Veliko ispitivanje

Iako gotovo sve koriste tehnologiju, svega 70% hrvatskih tvrtki ima svoju web stranicu

Ono što je još relativno slabo zastupljeno kod hrvatskih poduzeća je internetska ili online prodaja
Ilustracija
 Profimedia, Wavebreak
Ono što je još relativno slabo zastupljeno kod hrvatskih poduzeća je internetska ili online prodaja

Informacijsku i komunikacijsku tehnologiju kao iznimno važnu za poslovanje prepoznala su i hrvatska poduzeća koja su u 2019. gotova sva, i velika i manja, koristila računala i imala pristup internetu, no još uvijek ih tek 70 posto ima svoje internetske stranice, a slabije koriste i e-trgovinu te cloud.

Te i druge podatke o primjeni IKT-a u poduzećima pokazuju prvi rezultati Državnog zavoda za statistiku (DZS) za 2019., temeljeni na online ispitivanju više od 2.700 poduzeća, koliko ih se odazvalo od predviđenog ukupnog uzorka od 4.500 poduzeća, a koja su pak odabrana iz ukupne baze od nešto malo više od 12 tisuća poduzeća.

Istraživanje DZS-a pokazalo je i da nema puno razlike u korištenju modernih IKT tehnologija i uređaja po određenim djelatnostima - u svima poduzeća podjednako koriste IKT, i to u visokim postocima, između 93 i 100 posto.

Ako bi se ipak tražile razlike s obzirom na djelatnost, a koje su zapravo male, tada se vidi da poduzeća iz energetskog sektora (opskrba elektrikom, plinom i vodom) sva koriste IKT, a kod njih je i najveći postotak onih koji imaju internetske stranice, 92 posto.

U toj su grupi i tvrtke iz IKT/ICT sektora (informatičke ili IT, komunikacijske, telekom i druge slične tvrtke), koje također sve koriste IKT tehnologije, ali s tek nešto manje njih koje imaju i internetske stranice, 83 posto, kao i tvrtke koje se bave poslovnom djelatnošću koje sve koriste IKT i 80 posto ih imaju i internetske stranice.

U sektoru građevinarstva to je korištenje najmanje među svim djelatnostima, ali i tu su postoci korištenja interneta i računala iznad 90 posto, a 44 poduzeća iz te djelatnosti imaju web stranice.

Najveći rast korištenja mobilnog broadbanda

S obzirom na internet, velika poduzeća (250 i više zaposlenih) sva koriste internet, i pri tome i sva širokopojasni pristup-broadband fiksni te njih 95 posto i mobilni broadband.

I srednja i mala poduzeća gotova sva imaju pristup internetu, pri čemu 99 posto srednjih ima i fiksni broadband, a 92 posto mobilni, dok su ti postoci kod malih 96 odnosno 85 posto, a upravo je u segmentu mobilnog broadbanda zabilježen i najveći rast u odnosu na 2018., od 3 posto.

Osim toga, rast je primjetan i u sve većim brzinama prijenosa podataka putem interneta, što ima veze i sa sve većom dostupnošću širokopojasnog interneta, koji potiče i porast brzina, pa je tako u 2019. porast u segmentu brzine prijenosa prešao 10 Mbps (megabit u sekundi), a to se događa kod čak 77 posto poduzeća ili 5 posto više njih nego u 2018.

Još nizak opseg e-trgovine i clouda

Ono što je još relativno slabo zastupljeno kod hrvatskih poduzeća, unatoč upotrebi IKT tehnologija koje to omogućavaju, je e-trgovina (internetska ili online prodaja) u poduzećima, putem koje se ostvaruje tek oko 14 posto njihovog ukupnog prometa.

Slično je i s korištenjem usluga računalnog oblaka-clouda, što koristi tek 37 posto poduzeća, ali je to u odnosu na 2018. i porast od 6 posto. Podjednako se koristi u različitim veličinama poduzeća, dok je to među djelatnostima najmanje zastupljeno u građevini i prijevozu, a najviše u poslovnim djelatnostima, trgovini u uslužnim djelatnostima.

DZS je prvi puta za 2019. istraživao i koliko se poduzeća brinu o sigurnosti i zaštiti vlastitih IT sustava, te se pokazalo da je uništenje podataka ili otkrivanje povjerljivih podataka zadesilo 19 posto malih, 21 posto srednjih i 22 posto velikih poduzeća.

Sigurnosne incidente prouzročili su najčešće vanjski uzročnici, od pokušaja hakiranja, infekcije virusima i sl. malicioznim softverom do neovlaštenih upada u IT sustave i drugog, a u primjeni sigurnosnih mjera i rješenja prednjače srednja i velika poduzeća s kompleksnim sustavima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
01. srpanj 2025 00:57