Revolucija digitalne pismenosti

Najveći projekt učenja programiranja pomoću micro:bita na svijetu

Diljem Hrvatske čak će 15 tisuća Micro:bit računala biti dostupno u učionicama i knjižnicama u 300 škola

U Hrvatskoj je započeo globalno najveći projekt učenja programiranja pomoću micro:bit računala u nižim razredima osnovne škole.

Projekt ‘Revolucija digitalne pismenosti’ uključivat će korištenje micro:bita za učenje raznih predmeta, od informatike i matematike preko prirode i društva do glazbenog odgoja i jezika, kako bi već prvašići krenuli primjenjivati tehnologiju na praktičan način. Projekt će uključiti 25 tisuća djece u Hrvatskoj.

Riječ je o najmasovnijem korištenju micro:bita od prvog do četvrtog razreda na svijetu.

Čak 15 tisuća micro:bit računala bit će dostupno u učionicama i školskim knjižnicama u 300 škola diljem Hrvatske. U sklopu projekta 1200 nastavnika osnovnih škola proći će edukaciju o micro:bitu.

U fokusu najrazvijenijih

Ivan Vidaković, voditelj projekta pri Rotary klubu Zagreb centar, koji je u suradnji s Institutom za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) te Ministarstvom znanosti i obrazovanja pokrenuo ovaj projekt, kaže da je ‘Revolucija digitalne pismenosti’ već sad pobudila veliki interes u svijetu.

- Rotary je najveća dobrotvorna ustanova s 1,3 milijuna članova globalno te su nam se javili kolege iz Nizozemske, SAD-a, Tajvana, Japana i Singapura koji su zainteresirani da digitalnu pismenost tako šire i u svojim zemljama - kaže Vidaković.

Pojašnjava da su stoga za ovaj projekt primili i pojedinačnu najveću donaciju dosad, vrijednu 365 tisuća eura. Najveći pokrovitelj projekta u Hrvatskoj je Telemach Hrvatska.

Adrian Ježina, predsjednik Uprave Telemacha Hrvatska i jedan od članova tima koji vodi projekt kaže da je cilj djeci od malena pokazati kako u našem, sve digitaliziranijem svijetu mogu biti i kreatori, a ne samo konzumenti. Pritom ih moramo što bolje pripremiti i za poslove koje će raditi u budućnosti.

- Važno je da naše mlade generacije usmjerimo prema kritičkom razmišljanju, ali i digitalnim alatima koji će im pomoći da u budućnosti budu najbolji stručnjaci u svojim područjima – neovisno o tome hoće li biti učitelji, umjetnici, programeri ili dizajneri računalnih igara. Upravo to činimo i kroz ovaj projekt - kaže Ježina.

image

Adrian Ježina, predsjednik uprave Telemach Hrvatska

Damir Krajac/CROPIX

Jednakost prilika ključna je za digitalno društvo

Da bi hrvatsko društvo opstalo nužno je napraviti transformaciju u digitalno društvo, a za to je presudno da to bude društvo jednakih prilika, kaže čelnik Telemacha Adrian Ježina.

Navodi da je važno da u školama djeca, neovisno o materijalnom statusu roditelja, imaju uvjete za stjecanje kompetencija budućnosti. No, važno je djelovati društveno odgovorno i izvan okvira same digitalizacije, što Telemach i čini, ističe Ježina. Telemach organizira i podržava brojne projekte kojima je cilj izgradnja i razvoj društva koje je visoko tehnološki razvijeno, ali i koje njeguje ekološku i socijalnu komponentu.

Posebno je tu važan fokus na djecu i mlade, za koje je osim upoznavanja s tehnologijom, važan balans između online i offline svijeta, bavljenje sportom, podizanje svijesti o ekologiji i slično. Telemach to pokazuje i kroz projekte poput Sportskih igara mladih i Tko to tamo prlja, s kojima ćemo, uz osmišljavanje još nekih novih inicijativa, nastaviti i ubuduće, kaže Ježina. Ističe da su se fokusirali na podršku Sportskim igrama mladih i projektu ‘Revolucija digitalne pismenosti’.

- Potičemo i sport i obrazovanje, a jako nam se sviđa sto je riječ o projektima koji su otvoreni djeci u svim dijelovima Hrvatske i potiču ih da stvore navike i vještine koje ih na pravi način pripremaju za budućnost - kaže Ježina.

Revolucija i evolucija

Projekt se naslanja na logistiku koju je izgradio IRIM Nenada Bakića. IRIM je do sada napravio nekoliko velikih projekata širenja STEM-a u obrazovanju, poput STEM Revolucije, crowdfunding kampanje koju su poduprli Mate Rimac i Vlada, stvorio je najveću robotsku ligu u obrazovanju u Europi, Croatian Makers Ligu, a radili su i na projektu uvođenja micro:bita u knjižnice po Hrvatskoj.

- Snaga projekata koje radimo, a posebno ovog projekta, je u masovnosti. Projekti uvođenja STEM-a u obrazovanje često su elitistički, i zato ograničenog učinka. Mi želimo da svi učenici nižih razreda u svih 300 škola aktivno koriste micro:bit, ali i drugu tehnologiju - kaže Bakić.

Navodi da će neka djeca tako otkriti talente za koje nisu ni znala da ih imaju, a druga će dodatno napredovati u području digitalne pismenosti. U konačnici, kaže, povećat će se broj djece koja se osjećaju sigurno radeći s tehnologijom i imaju ideje što s njom napraviti. Naglašava da to ne znači da će svi prvašići postati programeri, niti bi to trebali.

- Djeca trebaju slijediti svoje snove, a mi kroz ovaj projekt želimo ponuditi razinu digitalne pismenosti kako bi naša djeca, iz svih dijelova Hrvatske, imala iste mogućnosti kao i djeca u Beču, Berlinu i Parizu - kaže Bakić.

Prilika za svu djecu

Ivan Vidaković iz Rotary kluba Zagreb centar navodi da je ključan cilj projekta upravo pružanje jednakih prilika svoj djeci u Hrvatskoj. Navodi da startup projekt pokreću u četvrtini škola u Hrvatskoj, njih 300, ali u svakoj županiji će micro:biti doći u jednak broj škola.

- Micro:biti će se moći posuditi za doma, jer nemaju sva djeca mogućnost kupiti tehnologiju, a ovako će ih u svojim školskim knjižnicama moći posuditi. Zato ćemo, osim u razrede, micro:bit isporučiti i knjižnicama - kaže Vidaković.

Hrvoje Meštrić, ravnatelj Uprave za znanost i tehnologiju u Ministarstvu znanosti i tehnologije kaže da jako nedostaje i rada s talentima i nastavnika matematike i fizike.

- Uveli smo STEM stipendije za djecu koja će jednom studirati, krenuli smo s programom cjelodnevne nastave kako bi vratili dignitet struci, ali drago nam je da imamo program koji polazi od početka, od prvašića i nastavnika, te sustavno unapređuje obrazovanje - kaže Meštrić.

image

Nenad Bakić (IRIM), Ivan Vidaković (Rotary klub Zagreb Centar), Adrian Ježina (Telemach Hrvatska) i Hrvoje Meštrić (Ministarstvo znanosti i obrazovanja)

Lucija Ocko/CROPIX

Što je Micro:bit računalo?

Micro:bit je elektronička pločica malo veća od kutije šibica u kojoj je smješteno cijelo računalo, ali bez monitora, tipkovnice i miša.

Pogoni ga ARM procesor, ima nekoliko senzore, uključujući LED lampice za različite efekte i preko USB-a se spaja na druga računala kako bi ga se moglo programirati. Podržava programiranje u Scratch, Python i MS MakeCode.

Djeca su dosad u njemu izradila razne projekte. Promijenila su micro:bit kako bi napravila digitalnu značku, mjerač jačine zvuka, mjerač koraka, detektor otvaranja vrata i prozora, mjerač jačine svjetla i potrošnje električne energije pa čak i digitalne gitare i klavijatura.

*Telemach Hrvatska je partner projekta

++
image

Naslovnica magazina Startup Report No6 koju je napravio art direktor Tomislav Botić pomoću AI alata Midjourney

Jl/

>> PDF magazina možete preuzeti ovdje <<

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 03:34