Priča iz Chicaga

Amerikanke razvile solarnu lampu na napuhavanje: 'Struja spada u osnovne ljudske potrebe'

Lampa se napaja solarnom energijom i tako napunjena može izdržati 16 sati
LuminAid, solarna lampa na napuhavanje, inovacija Anne Stork i Andre Sreshta
 Profimedia, Zuma Press - Archives

LuminAID je proizvod koji služi za osvjetljavanje, a najviše se koristi u područjima bez električne energije. Riječ je o spravi na napuhavanje, koja se napaja solarnom energijom i tako napunjena može izdržati 16 sati, dajući svjetlost onima kojima je potrebna.

Ideju stvaranja LuminAID-a poptisuju Anna Stork i Andrea Sreshta. Mlade Amerikanke na ideju stvaranja LuminAID-a došle su još u vrijeme dok su studirale. Okidač za takav izum bio im je, kaže Anna Stork, razorni potres na Haitiju 2010. godine, kada su tisuće Haićana pokušavale preživjeti bez najosnovnijeg, a tu spada i struja. Potom je 2011. godine uslijedio potres i tsunami u Japanu, čemu su dvije mlade Amerikanke i osobno svjedočile, budući da su u to vrijeme bile na putovanju u Tokiju.

"Nismo mogle gledati ljude koji se nakon takvih tragedija muče bez struje. Struja spada u osnovne ljudske potrebe. Odlučile smo poduzeti nešto. Rezultat tog našeg rada je LuminAID", ističe Stork.

No, od izuma do njegove komercijalne upotrebe dug je put. Ipak, dvije su ga Amerikanke poprilčno skratile. Nakon što su diplomirale i patentirale izum, odlučile su pokrenuti tvrtku i u nju su zajedno uložile ukupno 15.000 američkih dolara. Ipak, to nije ni izbliza bilo dovoljno za masovniju proizvodnju. Stoga su pokrenule crowdfunding kampanju: očekivale su da će skupiti 10.000 USD, a skupile su preko 50.000 USD!

Adriano Milovan
LuminAid, solarna lampa na napuhavanje, inovacija Anne Stork i Andre Sreshta

Konačno, svoju su poslovnu ideju odlučile testirati u jednoj emisiji na ABC-ju, u kojoj poduzetnici (i oni koji to žele postati) traže investitore. To je, kaže A. Stork, bio pun pogodak. Naime, investitora su našle iz prve i to pred višemilijunskom publikom, koja je gledala emisiju.

Kompanija im je profunkcionirala 2012. godine i vrlo brzo je, priča A. Stork, počela poslovati s plusom. Posao im se razgranao, pa danas oko polovice svoje proizvodnje prodaju u SAD-u, što u trgovinama, što preko Interneta, dok ostatak prodaju nevladinim organizacijama, poput Crvenog križa, a dio i doniraju. Danas njihova tvrtka zapošaljava sedmoro radnika. Posao šire i na Kinu.

"U planu su nam i daljnja širenja. Prodavat ćemo LuminAID gdje god treba u svijetu, a razvijamo i nove proizvode", ističe A. Stork.

Naša je sugovornica, inače, iz Bostona, no u Chicago se preselila, kako sama kaže, zbog orijentacije grada na poticanje biznisa. U tom američkom megalopolisu, najvećem gradu Srednjeg zapada, postoji razvijena poduzetnička infrastruktura, okruženje za pokretanje i razvoj biznisa je povoljno, a troškovi života nži su nego u drugim američkim velegradovima.

Adriano Milovan

Jedno od mjesta u Chicagu koje povezuju startupe i investitore je inkubator 1871, nazvan po godini u kojoj je Chicago izgorio u požaru, ali i u kojoj je počela obnova toga grada. Betsy Ziegler, direktorica inkubatora 1871, kaže da najveći dio ljudi s poslovnim idejama uspijeva pronaći ulagače. Izbor je pritom velik - venture capital fondovi i jaka mreža poslovnih anđela. U krajnjem slučaju, tu su i banke, iako naši sugovornici u poslovnoj zajednici Chicaga kažu da je malo startupa pokrenuto bankarskim novcem.

Razvoj startupa već je godinama jedna od glavnih tema u Chicagu. Kada odlučuju o tome hoće li financirati neki startup, poslovni anđeli uzimaju u obzir nekoliko stvari, objašnjava Stephen Ross iz tvrtke Hyde Park Angels, koja okuplja oko 110 poslovnih anđela. Prije svega, gleda se vrijednost posla, zatim, je li on atraktivan za tržište i kakve su mu perspektive, ali i kakav tim radi u njemu. Ako su inestitori zadovoljni, uložit će svoj novac u startup i zauzvrat će dobiti vlasnički udio u njemu, koji se obično kreće između pet i 10, a ponekad i 15 posto. Ponude se zajednički razmatraju u tvrtki, no odluka o investiranju na svakom je pojedinom ulagaču, objašanjva Ross.

"Ulaganja naših investirora kreeću se u rasponu od 150.000 pa do preko milijun dolara po projektu", ističe Ross.

Sektori koji trenutno najviše privlače ulagače su hrana, roba široke potrošnje, logistika i marketing, ali i IT i Internet stvari, pa čak i kriptovalute, dodaje Ross. Posljednjih godina ulaganja je manje nego ranije, ali su u pravilu veća, zaključuje naš sugovornik.

U Chicagu vlada velika potražnja za kvalificiranom radnom snagom, kao što su dobrodošli i poduzetnici, ili oni koji to žele postati, a koji imaju dobre ideje. Grad, poručuje Dennis Vicchiarelli, izvršni potpredsjednik javno-privatne organizacije World Business Chicago, ima odlične preduvjete da postane svjetski hub za startupe.

"U Chicagu je preko 80 konzulata, grad je odlično prometno povezan sa svijetom, a ima i najveću mrežu pobratimljenih gradova u svijetu među američkim gradovima, s kojima surađuje na razne načine", zaključuje Vicchiarelli.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 01:06