ZABRINJAVAJUĆE

Istraživanje potvrdilo pošast koja se širi među hrvatskom djecom, jedan podatak je alarmantan: ‘Upoznaju ih online, sastaju se...‘

Djeca sve ranije dobivaju mobitele i otvaraju profile na društvenim mrežama te sve ranije postaju žrtve cyberbulliynga

Ilustrativna fotografija

 Keith Morris/alamy/profimedia/Keith Morris/alamy/profimedia
Djeca sve ranije dobivaju mobitele i otvaraju profile na društvenim mrežama te sve ranije postaju žrtve cyberbulliynga

Više od četvrtine učenika hrvatskih osnovnih škola barem jednom primilo je seksualne ili neprimjerene sadržaje od nepoznatih osoba putem interneta, a svako sedmo dijete barem jednom je dogovorilo sastanak uživo s osobom koju je upoznalo online, pokazali su rezultati istraživanja "Vršnjački odnosi i nasilje među djecom u Hrvatskoj", koji su predstavljeni danas na konferenciji CyberGuard 2025. koju su u Zagrebu organizirali A1 Hrvatska i Centar za sigurniji internet (CSI).

Ovo nacionalno reprezentativno istraživanje provedeno je u 21 hrvatskoj osnovnoj školi – po jedna iz svake županije – među 1700 učenika od 5. do 8. razreda. Radi se o vjerojatno prvom takvom istraživanju provedenom u osnovnoj, umjesto u srednjoj školi.

Rezultati su, malo je reći, zabrinjavajući. Djeca sve ranije dobivaju mobitele i otvaraju profile na društvenim mrežama te sve ranije postaju žrtve cyberbullyinga, ali je sve više i počinitelja.

Konkretno, djeca u prosjeku kreću s internetom sa 6 godina, dobivaju vlastiti mobitel s 8 godina, a prve profile na društvenim mrežama s 10 godina (premda ih ne bi smjeli imati prije trinaeste). Poražavajuće je i to da se iz godine u godinu taj prosjek sve više spušta.

31,5 %

učenika osmih razreda prima seksualizirane i neprimjerene sadržaje od nepoznatih osoba

Nadalje, 38 posto učenika provodi na internetu između tri i četiri sata dnevno, 25 posto između sat i dva, dok čak 18 posto na internet odvaja između 5 i 6 sati, a dodatnih 13,2 posto više od 7 sati dnevno.

Samo 0,5 posto ispitanih učenika ne koristi internet.

Kada je riječ o elektroničkom nasilju, u 5. i 6. razredu oko trećine učenika ga doživljava (između 32 i 33 posto), ali je zato počinitelja znatno manje, između 14 i 16 posto. Međutim, u 7. razredu dolazi do velikog skoka – udio počinitelja raste za gotovo dvostruko, na 29,8 posto, dok udio žrtava raste značajno sporije, na 36,8 posto.

U 8. se razredu ti udjeli praktički izjednačavaju – i žrtve i počinitelji su na razini od 34,9 posto (što će reći da je među ispitanim osmašima udio žrtava cyberbullyinga malo pao u odnosu na sedmi razred, dok je udio počinitelja nastavio rasti).

I dok je prosječno četvrtina učenika primila neprimjerene sadržaje putem interneta, udio naglo raste u višim razredima osnovne škole te doseže gotovo trećinu učenika sedmih i osmih razreda.

image

Istraživanje je predstavljeno na konferenciji CyberGuard 2025.

Ustupljena Fotografija/A1

U osmom razredu čak 31,5 posto djece prima seksualizirane i neprimjerene sadržaje od nepoznatih osoba. Osmaši se najviše suočavaju i s primanjem neprimjerenih i seksualiziranih sadržaja od poznatih osoba – njih 25,3 posto.

U 5. razredu, usporedbe radi, 14,9 posto ispitanih učenika primilo je takve sadržaje od poznatih osoba, a 13,2 posto od nepoznatih.

55 %

ispitane djece ne bi nikome reklo ako bi doživjelo vršnjačko nasilje putem interneta

Čak 50 posto učenika poslalo je svoju sliku poznatim osobama, a 7 posto osobama koje ne poznaju.

Naposljetku, možda je i najalarmantniji podatak o dogovaranju susreta uživo s osobama koje su djeca upoznala putem interneta. U prosjeku je 14,8 osnovnoškolaca barem jednom dogovorilo susret, a i ovdje je evidentan uzlazni trend u višim razredima.

Takve susrete dogovara 8,2 posto djece u petom razredu, a najveći se skok bilježi u sedmom razredu, kada susrete s nepoznatima dogovara 19,3 posto učenika.

Zabrinjava i podatak da 55 posto ispitane djece ne bi nikome reklo ako bi u budućnosti doživjelo vršnjačko nasilje putem interneta, dok bi 53,5 posto uzvratilo istom mjerom. Roditeljima bi se povjerilo tek 38,6 posto djece, braći ili sestrama 40,1 posto, prijateljima 45, a nastavnicima 32,9 posto.

Zaključak istraživanja jest da prevencija mora početi ranije, a da posebna pažnja mora biti usmjerena na ranjivu skupinu, jer oko petine djece pokazuje izrazitu ranjivost po gotovo svim elementima: imaju osjećaj neprihvaćenosti i nezadovoljstva školom, imaju manjak sigurnosti i nedostatak podrške vršnjaka ili nastavnika.

19,3 %

učenika sedmih razreda dogovara susrete uživo s osobama koje su upoznali putem interneta

Nadalje, više od polovice djece nasilje ne bi nikome prijavilo, iako deklarativno navode povjerenje u odrasle, što pokazuje potrebu za osnaživanjem i ohrabrivanjem djece na prijavu nasilja.

Edukacije moraju biti ciljano razvijene, odnosno posebno prilagođene nižim i višim razredima, rodno specifične, sustavne i univerzalno dostupne.

Konačno, autori istraživanja zaključuju da je potrebno zajedničko djelovanje odraslih i vršnjaka: roditelji, nastavnici i stručne službe, zajedno s djecom i mladima, moraju graditi kulturu povjerenja i digitalne sigurnosti, a djeca trebaju dobiti jasnu poruku da će, ako prijave nasilje, dobiti podršku i zaštitu, a ne osudu.

Istraživanje su proveli stručnjaci iz Centra za nestalu i zlostavljanu djecu, zatim Studijskog centra socijalnog rada na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-Dalmatinske županije, A1 Hrvatska te Centra za sigurniji internet.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. listopad 2025 19:05