“Zamisli, kupila sam majicu, donijela je kući, zaključila da mi je ipak malo prevelika, ali u trgovini su mi je odbili zamijeniti”, zaustavila me neki dan na stubištu jedna susjeda, bijesna što je na kraju završila s robom koja joj je “plesala”.
Gledala me poput plahe srne, ali nisam si mogla pomoći pa sam je dotukla pojasnivši joj kako zakonski nije imala pravo na povrat robe.
“Ali, kako to misliš? Pa prije mjesec dana vratila sam neku haljinu koju sam kupila preko neta i trgovci iz Velike Britanije normalno su mi vratili pare...”, nastavila je moja susjeda otprativši me sve do ulaza u stan.
Iskreno, ovakav identičan razgovor, samo s drugim sugovornicima, prisiljena sam sa svojim poznanicima voditi najmanje jednom tjedno, otprilike svaki put kad se iz trgovine vrate sa suzama u očima jer im očajna blagajnica nije pristala natrag uzeti robu.
Na žalost mojih prijatelja, ta je blagajnica obično u pravu jer dobar dio potrošača najčešće precijeni potrošačko pravo na povrat robe, izgubivši se pritom u različitim pravilima koja vrijede ovisno o načinu kupovine, ali i razlogu zašto se roba vraća.
Prema istraživanju britanske udruge za zaštitu potrošača Which, pravo na povrat robe precijeni 52 posto Britanaca smatrajući kako povrat ostvaruju čim im se neki artikl više ne sviđa, ali istina je daleko surovija, što bi mnogim potrošačima moglo stvoriti prilične probleme za nadolazeće blagdane.
Velika škrtica stoga je pripremila detaljan vodič koji će vam, pet tjedana do blagdanskog ludila, pokušati pomoći da Božić dočekate - kao pravi štreberi.
Povrat robe kupljene online
Na razini cijele Europske unije zakonodavac je definirao da za svu robu kupljenu “izvan poslovnice” - dakle online, putem telefona ili doslovno na cesti - imate pravo na povrat robe u roku od 14 dana, i to bez navođenja razloga zašto robu želite vratiti.
Važno je pritom znati da rok počinje teći od trenutka kad vam je, kao korisniku, roba predana u posjed (a ne od trenutka kad ste sklopili ugovor), ali za neke vrste roba pravo na jednostrani raskid ugovora ipak ne postoji.
Recimo, ako ste naručivali predmet koji je rađen točno po vašim specifikacijama, lako kvarljivu robu, otpakiranih audio i vizualnih sadržaja, novina, knjiga...
Povrat robe s greškom
Roba koju ste kupili u trgovini trebala bi biti ispravna, no pokaže li se da nije, nakon obraćanja trgovcu imate pravo na neku vrstu obeštećenja, iako ne nužno baš onu koju biste vi htjeli.
Konkretno, Hrvatska spada među one zemlje EU kod kojih vam trgovac, nakon što mu se obratite s prigovorom zbog nekog materijalnog nedostatka na robi koju vam je prodao, ne mora nužno ponuditi povrat novca, nego vam prije toga ima pravo ponuditi popravak robe (ako je to moguće) ili zamjenu za neki drugi artikl, a vi samo odlučujete koju ćete od te dvije opcije prihvatiti.
Tek ako nisu mogući ni popravak ni zamjena, imate pravo tražiti da vam vrate novac.
Pravo na pozivanje na materijalni nedostatak traje dvije godine od datuma kupovine robe, a ako se nedostatak pojavio u prvih šest mjeseci, smatra se da je greška postojala u trenutku kupnje te je na trgovcu da dokaže suprotno.
Ako je prošlo više od pola godine, a trgovac ne priznaje postojanje nedostatka, provest će se vještačenje te će se nedostatak otklanjati ovisno o rezultatu.
Treba li mi račun za povrat robe?
Striktno gledano, Zakon o obveznim odnosima nigdje ne navodi da vam je za povrat robe potreban račun, ali svakako vam je potreban dokaz da ste robu kupili baš kod određenog trgovca, zbog čega se predočenje računa čini najlakšim putem.
Ipak, nemate li račun, stvar nije izgubljena: ako ste artikl platili karticom, potvrdu plaćanja možete potražiti na internet bankarstvu ili zatražiti u vašoj banci te nju priložiti kao dokaz kupnje u trgovini.
Povrat robe kupljene u trgovini, ali bez greške
Ovo je najzeznutiji dio na kojem se pogubi većina potrošača.
Ne, nemate pravo, samo zato što vam se kupljeni artikl ne sviđa, uletjeti u trgovinu i zahtijevati da vam ga zamijene ili, još gore, odmah vrate novac.
Prema domaćim zakonima, hoće li vam trgovac u ovakvoj situaciji izaći u susret prepušteno je njegovoj dobroj volji pa se prije kupnje robe u nekoj trgovini dobro raspitajte hoćete li hlače kupljene napamet moći zamijeniti za neki drugi odjevni komad ako ustanovite kod kuće da vam baš i ne odgovaraju.
Većina trgovina pristat će na zamjenu, a mnoge će vam čak i bez predočenja računa pristati vratiti novac na poklon karticu, no znajte da to nije njihova obveza, nego samo primjer pohvalne trgovačke prakse.
Uz dar spakirajte i poklon-račun
Postoji vrlo jednostavan način kako prijateljima kojima kupujete poklone omogućiti da ih zamijene, a da odmah ne doznaju koliko ste na njih potrošili.
Zamolite u trgovini da vam, pored uobičajenog računa, izdaju i takozvani poklon-račun na kojem ne piše cijena, a koji možete spakirati uz dar.
Predočenje poklon-računa bit će dovoljno da vašem prijatelju u trgovini zamijene artikl, jedino što ovu uslugu ne nude svi dućani pa se unaprijed raspitajte o toj praksi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....