Report Gojka Drljače

Inflacija se zahuktava: tri moćne svjetske kompanije već najavile dizanje cijena!

‘Upravo gledamo scenarij koji se viđa jednom u dvadeset godina i još nismo dosegli vrhunac inflacije‘
 Sebastian Derungs/AFP

Najveći svjetski proizvođači hrane i robe široke potrošnje više ne mogu izdržati pritisak viših troškova proizvodnje pa dižu cijene. Unilever, kompanija koja ima brendove poput Knorra, Rexone, Dovea, Hellmansa, Domestosa, Cifa, Axea, Luxa…, u trećem je kvartalu podigla cijene 4,1 posto. Osim što se radi o velikom dizanju cijena u jednom kvartalu, još je veći problem što iz Unilevera poručuju kako očekuju nastavke inflatornih pritisaka u prvoj polovini sljedeće godine. Njihov glavni izvršni direktor, Alan Jope, vrlo je jasno komunicirao kako upravo gledamo '…scenarij koji se viđa jednom u dvadeset godina… i još nismo dosegli vrhunac inflacije'. Na ulazne troškove Unilevera vrlo značajan utjecaj imale su cijene sirovina koje dobavlja s tržišta u razvoju. Pri ovome treba voditi računa kako je Unilever uspio amortizirati rast ulaznih troškova kroz podizanje učinkovitosti. Procjenjuju kako su na razne načine ove godine uštedjeli oko 2 milijarde dolara, što znači da su se do sada jako suzdržavali od prebacivanja ulaznih troškova na potrošače. Unilever je najviše dizao cijene u Aziji i to u kategoriji osobne njege, u kojoj su proizvode poskupjeli za 4,8 posto.

Na sličan način ponašaju se i drugi veliki igrači koji prodaju prehrambene proizvode ili robu široke potrošnje.

Kompanija Nestle, koja prodaje Nescafe, Purinu, KitKat, Maggi i Nespresso, je tijekom trećeg kvartala cijene podigla za 2,1 posto. Objasnili su kako su zabilježili značajan rast troškova energije, transporta i sirovina. I oni su pokušavali odgoditi prenošenje ulaznih troškova na potrošače, ali sada više ne mogu pratiti ritam poskupljenja. Njihov glavni izvršni direktor poručuje: 'Inflacijski troškovi rastu brže nego što ih stignemo prebacivati kroz naše cijene. Situacija se ne popravlja.'

Štoviše, u Nestleu predviđaju povećanje inflacijskih pritisaka. Izračunali su kako je trošak inflacije dosegao 4 posto cijene proizvoda koje prodaju. Najavili su daljnja poskupljenja u 2022. godini. Prema njihovim procjenama troškovi sirovina i prijevoza ove godine povećali su im se za 2,3 milijardi dolara.

Značajna poskupljenja najavio je i Procter & Gamble. Upozoravaju kako su zastoji u lancima opskrbe, kao i rast ulaznih troškova, veći problem nego su predviđali u prvom dijelu godine. Glavni financijski direktor P&G-a, Andre Schulten, poslao je poruku trgovcima neka očekuju više cijene širokog spektra proizvoda. P&G prodaje npr. Pampers, Ariel, Tide, Always, Braun, Gillette, Head&shoulders, Old Spice, Pantene, Ambipur, Zevo, Oral-B, Safeguard, Secret….

Osim ovih divova, koji svojim proizvodima pune značajni dio polica trgovina na cijelom planetu, dizanje cijena najavljuje sve veći broj manjih kompanija.

S obzirom na to što se upravo zbiva na tržištu energenata te uz očigledni nastavak zastoja u lancima opskrbe, informacije velikih kompanija ukazuju kako se može očekivati jačanje inflatornog trenda.

Prema prekjučer objavljenim podacima Eurostata u rujnu su u Europskoj uniji cijene rasle 3,6 posto, a u eurozoni za 3,4 posto. Hrvatska je praktično sa svojim cijenama na prosjeku EU.

Ispod je grafikon koji pokazuje kretanje cijena u članicama EU

image
i 1

Najveći doprinos rastu cijena u eurozoni dala je energija (+1,63 posto), te potom usluge (+0,72 posto).

Ispod je grafikon Državnog zavoda za statistiku koji pokazuje kako su cijene u Hrvatskoj u zadnja tri mjeseca otišle osjetno iznad razina zabilježenih u bilo kojem trenutku u prethodne tri godine

image
i 2
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2021 10:32