INTERVJU: VOLODIMIR NOSOV

Kripto milijarder iz sjene i osnivač najjače europske kriptomjenjačnice otkriva detalje ulaganja u Hrvatsku: ‘Plan je jednostavan...‘

Osnivač WhiteBIT-a, najjače europske kriptomjenjačnice, otkriva kako je izgradio ekosustav od 35 milijuna korisnika i zašto je Split odabrao za regionalno središte

Volodimir Nosov nije samo još jedno ime u svijetu kriptovaluta - on je jedan od nositelja te industrije kao osnivač i predsjednik W Group te izvršni direktor WhiteBIT-a, jedne od najvećih europskih kriptomjenjačnica.

Njegov je životopis, međutim, mnogo širi od toga. Nosov je filantrop, investitor, počasni konzul Ukrajine u Španjolskoj, predsjednik Nadzornog odbora nogometnog kluba Metalist 1925, pa čak i voditelj ByHi-a, prvog svjetskog zabavno-edukativnog kripto showa.

Pod njegovim vodstvom, W Group je izrasla u globalni ekosustav koji opslužuje više od 35 milijuna korisnika, a pod svojim krovom, uz WhiteBIT, okuplja i Whitepay, WhiteSwap, Whitechain, white.market, Pay Unicard i Coinomist, a u Hrvatskoj posluje preko tvrtke WhiteTech.

Grupa se može pohvaliti partnerstvima s gigantima poput Vise, FACEIT-a, Juventusa i ukrajinske nogometne reprezentacije, a kao svoju misiju ističe da želi učiniti blockchain dostupnim, sigurnim i transformativnim za sve.

S Nosovom smo razgovarali povodom njegova gostovanja na konferenciji "Financiranje održivosti - razvijenim tržištima kapitala do jakog regionalnog gospodarstva" u organizaciji Hanza Medije i slovenskog Dela, na kojoj je bio keynote govornik.

Osnovali ste WhiteBIT 2018. s idejom transparentne i pouzdane mjenjačnice u sektoru koji je tada još tražio uporište. S obzirom na događaje nakon kolapsa FTX-a, čini se da je ta ideja zaista odjeknula. Jeste li od samog početka ciljali izdvojiti WhiteBIT kao svojevrsni protuotrov za nedostatak povjerenja u industriju?

Još 2017. godine, kada sam tek počeo istraživati blockchain, mnogi su bili oprezni ili čak skeptični prema tržištu digitalne imovine. U to vrijeme industrija se tek počela oblikovati. Nije bilo mnogo pouzdanih informacija, mjenjačnice su bile daleko od savršenih, a tržište je raslo brzo bez odgovarajućih regulativa. Želio sam izgraditi mjenjačnicu koja je jednostavna za korištenje i, što je najvažnije, pouzdana - onu koja bi mogla smanjiti rizike za korisnike u tako neizvjesnom okruženju. Cilj je bio stvoriti sigurnu, inovativnu platformu kojoj ljudi mogu istinski vjerovati. Tu ideju smo čak odrazili i u imenu - WhiteBIT, što znači da je sve "čisto i transparentno" (white): sigurne transakcije i otvorenost u načinu na koji radimo s našim partnerima. Danas s ponosom mogu reći da smo rangirani među najsigurnijim kripto mjenjačnicama na svijetu, prema podacima CER.livea. Zapravo, WhiteBIT je postao prva mjenjačnica koja je dosegla CCSS razinu 3, najvišu razinu certifikacije kibernetičke sigurnosti.

Izgradili ste cijeli ekosustav - Whitechain, Whitepay, WhiteSwap, debitnu karticu WhiteBIT Nova - je li krajnji cilj stvoriti samoodrživi sustav koji će povećati vrijednost i upotrebljivost vašeg WBT coina bez obzira na tržišne trendove?

Uvijek smo rasli korak po korak - od većih ciljeva prema specifičnijima. Nakon izgradnje WhiteBIT mjenjačnice, počeli smo razvijati paralelne projekte koji su na kraju formirali ono što sada nazivamo W Group ekosustav. To uključuje Whitepay, SaaS tvrtku koja pruža rješenja za kriptoplaćanja; Whitechain, brz, jeftin i siguran blockchain kompatibilan s EVM-om; white.market, inovativno P2P tržište za trgovanje skinovima u igri CS2; te PayUniCard, prvu nebankarsku financijsku instituciju u Gruziji. Također vodimo nekoliko medijskih projekata, uključujući ByHi Show, prvi svjetski zabavni show o blockchain industriji, i The Coinomist, analitičku i vijesnu platformu koja pokriva tržište kriptovaluta. Prije tri godine lansirali smo naš izvorni token, WBT, i integrirali ga u mnoge naše proizvode. To je funkcionalni (utility) token koji pomaže korisnicima smanjiti naknade za trgovanje, otključati ekskluzivne značajke i ostvariti pogodnosti vjernosti unutar cijelog ekosustava. Zahvaljujući tim integracijama vrijednost WBT-a porasla je za više od 2600 posto od njegova lansiranja. Ranije ove godine Yahoo Finance svrstao ga je među 10 najučinkovitijih kriptovaluta, a ušao je i u Top 12 kovanica na CoinDesku.

image

Izvršni direktor tvrtke WhiteBIT i ministar financija Marko Primorac

PRIVATNA ARHIVA

WhiteBIT je najveća europska mjenjačnica kriptovaluta prema prometu na platformi. Prošle godine volumen trgovanja na mjenjačnici dosegao je rekordnih 2,7 bilijuna dolara. Koliki udio tog volumena dolazi od institucionalnih klijenata i derivativa, a koliki od maloprodajnog spot tržišta?

Ne komentiramo udio prometa koji dolazi od institucionalnih klijenata. Poštujemo pravo naših partnera na povjerljivost. Što se tiče raščlambe ukupnog volumena trgovanja, veliki dio, oko 67 posto, dolazi s tržišta ročnica (futures), dok 33 posto dolazi iz spot trgovanja.

Recite nam nešto o vašem ulasku u Hrvatsku putem tvrtke WhiteTech. Je li to bilo povezano s uvođenjem MiCA regulative i je li ovo svojevrsni predložak za europsku ekspanziju: korištenje nacije s visokom stopom usvajanja kripta i bogatim poticajima kao odskočne daske za stjecanje "MiCA putovnice" i statusa potpuno reguliranog paneuropskog subjekta?

Trenutno WhiteTech d.o.o. uspostavlja svoje operacije u Hrvatskoj i priprema se za pokretanje svojih usluga ovdje. Plan je jednostavan: želimo da naš proizvod u potpunosti bude u skladu sa zahtjevima lokalnog regulatora, HANFA-e, dok se istovremeno usklađuje sa standardima EU. Hrvatska je izvrstan odabir za to - ljudi su ovdje otvoreni prema inovacijama i novim financijskim proizvodima. Broj aktivnih kriptokorisnika nastavlja rasti: u 2025. godini bilo je već približno 170.000 korisnika, što predstavlja oko 4,3 posto stanovništva. Tvrtka razvija strategiju prilagođenu lokalnom tržištu i planira je implementirati unutar okvira MiCA licenciranja. Za sada je naš fokus na izgradnji čvrstih temelja na lokalnoj razini - postavljanje operacija, zapošljavanje lokalnih talenata i uspostavljanje svih ključnih poslovnih procesa.

Kada je riječ o vašem partnerstvu s Ivicom Pirićem, počasnim konzulom Ukrajine, koliko je važno imati lokalne političke i društvene saveznike pri ulasku na nova tržišta?

Pouzdani partneri uvijek su ključni u poslovanju. Kako se kaže, "jedan čovjek ne može sam dobiti bitku". Velika postignuća uvijek dolaze iz timskog rada i presudno je imati prave ljude oko sebe. Uvijek se okružujem progresivnim i profesionalnim pojedincima koji dijele iste vrijednosti i viziju. Rad s takvim partnerima stvara istinsku sinergiju - pomaže nam razmjenjivati ideje, učiti jedni od drugih i otvarati nove prilike za rast. Partnerstvo s Ivicom Pirićem nam je osobito vrijedno i važno. Ivica aktivno radi na jačanju pozicije WhiteBIT-a i održavanju našeg vodstva na međunarodnim tržištima, posebno u Hrvatskoj.

Hrvatska nudi značajne porezne olakšice i financijsku potporu za tehnološka ulaganja. U kojoj mjeri je potencijalna desetogodišnja porezna "olakšica" bila faktor u odabiru Splita kao regionalnog sjedišta? Kako biste općenito ocijenili hrvatsku poslovnu klimu, posebno u vašem sektoru?

Da, potencijalna desetogodišnja porezna olakšica svakako je snažna strateška prednost. Takva vrsta fiskalne podrške ne samo da nam pomaže u širenju poslovanja nego i pokazuje da hrvatska vlada istinski podržava inovacije i tvrtke vođene tehnologijom. Što se tiče poslovne klime, kriptotržište u Hrvatskoj izgleda vrlo obećavajuće i nastavlja brzo rasti. U protekle dvije godine gotovo se udvostručilo - s 3,3 milijuna američkih dolara u 2023. na 6,1 milijun dolara u 2024., a u 2025. očekivani prihod već je premašio 14,8 milijuna eura. Do trećeg kvartala 2026. Hrvatska planira u potpunosti implementirati okvir MiCA. Vjerujemo da će to dati dodatni poticaj industriji - privlačenjem više korisnika, tvrtki i institucija, te pomaganjem tržištu da dosegne novu razinu zrelosti.

image

Volodimir Nosov

PRIVATNA ARHIVA

Tema vaše prezentacije na konferenciji bila je kako vlade i poduzeća mogu profitirati od digitalne imovine. Kakve konkretne, primjenjive savjete ste ponudili hrvatskoj Vladi i poslovnoj zajednici?

Ne vidim svoju ulogu u davanju savjeta, nego u pomaganju da se unese više jasnoće i razumijevanja o tome kako ovo tržište zapravo funkcionira. Jasno vidimo koliko se brzo mijenjaju financijska industrija i globalno gospodarstvo. Danas više od 580 milijuna ljudi koristi kriptovalute. Mnoge velike financijske institucije već integriraju blockchain tehnologiju u svoje proizvode kako bi transakcije učinile bržima, jeftinijima i učinkovitijima. Tržište dionica također se razvija - sada možemo tokenizirati dionice, obveznice i fondove. Istovremeno, 137 zemalja istražuje ili razvija vlastite digitalne valute središnjih banaka (CBDC). Bitcoin se često naziva novim digitalnim zlatom, i to s dobrim razlogom. Digitalna imovina sve se više smatra strateškim investicijskim alatom za velike korporacije, rizične fondove, pa čak i vlade. Oni pomažu u zaštiti od inflacije, diversifikaciji portfelja i nude dugoročni potencijal rasta. Također vidimo novi trend: same vlade postaju aktivni igrači u prostoru digitalne imovine. Na primjer, američka Strateška rezerva Bitcoina sada drži oko 200.000 BTC-a, a vlada Ujedinjenog Kraljevstva posjeduje više od 61.000 BTC-a - što je jasan dokaz strateškog pristupa upravljanju državnom imovinom koji gleda u budućnost.

Vaša prezentacija bavila se digitalnom imovinom. Mnogi vide budućnost u tokenizaciji imovine iz stvarnog svijeta (RWA). Radi li WhiteBIT na rješenjima za tokenizaciju nekretnina, dionica ili drugih tradicionalnih oblika imovine?

Da, WhiteBIT aktivno radi na inicijativama vezanim uz tokenizaciju imovine, uključujući potencijalne primjene u tradicionalnim klasama imovine kao što su nekretnine i dionice. Iako specifični detalji još nisu javni, ovaj je smjer važan dio naših širih napora da premostimo jaz između tradicionalnih financija i blockchain tehnologije.

Nakon kolapsa FTX-a na sponzorstva u kriptoindustriji gleda se s velikim oprezom. U tom kontekstu, je li vaše ulaganje u Juventus zapravo nužan signal financijske solventnosti i pokušaj izgradnje novog i održivijeg povjerenja?

Ne otkrivamo financijske detalje našeg partnerstva s Juventusom. Te su informacije povjerljive, a iz poštovanja prema našem partneru i našim dogovorima, radije ih ne komentiramo. Međutim, rad s jednim od najboljih svjetskih nogometnih klubova govori sam za sebe. To odražava razinu povjerenja, pouzdanosti i veličine našeg poslovanja. Zajedno s Juventusom oblikujemo novu eru angažmana navijača - s više nagrada, emocija i ekskluzivnih iskustava za pristaše. Od kupnje ulaznica u nekoliko sekundi do osvajanja jedinstvenih bonusa želimo da tehnologija bude jednako uzbudljiva kao i sama igra. Sada provodimo mnoge zajedničke aktivnosti s Juventusom, pomažući golemoj globalnoj bazi navijača kluba da otkriju svijet inovativnih financijskih rješenja i novu kulturu digitalne imovine.

image

Volodimir Nosov

PRIVATNA ARHIVA

"Ne otkrivamo financijske detalje našeg partnerstva s Juventusom. Te su informacije povjerljive. Ali, zajedno s Juventusom oblikujemo novu eru angažmana navijača – s više nagrada, emocija i ekskluzivnih iskustava za pristaše."

Osim prepoznatljivosti brenda, koji su specifični, mjerljivi KPI-jevi - poput akvizicije novih korisnika iz Italije i drugih europskih zemalja u kojima se prati nogomet, ili rasta broja vlasnika WBT-a među navijačima - kojima mjerite uspjeh takvih ulaganja?

Prije svega, ova suradnja se svodi na povjerenje. Puno nam znači što globalni nogometni divovi poput Juventusa ukazuju povjerenje našem brendu. Naravno, pratimo i jasne marketinške metrike - akviziciju novih korisnika, rast publike i angažman s našim proizvodima, kao što je WhiteBIT Nova, debitna kartica koju smo lansirali zajedno s Visom. Ali izvan brojki, ključna vrijednost ovog partnerstva leži u interakciji između dva snažna brenda. Ne radi se samo o tome da mi dobivamo veću prepoznatljivost zahvaljujući Juventusu, nego i o tome da mi donosimo vrijednost navijačima tima - proširujući njihove financijske navike, upoznajući ih s modernim alatima za plaćanje i, općenito, transformirajući financijsku kulturu.

Vaša suradnja s FC Barcelonom također je imala edukativni karakter. Koliko je važno za tvrtke poput vaše ulagati u promicanje financijske pismenosti?

U svijetu u kojem se stalno pojavljuju novi financijski alati, financijska pismenost je apsolutno neophodna. Mnogi ljudi još uvijek vide kriptovalute kao nešto složeno ili čak zastrašujuće, jer učinkovito korištenje digitalne imovine zahtijeva solidno razumijevanje tehnologija koje stoje iza njih. Zato smo u W Groupu edukaciju uvijek postavljali kao jedan od prioriteta. Prije nekoliko godina, zajedno s Ministarstvom digitalne transformacije Ukrajine, pokrenuli smo besplatni online tečaj o pismenosti u kriptovalutama. Deseci tisuća ljudi već su ga završili, stječući bolje razumijevanje modernih financijskih tehnologija i učeći kako digitalna imovina zapravo funkcionira.

Inzistirate na tome da se sav ključni softver razvija unutar kuće, in-house, zbog sigurnosnih razloga. Koliko je takav pristup skuplji od korištenja vanjskih rješenja i smatrate li ga ključnim za privlačenje institucionalnih klijenata kojima je sigurnost glavni prioritet?

Samo in-house tim može stvoriti pouzdan i siguran softver koji je teško probiti izvana. Nažalost, mnoge kriptoplatforme razvijaju vanjski izvođači, a posljedice često vidimo u obliku hakiranja ili tehničkih kvarova. Kriptoprojekti koje razvijaju vanjski izvođači nose puno veći rizik od takvih tehničkih problema. Također smo primijetili značajan manjak blockchain programera na tržištu. Uvođenje jednog tehnološkog stručnjaka u posao može potrajati od nekoliko mjeseci do pola godine - to je složen proizvod i ovladavanje njime zahtijeva vrijeme. Dakle, da, imati in-house tim za razvoj blockchaina je skupo. Ali, u isto vrijeme, to je pouzdano. Samo in-house tim može osigurati inovativan proizvod s visokom razinom sigurnosti i otpornosti na vanjske ranjivosti.

Koncept SportsFi - kombinacija sporta i decentraliziranih financija - stječe popularnost. S obzirom na vaša partnerstva, planira li WhiteBIT uvesti naprednije proizvode poput navijačkih tokena s pravom glasa ili mogućnošću ulaganja u buduću zaradu sportaša?

Jedna od ključnih točaka naše suradnje s nogometnim timovima jest unijeti smislenu interaktivnost u živote navijača, poboljšavajući angažman navijača i stvarajući vrijednost u stvarnom svijetu putem tehnologije. Naprimjer, nedavno smo pokrenuli Juventus Crypto Fan Zonu, koja nudi razne digitalne alate i korisne opcije za navijače. To uključuje ekskluzivne promocije i popust od 10 posto na ulaznice za utakmice i članstvo u Juventusu kada se kupuju putem kartice WhiteBIT Nova. Zahvaljujući našem partnerstvu s ukrajinskom nogometnom reprezentacijom navijači sada mogu kupiti ulaznice za utakmice reprezentacije kriptovalutom i također dobiti posebne privilegije. Naprimjer, mogućnost kupnje ulaznica kriptovalutom prije nego što službeno krenu u prodaju u fiat valuti. Što se tiče navijačkih tokena, kao što ste pitali, otvoreni smo za sve hrabre prijedloge i projekte. Najvažnije je da to pruža praktičnu vrijednost i pomaže u angažiranju i rastu naše publike.

image

Ivica Pirić (lijevo) i Volodimir Nosov suosnivači su tvrtke WhiteBIT u Hrvatskoj

PRIVATNA ARHIVA

Vaša je tvrtka duboko isprepletena s obranom Ukrajine, s donacijama koje premašuju 11 milijuna dolara i bliskom suradnjom s državom. Kako tako snažan nacionalni identitet utječe na vaše poslovanje na globalnoj sceni i smatrate li to konkurentskom prednošću?

Od prvih dana sveobuhvatne ruske invazije podržavamo Ukrajinu - naše ljude i naše branitelje. Rat je prisilio milijune Ukrajinaca da napuste svoje domove, a mi smo radili na tome da im pomognemo kroz zajedničke društvene projekte s Ministarstvom vanjskih poslova Ukrajine. Naprimjer, stvorili smo zajednički pozivni centar i pokrenuli chatbot za pomoć Ukrajincima u inozemstvu te osigurali zalihe hitne pomoći mnogim veleposlanstvima diljem svijeta. Naravno, nastavljamo podržavati i ukrajinsku vojsku. Ako želimo pobijediti, ne možemo stajati po strani. Putem naše platforme za kriptoplaćanja Whitepay prikupljeno je više od 160 milijuna USDT-a u kriptodonacijama za obranu Ukrajine od početka sveobuhvatne invazije. Kada se susrećem s međunarodnim partnerima i vladinim dužnosnicima iz različitih zemalja, često čujem riječi podrške za Ukrajinu. Nevjerojatno je dirljivo i inspirativno vidjeti kako globalna zajednica stoji uz nas. Naš snažni nacionalni identitet nije samo dio onoga tko smo - on je i izvor povjerenja i poštovanja na globalnoj sceni. Pokazuje da djelujemo s integritetom, odgovornošću i svrhom - vrijednostima koje odjekuju daleko izvan granica.

Kako činjenica da vodite golemu tvrtku tijekom izazovnog ratnog vremena u Ukrajini utječe na vaše svakodnevno donošenje odluka i dugoročno strateško planiranje?

Rat nas je naučio vidjeti prilike čak i u vremenima krize. Kada je počela sveobuhvatna invazija, odlučili smo se potpuno povući s ruskog tržišta, koje je u to vrijeme činilo približno jednu trećinu naših klijenata. Naravno, to je bio veliki izazov, ali nas je i potaknuo da djelujemo brzo i preispitamo svoju strategiju. Tada smo odlučili ubrzati svoju globalnu ekspanziju. Prvo smo ušli na tursko tržište, a zatim se proširili na Španjolsku, Portugal, Australiju, Gruziju, Hrvatsku i Italiju. U samo nekoliko godina naš tim je narastao 6,5 puta - s 200 ljudi u 2022. na 1300 zaposlenika u 2025. Prije samo tjedan dana pokrenuli smo operacije u Kazahstanu, a sada se aktivno pripremamo za ulazak na američko tržište početkom 2026. Rat nas je učinio jačima, bržima i prilagodljivijima. Naučio nas je brzo donositi odluke, ostati fokusirani na ono što je uistinu važno i pretvoriti svaki izazov u korak naprijed.

Opisujete sebe kao osobu koja radi do 20 sati dnevno. Što vas osobno pokreće i kakvo nasljeđe želite izgraditi s WhiteBIT-om?

Motivira me prilika da imam stvarni utjecaj na budućnost kripto i blockchain industrije. Iskreno vjerujem u blockchain tehnologiju, koja nije samo uspješna, nego i pomaže promijeniti način na koji ljudi gledaju na financije i decentralizaciju. Brz tempo ove industrije inspirira me i tjera da si svaki dan postavljam nove izazove. Što se tiče nasljeđa koje želim ostaviti s W Groupom, radi se o izgradnji inovativnog poslovanja koje transformira globalnu ekonomiju, stvara dostupne financijske alate i osnažuje milijune korisnika da preuzmu kontrolu nad svojom financijskom budućnošću.

Počasni ste konzul Ukrajine u Španjolskoj. Kako balansirate svoje diplomatske dužnosti s vođenjem jedne od najvećih europskih kriptomjenjačnica?

Kao počasni konzul, moja je primarna misija poticati odnose između Ukrajine i Španjolske, podržavati ukrajinsku zajednicu i zagovarati interese Ukrajine u inozemstvu. To je važna i odgovorna uloga i posvećujem joj vrijeme s velikim poštovanjem. Kada je riječ o upravljanju W Groupom, imam sreću što imam snažan i talentiran tim profesionalaca koji učinkovito vode svakodnevne operacije. To mi omogućuje da ostanem fokusiran na strateške ciljeve, globalnu ekspanziju i razvoj novih prilika za rast.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2025 17:50