U Zagrebu se nalazi BioCentar, najveći istraživački i razvojni centar za healthtech startupe od Beča do Istanbula. Toliko je atraktivan da za ulaz u njega postoji lista čekanja. U Hrvatskoj od svih EIT-ovih hubova možda se i najmanje zna o EIT Health HUB-u Hrvatska, ali je zato je upravo u području healthtecha preko EIT-a ovdje došlo najviše kapitala za domaće projekte i startupe.
Lean Startup Croatia, EIT Health HUB Hrvatska i Sveučilište u Zagrebu ove su godine pokrenuli prvi healthtech startup program u Hrvatskoj u koji su upisali deset startupa.
Prva četiri pitchali su po prvi put na meetupu ‘Startup Report & TeamUp x Health‘, koji su zajednički organizirali Startup Report i Lean Startup Croatia.
Do iza ponoći
Na meetup, koji se održao u najvećem regionalnom coworking hubu WESPA Spacesu u Zagrebu, u jeku turističke sezone, 27. srpnja, okupilo se više od 120 startupaša. Rekord.
K tome, startupaši su se umjesto do planiranih pola deset navečer, u sklopu zadnje točke meetupa, networking partyju - powered by Affidea, nastavili družiti do iza ponoći.
Osim prvih pitcheva mladih nada u healthtechu na meetupu se pričalo i o aktualnoj situaciji u zdravstvu koja otvara brojne prilike startupima. Građani Hrvatske žive kraće od prosjeka EU-a, umiru od izlječivih bolesti i populacija ubrzano stari zbog čega je potražnja za uslugama zdravstva u kontinuiranom porastu.
Vlatka Petrović, koordinatorica EIT Health Hub Hrvatska kaže da je ovdje sve više startupa koji pokrivaju područje zdravstva i nude svoje rješenja.
- Zato EIT Health HUB Hrvatska podupire ekosustav tako što organizira startup programe i kroz povezivanje u dobivanju financiranja za startupe u svim fazama razvoja - kaže Petrović.
Marina Martinić Kavur, istraživačica i direktorica komunikacija Genosa i GlycanAgea kaže da su Hrvati u prosjeku biološki stariji nego što imaju godina. GlycanAge je hrvatski startup koji je prvi na svijetu razvio brzi test za biološku dob, koji se može napraviti kod kuće i odmah i za to je potrebno samo nekoliko kapi krvi. Martinić Kavur navodi da imaju korisnike po cijelom svijetu i da su tako stvorili veliku bazu podataka.
Biološki stariji
- Vidimo, nažalost, da su naši ljudi uistinu biološki stariji nego što imaju godina. Moj je dojam da to proizlazi iz našeg psihološkog stanja, odnosno čini mi se da su ljudi ovdje spremni više brinuti se za svoj automobil nego za svoje tijelo - kaže Martinić Kavur.
Pojašnjava da je to problem pri pokretanju zdravstvenog startupa u Hrvatskoj, jer traži od osnivača da mnogo rade na edukaciji tržišta. GlycanAge svoje proizvode prodaje u UK-u, Kanadi, SAD-u, Australiji, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, drugdje po Aziji i ostatku svijeta - kaže Martinić Kavur.
Maja Bogović, suosnivačica i direktorica startupa Meddox, koji pacijentima omogućava da svu svoju dokumentaciju nose u mobilnoj aplikaciji, kaže da su također krenuli iz Hrvatske.
- Ovdje imamo više od 60.000 korisnika i sada smo u fazi zaključivanja investicijske runde kako bismo izašli na strana tržišta, jer je za ovakvu aplikaciju jako važno da radi lokalizacije - kaže Bogović.
Antonio Meić, izvršni direktor Motherversea, koji pomoću blockchain tehnologija mapira genom biljaka koje se koriste u liječenju i omogućava njihovo lakše istraživanje i patentiranje, kaže da je na njihov model rada od starta određen time da im kupci dolaze iz cijelog svijeta.
Blockchain u zdravstvu
- Naša glavna kompanija Motherverse registrirana je u Berlinu, developerska agencija je u Hrvatskoj, sam proizvod nastao je u centru Trokut u Šibeniku i imamo kupce po cijelom svijetu - kaže Antonio.
Željka Maras, glavna komercijalna direktorica startupa Cidrani Biome, kaže da je logično očekivati da će naši startupi u zdravstvu svoje prilike tražiti i izvan Hrvatske.
- Cidrani Biome je specifičan jer smo i tehnološki i proizvodni startup, pa nam je hrvatsko tržište omogućilo da jednostavno testiramo naš proizvod, a onda smo se mogli proširiti i van - kaže Maras.
Nina Šesto, direktorica digitalnog zdravstva Klinike Magdalena, kaže da su fokusirani na hrvatsko tržište.
U suradnji sa startupom Mindsmiths napravili su digitalnu inovaciju, chatbot Megi, koja danas preko Infobipove komunikacijske platforme pomaže pacijentima s visokim tlakom.
Prilika za testiranja
- Megi nije proizvod samo za našu kliniku. Mi smo bili inkubator za nju, a cilj je svjetsko tržište. Plan za Megi je da postane zasebna tvrtka - kaže Šesto.
Navodi da su se stoga pridružili inicijativi Instituta Ruđer Bošković, koji je s Ministarstvom zdravstva, HZZO-om, fakultetima i drugima pokrenuo Europski digitalni inovacijski hub za startupe u zdravstvu. Taj će hub nadograditi postojeću healthtech infrastrukturu u Hrvatskoj i dati joj potpuno novu dimenziju.
- Cilj tog huba je da pomogne stvoriti sigurno okruženje za testiranje tehnologija u zdravstvu ovdje u Hrvatskoj - kaže Šesto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....