
U današnjem poslovnom svijetu svaka je sekunda važna, a svaki, čak i manji propust može izazvati lavinu s nepredvidivim posljedicama. Digitalniji smo nego ikada prije, pa kao korisnici očekujemo da su nam informacije i usluge nadohvat ruke. Navikli smo na brzinu, pouzdanost i besprijekornu funkcionalnost.
No, što se događa kada tehnologija zakaže, a sustavi na koje se svakodnevno oslanjamo iznenada stanu? Tada se povjerenje korisnika, koje se izgrađivalo godinama, može izbrisati u trenu. Nakon što riješe nedostupnost sustava, tvrtke se moraju baviti potencijalno još težim zadatkom - obnovom povjerenja svojih klijenata i vraćanjem na svoje mjesto na tržištu.
DDoS napadi, usmjereni na preopterećenje web stranica i online usluga slanjem golemog broja zahtjeva, i dalje su vrlo opasna prijetnja. Kriminalci ih često koriste s ciljem novčane iznude. Posljedice mogu biti i višednevni prekidi rada, koji mogu dovesti do gubitka ugleda, povjerenja korisnika te gubitka prihoda.
U ljeto 2023. hakerska skupina Anonymous Sudan, u suradnji sa SkyNetom, izvela je niz velikih DDoS napada na Microsoftove servise, uključujući OneDrive, Azure i druge ključne platforme. Napadi su izazvali značajne prekide u radu i financijske gubitke te su bili dio šire kampanje usmjerene protiv američkih tvrtki i institucija.
Tijekom UEFA-ina Eura 2024. sportski streaming servisi i online prijenosi bili su na posebnom udaru DDoS napada. Najznačajniji incident zabilježen je 16. lipnja 2024., kada je jedan od glavnih streaming servisa pogođen napadom snage 650 Gbps, što je uzrokovalo višesatni prekid prijenosa utakmica. Streaming je bio nedostupan za više od 1,4 milijuna gledatelja.
Gubitak povjerenja klijenata
Ovakvih napada nije pošteđena ni Hrvatska. U lipnju 2024. zloglasna ruska hakerska skupina NoName057(16) izvela je koordinirani DDoS napad na više ključnih institucija, uključujući Ministarstvo financija, Poreznu upravu, Hrvatsku narodnu banku i Zagrebačku burzu. Internetske stranice tih institucija bile su satima nedostupne, a napadači su javno priznali da stoje iza njega.
Prema istraživanju Emplifija, 24 posto korisnika napustit će digitalni brend nakon samo jednog lošeg iskustva, a nakon dva loša iskustva čak 70 posto korisnika odlazi konkurenciji. Utvrđeno je i da 52 posto digitalnih tvrtki prijavljuje gubitak povjerenja klijenata nakon IT prekida, a 40 posto marketinških direktora smatra da prekid rada negativno utječe na vrijednost korisnika tijekom životnog ciklusa, odnosno na dugotrajnu vrijednost korisnika.
Jedan su od najčešćih uzroka, uz probleme s infrastrukturom, kibernetički napadi. Pritom ne postoji tvrtka koja je "premalena" ili "prevelika" za napad. Hakerima je svaka tvrtka pogodna meta, a najveća ranjivost nije u tehnologiji, nego u nedovoljnoj edukaciji. Tehnologije poput firewalla mogu zaustaviti određen broj prijetnji, no jedan nepažljiv klik dovoljan je da otvori vrata hakerima i dovede do rušenja cijelog sustava. Većina sigurnosnih incidenata koji su se dogodili prošle godine nastala je kao rezultat ljudske pogreške.
Kibernetički su napadi u posljednje vrijeme sve sofisticiraniji, pa su u skladu s time uvedene i strože regulative. Jedna od regulativa čiji je cilj osnažiti digitalnu otpornost je NIS2. Riječ je o europskom regulatornom okviru koji propisuje visoke standarde za zaštitu i otpornost digitalne infrastrukture te predviđa znatne kazne za nepoštovanje. Regulativa donosi dodatne obveze za srednje i velike kompanije, ali i poticaje za ulaganje u otpornost. NIS2 obuhvaća širok spektar sektora, pa mnogi poslovni korisnici već sada potpadaju pod njezine odredbe ili to uskoro mogu očekivati.
Zbog sve većeg broja napada, koji su pritom sve sofisticiraniji, tržište se sve više okreće sigurnosnim uslugama. Po pitanju kibernetičke sigurnosti, kažu nam iz Telemacha, treba razmišljati "slojevito".
Moderna kibernetička obrana
- U današnje vrijeme hakeri se prilagođavaju tržištu sve brže - dodatno osnaženi AI alatima. Tradicionalne metode napada sada se kombiniraju s automatizacijom, a rezultat su brže i teže prepoznatljive prijetnje. Digitalne edukacije, redovito provođenje phishing simulacija, zaštita od DDoS napada i stalni nadzor putem Sigurnosnog operativnog centra - sve su to ključni elementi moderne kibernetičke obrane - rekla je Marina Blažević, direktorica poslovne prodaje Telemacha.
Telemach u svojoj ponudi ima i proizvod za zaštitu od DDoS napada, namijenjen primarno poslovnim korisnicima za preventivnu zaštitu. Ovakvi napadi iz godine u godinu postaju sve veći i složeniji, a trend njihovog rasta se kontinuirano nastavlja. Telemachova zaštita od DDoS napada pregledom i čišćenjem zlonamjernog prometa te prosljeđivanjem važećeg legitimnog prometa prema resursima korisnika omogućava nesmetan pristup uslugama i u trenucima ovakvih napada.
Blažević nam je pojasnila da je Telemachov Sigurnosni operativni centar (SOC) svojevrsni zapovjedni centar digitalne sigurnosti. U sklopu njega rade timovi stručnjaka koji neprekidno nadziru sustave, analiziraju prijetnje i brzo reagiraju. Tvrtke koje nemaju vlastiti interni tim mogu se osloniti na vanjske SOC partnere poput Telemacha, koji mogu preuzeti cijelu operativu, od nadzora do izvještavanja.
- Često upravo to čini razliku između zaustavljene prijetnje i milijunske štete - zaključuje Blažević.
Sponzorirani sadržaj nastao je u suradnji s Telemachom
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....