Nova inicijativa

Kako tradicionalno hrvatsko poduzeće može postati i društveno učinkovito?

HUP Udruga malih i srednjih poduzetnika trenutno sudjeluje u provedbi projekta Business Angels Impact Fund (BAIF) koji nudi podršku za razvoj poduzećima s društvenim učinkom
Ilustracija
 Zeljko Hajdinjak/Cropix

Posljedice svjetske financijske krize započete 2007. godine koje i danas osjećamo, a na koje se nadovezala nova kriza, sve drastičnije klimatske promjene i globalni ekološki izazovi koji nas podsjećaju na to da neumjereni, profitom poticani rast moramo u hodu mijenjati s konceptom održivog razvoja, pa i povremeno raspirivanje nikad ugasle teze o potrebi kreiranja pravednijeg društva, pridonose recentnoj popularnosti koncepta društvene ekonomije, odnosno društvenog poduzetništva.

Naime, kao što koncept održivog razvoja naglasak stavlja na ravnotežu ekološke, ekonomske, sociokulturne i političke dimenzije, tako koncept društvenog poduzetništva pretpostavlja ravnotežu društvenih, okolišnih i ekonomskih ciljeva poslovanja.

Poduzeća u društvu

Pojam društvenog poduzetništva sve je prepoznatljiviji i kod nas. Strategijom razvoja društvenog poduzetništva 2015.-2020., društveno poduzetništvo definira se kao poslovanje temeljeno na načelima društvene, okolišne i ekonomske održivosti, kod kojeg se stvorena dobit/višak prihoda u cijelosti ili većim dijelom ulaže za dobrobit zajednice.

Prema podacima Europske komisije, jedno od četiri novoosnovana poduzeća u EU je društveno poduzeće.

Pritom poduzeća koja posluju po principima društvenog poduzetništva zapošljavaju više od 14,5 milijuna osoba (oko 6,5% ukupnog stanovništva), dok je u Republici Hrvatskoj prema istraživanju "Društveno poduzetništvo u Hrvatskoj: od prepoznavanja do primjene (Šimleša, Bušljeta Tonković, Puđak; 2016.)", zaključeno kako društvena poduzeća u Republici Hrvatskoj zapošljavaju manje od 1000 osoba. Postavlja se pitanje, kako povećati društveni učinak gospodarstva kroz tradicionalno i korporativno poduzetništvo, jer svako poduzeće, kao nedjeljiv dio društva, može imati i ima određeni društveni učinak.

HUP Udruga malih i srednjih poduzetnika trenutno sudjeluje u provedbi projekta Business Angels Impact Fund (BAIF) koji nudi podršku za razvoj projektima u nastajanju te poduzećima s društvenim učinkom.

Besplatan mentoring

Kroz besplatan on-line program i mentoring do sada je prošlo 64 poduzetnika a početkom rujna priliku za prijavu imaju poduzetnici i projekti u nastajanju s područja Splitsko-dalmatinske županije! Osim razvoja poduzeća/projekta, sudionici koji završe program konkurirati će za dodatno financiranje kroz inovativan Feelsgood fond za ulaganje s društvenim učinkom. Više informacija i podatke za prijavu pronaći ćete OVDJE.

Temeljni ciljevi poslovanja trgovačkih društava određeni su zakonom, a to je u prvom redu profitabilnost, te obveza planiranja i ostvarivanje poslovne stabilnosti i likvidnosti, sve to u uvjetima neizvjesne i promjenljive okoline i uz ograničene resurse.

No kod sve više poduzetnika, neovisno o fazi njihovog poduzetničkog pothvata, budi se svijest o tome da putem do ostvarenja svoje poslovne vizije značajno utječu na svijet oko sebe. Već u samim njihovim izjavama o viziji i misiji često možemo pronaći stremljenje ka stvaranju pozitivnog društvenog utjecaja.

1. Promjenom fokusa

Poslovodstvo poduzeća mora biti spremno mijenjati se i prilagođavati kako bi ispunilo zahtjeve budućnosti. Prije svega, poduzetnici i vodeći ljudi u poduzećima moraju preuzeti odgovornost za svoje trenutne uloge u okruženju i način na koji se odnose prema drugima.

Prvenstveno trebaju izvršiti procjenu utjecaja poduzeća na njegovu okolinu, te putem poslovnih modela, procesa i strategije postupno integrirati trostruki cilj poslovanja i krenuti u novom smjeru, što će iziskivati dodatna ulaganja, no rezultirati i povratom investicije.

2. Osmišljavanjem poslovanja koje ima pozitivan utjecaj na naš planet

Uspješni poduzetnici nastoje izgraditi uspješna, održiva poduzeća koja imaju minimalan negativan utjecaj na okoliš, koja uz to nude društveno korisne usluge ili osmišljavaju i proizvode ekološki prihvatljive proizvode.

Često svoje zarade neprofitnim organizacijama i tvrtkama koje su posvećene rješavanju društvenih i okolišnih problema.

3. Investiranjem u svoje zaposlenike

Poduzetnici koji su shvatili da je njihov tim njihov najbolji resurs, imaju otpornije, čvršće poduzeće i konkurentsku prednost u svojoj industriji. Poduzeća koja razvijaju i ulažu u zaposlenike pokazuju mnogo veće stope zadržavanja, zadovoljstvo poslom i opći prosperitet.

Uspješni programi ulaganja u zaposlenike pokazuju članovima tima da su važni, cijenjeni i dio nečega većeg od njih samih. Kad zaposlenici osjećaju podršku, oni su angažiraniji, odgovorniji i lojalniji – a sve su to karakteristike izvrsnog tima.

4. Jasnim iskazivanje svoje vizije

Vizija, svrha poslovanja predstavlja emocionalnu povezanost s onim što radimo. Poduzeća s jasno iskazanom vizijom čine razliku i obično su uspješnija.

Pravi lider mora se posvetiti svojoj viziji i učiniti je stvarnom. Poduzetnik koji prikaže, utjelovi i ugradi svoju viziju u svoje poslovanje lakše nalazi mjesto na tržištu, jer ljudi prvo „kupuju“ osobu, a zatim i njenu viziju.

Uz to, kad tu viziju dijele zaposlenici, ona se utjelovljuje u njihovom radu i vidljiva je kroz njihova postignuća.

5. Radom na poboljšanju uvjeta u svojoj okolini

Uspješni poduzetnici su svjesni da je posao sastavni dio društva i da svatko može i trebao bi raditi kako bi pomogao ljudima u svojoj zajednici. Prosperitet poduzetničkog pothvata ne očituje se samo kroz profit koji poduzeće stvara za svoje vlasnike i dionike, već ga uspješnim određuje i način na koji utječe na živote uključenih ljudi.

Treba uvijek tražiti načine za poboljšanje prosperiteta za sve koji stupaju u kontakt s nama - bilo da su vanjski suradnici ili zaposlenici.

Najprofitabilnija i najuspješnija poduzeća su se pokazala ona koja imaju zajednicu i ljude u svojoj osnovnoj viziji.

To su poduzeća koje će i nastaviti cvjetati, jer istraživanja pokazuju da se sve veći značaj pridaje održavanju lojalnosti prema poduzećima koje stavljaju ljude i planet na prvo mjesto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 13:31