Dobar početak

Rezultati velikih tvrtki ukazuju da je BDP u 1. kvartalu blago porastao

Prvo tromjesečje 2019. mogli bi statistički završiti u plusu, ali su svi svjesni da nas čeka loša godina
Piše: Adriano MilovanObjavljeno: 01. svibanj 2020. 11:45

Iako smo u drugoj polovici ožujka već živjeli u karanteni, Hrvatska se možda u prvom ovogodišnjem tromjesečju ipak izvukla s rastom gospodarstva.

Tvrde to ekonomisti s kojima smo razgovarali, a nagovještaj koliko-toliko pozitivnog rezultata na makrorazini u prvom kvartalu daju i podaci o poslovanju perjanica hrvatskoga gospodarstva, koje su prva tri ovogodišnja mjeseca ipak uspjele izvući s dobrim poslovnim rezultatima.

Ekonomisti upozoravaju da je u ovoj godini recesija sasvim izgledna s obzirom na to da će drugo tromjesečje obilježiti lockdown, treće ovisi o turističkoj sezoni, za koju je već sada jasno da će biti,  neusporedivo slabija od prijašnjih, a četvrti kvartal pod velikim je znakom pitanja. No, u prvom tromjesečju, unatoč početku lockdowna, stvari se možda ipak nisu razvijale tako loše.

Prijelomni trenutak

 - U prvom tromjesečju zasad očekujem rast hrvatskoga gospodarstva do 0,5 posto na godišnjoj razini. To je gotovo stagnacija - kaže Zrinka Živković Matijević, makroekonomistica Raiffeisena. Dodaje kako drugi i treći kvartal “sigurno neće biti u plusu” te da sve ukazuje na to da ćemo u ovoj godini, zbog koronakrize, imati snažan pad gospodarske aktivnosti, koji će, prema njezinim sadašnjim prognozama, iznositi 8,5 posto.

I makroekonomist Goran Šaravanja vjeruje da bi podaci za prvo tromjesečje ove godine ipak mogli pokazati određeni plus, iako vrlo mali. Ističe da su trendovi u eurozoni, koja je naš glavni vanjskotrgovinski partner, već u posljednjem lanjskom kvartalu doveli do stanovitog hlađenja hrvatskoga gospodarstva, posebno industrije, koja je u prvom ovogodišnjem kvaratlu potonula 4,2 posto u odnosu na lani.

- Vjerujem da se u prvom tromjesečju može očekivati gospodarski rast oko nule, možda čak i u blagom plusu - ističe Šaravanja.

Na razini godine u cjelini, Šaravanja očekuje dvoznamekasti pad gospodarske aktivnosti u Hrvatskoj, a najveći razlog za to je propast turističke sezone.

Malo je optimističnija Marijana Ivanov sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta, koja kaže kako je ne bi iznenadilo da podaci za prvo tromjesečje pokažu i nešto veću stopu rasta, možda čak i do tri posto.

- Siječanj i veljača nisu bili loši, imali smo čak i nešto turizma. U ožujku su počeli problemi zbog koronavirusa, no ljudi su tada pohitali u trgovine stvarati zalihe. To će se sve odraziti na rast BDP-a u prvom tromjesečju - napominje Ivanov.

Ni Ivanov ne očekuje da će Hrvatska u ovoj godini izbjeći recesiju, no kaže da ne vjeruje u prognoze o padu hrvatskog BDP-a od 9.4 posto. Prema njezinim sadašnjim očekivanjima, pad gospodarske aktivnosti u Hrvatskoj u ovoj bi godini mogao iznositi oko pet posto, a ublažavanju pada trebala bi pomoći i obnova od nedavnog potresa. Ipak, puno će ovisiti o tome hoćemo li i što u ovoj godini uspjeti izvući od turizma.

- Treće tromjesečje u Hrvatskoj ne može funkcionirati bez turizma. Stoga treba kreirati mjere za turistički sektor i pokušati privući turiste iz zemalja kao što su Austrija i Češka, koje su uspješne u borbi s koronavirusom. I mi smo uspješni u tome: razmjerno smo sigurna zona i stekli smo dobar imidž u svijetu. Možemo se organizirati na način da preuzmemo identične mjere kakve ima Austrija i tako pokušati izvući barem nešto od sezone - poručuje Ivanov.

Tvrtke u plusu

Kada govorimo o prvom tromjesečju u cjelini, vrijedi spomenuti kako podaci DZS-a pokazuju da je promet u trgovini na malo u odnosu na isti lanjski kvartal bio veći za 0,9 posto. No, u ožujaku je realni pad prometa u trgovini na malo bio čak 7 posto u odnosu na isti mjesec lani. To je, ocjenjuju u HGK, najbrži pad u maloprodaji još od siječnja 2010. godine. Velike tvrtke poput Atlantic grupe, Podravke, Adris Grupe, Kraš Grupe, Badela 1962., AD Plastika, Končar Grupe ili Ericsson Nikole Tesle zabilježili su rast prihoda, a većina i rast  dobiti.

Pozitivne brojke, ali prije dolaska korone

Atlantic Grupa:

- prihodi od prodaje:

1,28 milijardi kn (+12,2% u odnosu na isto lanjsko razdoblje)

- neto dobit:

89,3 milijuna kn (+10,6%)

Podravka:

- prihodi od prodaje:

1,23 milijardi kn (+20,8%)

- neto dobit:

91 milijun kn (+13,5%)

Adris grupa:

- ukupni prihodi:

1,22 milijardi kn (+2,0%)

- neto dobit: 4 milijuna kn

Kraš grupa:

- ukupni prihodi: 215,5 milijuna kn

- neto dobit: 7,3 milijuna kn

Badel 1862:

- poslovni prihodi:

57,2 milijuna kn (+5,8%)

- dobit: 10 milijuna kn (+45%)

AD Plastik:

- poslovni prihodi:

362,6 milijuna kn (+4,%)

- neto dobit:

28,2 milijuna kn (+1,1%)

 

Linker
05. listopad 2020 19:17