
Teslin dugoočekivani projekt robotaksija zaživio je napokon u teksaškom gradu Austinu, doduše još uvijek u testnom i ograničenom kapacitetu i uz nekoliko važnih napomena.
Naime, Tesla Robotaxi službeno je počeo s radom u nedjelju, ali samo za odabrane "influencere" - one koji su dosad bili iznimno naklonjeni Elonu Musku i njegovoj kompaniji.
"Kao Early Access putnik, bit ćete među prvim korisnicima naše nove aplikacije Robotaxi i iskusit ćete autonomnu vožnju unutar naše geo-ograde u Austinu", stajalo je u pozivnici.
Ovaj pilot projekt zasad se oslanja na flotu od samo 10 do 15 Tesli Model Y s unaprijeđenom verzijom poluautonomnog "Full-Self Driving" sustava (premda je svojedobno javnosti predstavljen budući automobil Cybercab koji je specifično dizajniran za ove potrebe). Kada će usluga biti otvorena općoj populaciji - ne zna se.
Prema prvim izvješćima, prve vožnje prošle su bez kvarova, zastoja ili sudara. Promotivne vožnje imale su i promotivnu cijenu - maksimalno 4,20 američkih dolara (iznos nije slučajan, radi se o tipično muskovskom pokušaju humora s invokacijom 20. travnja, dana koji pušači marihuane drže svojim praznikom, a možda i još jednom podsjećanju na knjigu Douglasa Adamsa "Vodič za autostopere kroz galaksiju").
Osim toga, vožnje su bile geografski ograničene na područje Austina veličine 10 sa 5 četvornih milja. Premda su taksiji izašli na ceste bez vozača, na prednjem sjedalu bio je Teslin predstavnik (što je također vrlo simpatičan pokušaj spina). Dodatno, sve Robotaxije virtualno je nadgledao nadzorni centar koji je imao ovlasti intervenirati u vožnju.
Elon Musk poslao je svoje čestitke timu Robotaxija, podsjetivši da je ovo kulminacija cijelog desetljeća napornog rada. Društvene mreže, jasno, pune su i pohvala i kritika.
Neki korisnici bili su impresionirani čitavim iskustvom koje im se činilo vrlo intuitivnim i sigurnim. Drugi su pak upozorili na "sigurnosno-kritične greške" Teslinih robota.
Konkretno, Dan O’Dowd iz The Dawn Projecta naveo je kako je njegov Robotaxi naprosto produljio kroz traku za skretanje ulijevo i prema vozilima iz suprotnog smjera.
"Gledajte kako je ovaj nadzirani ‘Robotaxi‘ potpuno poludio i počeo voziti na pogrešnoj strani ceste na prvi dan lansiranja u Austinu. Ovaj opasan i defektan softver treba zabraniti", napisao je.
Automotive News navodi kako je njihov Robotaxi odjednom naglo zakočio zbog policijskog vozila uz cestu.
Korisnik Twittera Joseph Carlson je pak napisao sljedeće: "Dan 1, isprekidano upravljanje, skretanje u pogrešan dio raskrižja, ilegalno ispravljanje putanje, ljudi trube, a onda skretanje na pogrešnu stranu ceste preko dvostruke žute linije u traku za skretanje. Ovo pritom nije rubni slučaj, nego standardno raskrižje bez ikakvih abnormalnih događanja".
Dugoročna stabilizacija Robotaxija u Austinu ovisit će ne samo o samoj usluzi, nego i o političkoj volji. Naime, teksaški zakonodavci su 20. lipnja donijeli novi zakon prema kojem je potrebna dozvola države za operiranje samovozećih automobila.
Taj zakon progurao je guverner Greg Abbott samo dva dana prije lansiranja usluge, premda će na snagu stupiti tek 1. rujna. Texas je od Muska tražio da odgodi početak pilot-projekta do tog datuma.
To je sada dodatna prepreka na putu kontroverznog biznismena, koji je obećao lansirati "milijune" robotaksija u gradu koji ih odobri. Doduše, Musk ima naviku obećavati svakakva brda i doline, ova se zamišljena utopija pojavljuje još od 2016. godine.
Čitav ovaj projekt dobio je na dodatnoj važnosti za Muska otkako je zbog njegove političke avanture potonula prodaja Teslinih vozila širom svijeta. Dionica bilijun dolara vrijedne kompanije nešto se popravila nakon vijesti o lansiranju robotaksija.
Veliki problem mogla bi im biti i regulatorna agencija za cestovni promet National Highway Traffic Safety Administration, koja istražuje može li Teslina sigurnosna tehnologija, koja se za razliku od konkurencije oslanja samo na kamere umjesto na senzore i kamere, pouzdano raditi pri slabijoj vidljivosti.
Iz Tesle su u travnju najavili kako će krajem ovog mjeseca početi proizvoditi "jeftinije" vozilo, za što se nadaju da će osvježiti prodaju. Mjesec se, međutim, neminovno bliži svome kraju, a Musk još nije pokazao ni prototip, a kamoli gotovo vozilo, niti su počeli uzimati narudžbe.
Podsjetimo i da je Musk najavio kako će svi oni koji posjeduju Tesle moći nadograditi softver vozila na način da funkcioniraju kao samovozeći taksiji te ih tako slati na cestu da "rade" za vrijeme dok vlasnik ne koristi automobil.
Inače, konkurentska kompanija Waymo - u vlasništvu Alphabeta - upravlja svojom flotom robotaksija u Austinu od ožujka, i to s većim brojem vozila, na većem području i za sve građane. Waymo je već relativno etabliran igrač - pružaju 250 tisuća vožnji tjedno u Los Angelesu, San Franciscu, Austinu i Phoenixu, a u planu su i Atlanta, Miami te Washington.
Još tri kompanije - Zoox koji je u vlasništvu Amazona, zatim Volkswagen te startup Avride koji surađuje s Hyundaijem - također testiraju svoje samovozeće aute u Austinu. Podsjetimo i da tvrtka Mate Rimca Verne također trenutačno testira svoje robotaksije te gradi tvornicu u Lučkom u kojoj bi se ta vozila trebala sklapati.
Komentari
0