijentima od kojih bi istaknuo RTL, A1, Podravku, Span, Končar, ROTO, Gavrilović, Journal Media, a imamo i još mnogo toga u planu. Kapital za organski rast želimo osigurati sami, iako je izvjesno da ćemo na putu koji smo si zacrtali u nekom trenutku doći do točke u kojoj će biti logično ići u akvizicije.

Zašto?

Na tržištu digitalnih agencija konsolidacija je već počela. Manji igrači su prepoznali da će biti teško konkurirati većim igračima tako da se proces lagano odvija. Zadnjih par godina u RH smo imali priliku uživati u brojnim uspješnim poduhvatima, gdje se baš ističe privlačenje kapitala što ranije nije bio slučaj. Human u ovom trenutku nema mete za preuzimanje. No, za dvije-tri godine to će biti nužnost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 15:30