Megaprojekt

Poljska želi izgraditi aerodrom koji će po broju putnika prestići i londonski Heathrow

Vlada i LOT Polish Airlines zagovaraju gradnju terminala vrijednog 122 milijarde kuna
Sadašnja zračna luka u Varšavi Frederic Chopin
 Profimedia, Alamy

Poljsko selo Baranow trenutačno je tipičan primjer ruralnog mjestašca – ima tak jednu trgovinu, malu školu i crkvu čiji tornjevi prekrivaju voćnjake jabuka i krušaka u pozadini. Rafal Milczaraski nije oduševljen tim prizorom i dat će sve od sebe da Baranow postane sjedište glasnih putnika i još glasnijih aviona, piše Bloomberg.

Direktor LOT Polish Airlinesa smatra kako njegova kompanija, ali i cijela Poljska, treba moderan aerodrom 40 kilometara udaljen od Varšave, i zamislio ga je točno u selu od 1400 stanovnika. Nada se kako će skromne kuće farmera uskoro zamijeniti veliki terminali, hangari i kilometarske piste. Projekt iz njegovih snova košta 19 milijardi dolara (122 milijarde kuna) i godišnje bi kroz njega prošlo 45 milijuna putnika, čime bi mogli konkurirati londonskom Heathrowu, pariškom Charles de Gaulleu i Schipholu u Amsterdamu.

- Središnja Europa treba pravi aerodrom, a mi želimo biti dio planova i gradnje – naglasio je Milczaraski.

Početak gradnje 2021.

Udaljenost vlakom od novog aerodroma do centra Varšave bila bi tek 15 minuta, a LOT Polish Airlines utrostručio bi broj putnika i poboljšao rute prema Aziji i Americi. Planirani početak gradnje je 2021. godine, nakon što vlada kupi zemlju u Baranowu i okolnim selima, a prvi letovi bi trebali poletjeti 2027. godine. U idućim fazama gradnje poljski aerodrom će dobiti još terminala i pisti, zbog čega će mu kapacitet putnika skočiti na čak 100 milijuna godišnje – više od trenutno najprometnijeg aerodroma u Europi, londonskog Heathrowa.

Varšava ima mali aerodrom nazvan po Fredericu Chopinu, koji je u 2012. osvježen novim terminalom i linijom za vlak, a godišnje kroz nju prođe oko 16 milijuna putnika. Ekonomija Poljske raste po stopi 3,3 na godišnjoj razini i šef najveće poljske aviokompanije baš to spominje kao glavni argument za gradnju novog centralnog aerodroma ovog dijela Europe.

Plan gradnje se sviđa i vladajućoj stranici u Poljskoj, Pravo i Pravda, koja smatra kako će time dokazati moć vlastite države.

- To je najveći projekt u modernoj povijesti Poljske. Ovaj aerodrom bit će odlična poveznica između Europske unije i istoka svijeta – naglasio je zamjenik ministra infrastrukture Mikolaj Wild.

Nezadovoljna oporba

LOT je, inače, tek 19. najveća aviokompanija po broju putnika u Europi, ali ima značajne prednosti pred većim igračima. Jedna je od rijetkih neovisnih aviokompanija u regiji, sjedište joj je u državi s 38 milijuna stanovnika koji su skloni seljenju u druge zemlje zbog posla, ali zadržavanju veza u Poljskoj, što znači da se često vraćaju nazad i trebaju usluge aviokompanije. U svojoj floti ima 73 aviona koji lete za Chicago, New York, Los Angeles, ali i niz destinacija u Aziji. Analitičari upoznati s ovim područjem tvrde kako LOT ima najveće šanse za uspjeh od svih istočnoeuropskih aviokompanija. No, Wizz Air i Ryanair su daleko veći igrači na poljskom nebu i ideja o novom aerodromu im se nimalo ne sviđa. Tako je izvršni direktor Ryanaira Michael O'Leary ideju nazvao „glupom“ i usporedio novi aerodrom sa „blještavom katedralom usred ničega“.

Opozicija koju predvodi bivši gradonačelnik Varšave Marcin Swiececki projekt je nazvala „nepotrebnom megalomanijom“.

Skeptici govore kako je bolje novac utrošiti za autoceste, tračnice ili preuređenje i moderniziranje postojećih aerodroma nego izgradnju posve novog. Samo prva faza projekta će koštati 35 milijardi žlota (8,15 milijardi eura), što je više od 10 posto ovogodišnjeg državnog proračuna. Očekuje se da će neki dio potrebnog novca doći iz Europske unije, ali vlada će vjerojatno morati dići i kredit.

No, vladajuća stranka inzistira na tome da se projekt nastavi i naglašava kako je proširenje postojećeg Chopina neizvedivo jer je unutar grada, okružen naseljenim kućama i zgradama. Mišljenja su kako je izgradnja velikog i skupog aerodroma najbolji način za iskazivanje rastuće moći Poljske.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 21:24