Rekordan niz

‘Akvizicija hrvatskog Gamepiresa veća je od one FIVE-a i za petama Nanobitu‘

Industrija videoigara u Hrvatskoj do prije koju godinu ciljala prvih 100 milijuna kuna prihoda, a sad raste prema 100 milijuna eura

Andrej Levenski, suosnivač i direktor Gamepiresa na InfoGamer sajmu na Zagrebačkom Velesajmu

 Sandra Simunovic/Cropix/

Nastavi li rasti dosadašnjim tempom industrija videoigara u Hrvatskoj bi do 2025. mogla dosegnuti vrijednost od 100 milijuna eura. Po broju zaposlenih već sad je premašila brojku od tisuću, a po udjelu izvoza nadmašila je i širu, softversku industriju. Dobit u ovoj industriji je pak već drugu godinu zaredom na razini od 10 milijuna eura.

Pokazuje to prva analiza industrije videoigara u Hrvatskoj, koju je za razdoblje od 2019. do 2021. proveo Klaster hrvatskih proizvođača videoigara (CGDA) u suradnji s telekomom A1 Hrvatska.

Pola milijarde u 2021.

Prema analizi, hrvatska industrija videoigara je 2021. ostvarila prihod od 485,8 milijuna kuna. Dvije godine ranije on je iznosio svega 281,4 milijuna kuna. Zaposlenih je u ovoj industriji 2019. bilo 333, a dvije godine kasnije ih je 474.

image

Aleksandar Gavrilović, glavni tajnik Hrvatskog klastera gaming industrije

Nera Simic/

Aleksandar Gavrilović, glavni tajnik CGDA navodi da je riječ o vrlo mladoj i usitnjenoj industriji.

- Prvih deset tvrtki u industriji čini preko 90 posto ukupnih prihoda industrije, a prva tvrtka, Nanobit, čini čak 60 posto prihoda među velikim igračima - kaže Gavrilović.

Pojašnjava da su se u tom mjerenju poveli vrlo strogim kriterijima. Tražili su isključivo poslovne subjekte koje su već objavile barem jednu igru i koje su u Hrvatskoj registrirali trgovačko društvo. Takvih je 66. Međutim, niz obrta bavi se gamingom u Hrvatskoj i s obzirom na izazove s distribucijom i pristupom kapitalu, trgovačka društva registrirali su u inozemstvu, često unutar EU, te stoga nisu vidljivi u ovoj analizi. Tako bi se ukupna brojka mogla popeti na njih 200.

image

Ivan Murat, Monika Majstorović, Aleksandar Gavrilović i Damir Đurović

Jl/

Ivan Murat, predsjednik CGDA kaže da brojke već sada pokazuju kolika je potencijalna snaga industrije videoigara koja, osim programera, zapošljava različite vrste vizualnih umjetnika, skladatelja, dizajnera ili pisaca.

Profitabilan biznis

- Moramo biti svjesni da je naša industrija u Hrvatskoj i dalje još na svojem početku i imamo još puno za raditi i pokazati. Zato je važno prepoznati je kao potencijal za značajan razvoj i kao jednog od pokretača gospodarskog razvoja, ali uz osnovne preduvjete poput obrazovne, infrastrukturne i financijske podrške - kaže Murat.

image

TOP35 gaming tvrtki u Hrvatskoj prema prihodima u 2021. godini

Cgda/

U tri godine multi-milijunske akvizicije tri najveća studija

Unazad tri godine u industriji video igara zaredali su veliki exiti. Nanobit, najveći proizvođač video igara 2020. prodan je švedskoj Stillfront grupi za gotovo milijardu kuna.

Američki Devolver Digital preuzeo je lani najpoznatiji stari hrvatski studio za proizvodnju video igara Croteam (Abest d.o.o.) za nepoznat iznos.

U prosincu je britanski Jagex preuzeo hrvatski Gamepires, autora igre SCUM. Iako je iznos službena tajna, u branši se neslužbeno komentira da je nešto ispod Nanobita ali daleko iznad exita agencije FIVE od 250 milijuna kuna.

Damir Đurović, suosnivač Reboota kaže da je riječ o prekretnici za domaću industriju video igara.

- U tri godine nanizala su se tri velika exita, ne samo za industriju video igara, već i šire, softversku industriju ali i hrvatsko gospodarsto te su sve te akvizicije usmjerene na jačanje poslovanja i daljnju izgradnju biznisa u Hrvatskoj - kaže Đurović.

Navodi da je i Reboot na putu da postane najveća svjetska gaming konferencija. Na proljeće će se prvo održati Reboot u Dubrovniku, zatim u Kanadi, a od 2024. i na japanskom Hokkaidu.

- Industrija je vrlo živa. Hrvatska igra Escape Simulator prodana je dosad u gotovo dva milijuna primjeraka, a SCUM od Gamepiresa bio je lani među 50 najprodavanijih igara na Steamu. Gamepires će u Hrvatskoj širiti tim, Nanobit se razvija dalje, a Croteam priprema iznenađenje za iduću godinu - zaključuje Đurović.

image

Escape Simulator novi je hrvatski gaming hit. U godinu dana prodana je preko Steama u više od milijun primjeraka, a sad je već ta brojka oko 2 milijuna

Jl/

Podsjetio je da je udio izvoza u prihodu studija za proizvodnju videoigara lani bio iznad 80 posto što je dvostruko više od prosjeka softverske industrije, koja se ističe kao vodeća brzo rastuća industrija unas i jedan od najvećih aduta u pozicioniranju na globalnom tržištu.

Gavrilović kaže da su tvrtke u ovoj industriji uspjele generirati značajnu dobit.

- Imamo kompanije koje svoj uspjeh temelje na potpuno različitim projektima, od izrade vlastitih igara pa do izrade igara za naručitelje, a njihova je dobit samo tijekom 2021. bila između 4 i 44 milijuna kuna. To je ono što nas kao zajednicu nadahnjuje i iznimno veseli. Napredak je kontinuiran - kaže Gavrilović.

image

Damir Đurović, suosnivač Reboota

Zeljko Puhovski/Cropix

Industrija kreativaca

U CGDA navode da se oko domaće industrije videoigara razvija vrlo živ ekosustav u kojem su Akademija dramskih umjetnosti, FER, Pismo inkubator, Algebra, Machina, RiHub i Tehnička škola Sisak. Stručnjaka i ovdje nedostaje, a prema analizi, čak 78 posto zaposlenih u industriji video igara ima ugovor na neodređeno. Njih 52 posto su umjetnici, a tek 25 posto programeri.

- Unatoč koronakrizi, u 2021., u obrazovnim programima vezanim isključivo za videoigre sudjelovalo je 520 ljudi, a u neformalnim programima dodatno više od 200 ljudi - pojašnjavaju Gavrilović.

image

Alan Sumina, suosnivač i direktor Nanobita, najveće gaming tvrtke u Hrvatskoj. Sumina je sa svojim poslovnim partnerom napravio i najveći exit u hrvatskom IT-u dosad, vrijedan gotovo milijardu kuna

Davor Pongracic/Cropix
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. prosinac 2022 11:33