Potrošačka groznica

Pred dućanima se čekalo od 2 u noći, trgovci trljaju ruke: 'Ovo ni mi nismo očekivali'

'Većina je dućana snizila cijene tek nekoliko artikala, a najavljivali su popuste od 50 posto'
Red ispred trgovine Links i gužve ispred dućana Harvey Norman, Zara u Zagrebu
 Ranko Šuvar / Marko Todorov / Damjan Tadić / Hanza Media

Crni petak stvarno je zaživio u Hrvatskoj. Pokazale su to fotografije ljudi koji stoje u redovima, cijelu noć čekaju da se vrata trgovina otvore i kupuju artikle koje su dugo priželjkivali. I nas u Komori malo su iznenadile slike ujutro, ali ispunile su nas posebnim optimizmom. Iako nismo došli na razinu američkih popusta od 90 posto, Hrvati su prihvatili ovaj događaj i sigurno će ga s nestrpljenjem čekati i dogodine - ističe direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore Tomislava Ravlić.

Scene iz Zagreba jučer su uistinu podsjetile na one u SAD-u. Već iza ponoći ljudi su stali u red ispred trgovine informatičkom opremom Links na Trešnjevci, jednoj od rijetkih koja je nudila popuste čak od 70 posto.

Gužve su trajale cijeli dan, a na vratima trgovine stajali su zaštitari koji su regulirali cirkulaciju kupaca - kad bi se trgovina napunila, oni koji su htjeli ući morali su pričekati da netko izađe. Ipak, čekanja je bilo najviše u ranojutarnjim satima, kasnije se promet razrijedio. Kupci koje smo sreli nakon šopinga bili su zadovoljni.

Dobra prilika

- Kupio sam prijatelju dron za samo 400 kuna. Snižen je 50 posto. Vjerujem da će biti zadovoljan - rekao nam je 24-godišnji Kristijan Marić. U nabavu, doduše ne privatnu, išao je i Damir Žic. - Domar sam u školi, pa su me poslali po novu opremu. Već ju neko vrijeme želimo kupiti, ali smo odlučili pričekati ovo sniženje. Kupio sam projektor i tri LCD televizora. Uštedjeli smo oko 3500 kuna - kaže nam. Razgovarali smo i s osobljem Linksa, koje se dugo pripremalo za crni petak i predvidjelo velike gužve.

- Osigurali smo preko 800 različitih proizvoda iz asortimana informatičke opreme. Tu su grafičke kartice, memorije, tvrdi diskovi, SSD-ovi, ali i sportski satovi, dronovi, PC periferija, igraći dodaci... Prvih sat vremena imali smo i PlayStatione i grafičke kartice, koji su odmah planuli - rekao nam je Ivan Krešimir Janđel, marketinški menadžer u Linksu.

Ograničene količine

Shodno tome, količine PlayStationa i grafičkih kartica bile su ograničene. - Njih smo intenzivno oglašavali posljednjih deset dana. To je jako brzo otišlo. Kada je riječ, na primjer, o laptopima, imali smo prilično velike količine, otprilike 300 komada po modelu. Oni su na popustima od 30 do 50 posto, tako da su ljudima stvarno primamljivi - kaže Janđel.

Zagrebački šoping-centri bili su krcati, u redovima za plaćanje čekalo se i po pola sata, a mjesta za parking jednostavno nije bilo dovoljno. Od jutarnjih sati Arena je bila krcata ljudima, a mnogi su se tu našli upravo zbog crnog petka. Dvije 19- godišnje studentice javne uprave došle su zbog popusta na kozmetiku u trgovini Pink Panda, a na kraju su se počastile i raznim drugim sitnicama. Zajedno su potrošile oko 1250 kuna i kažu da su uštedjele gotovo 900 kuna.

Ipak, nisu svi bili oduševljeni rezultatima crnog petka. - Ovo je teška navlakuša. Došla sam po jaknu u Zari jer su najavljivali popuste od 50 posto, ali na kraju su sniženi samo određeni artikli koje nitko ne želi. Veliko razočaranje - priča nam 30-godišnja Lana Trogrlić iz Splita. S njom se slaže i Mia Prkić, koja kaže da joj je ovo prvi i zadnji put da je “pala na fore” trgovaca.

- Jedino je u Mango uistinu sve snizio 30 posto, a u drugim dućanima snižene su samo pojedine stvari. Čini mi se da kod nas sniženja nisu zaživjela kao vani - zaključuje freelancerica Mia Prkić.

Na društvenim mrežama bilo je dosta nezadovoljnih kupaca koji su ostali bez željenih proizvoda.

- Ispred HG Spota sam čekao od 6.50 sati kako bih kupio jedan jedini sniženi televizor. Bila je riječ o izložbenom primjerku, znao sam da, ako ga želim, trebam ući prvi, a ispred mene je bilo oko 40 ljudi. Oko pola osam do dečki koji stoje na samom početku reda je došao neki čovjek i počeo s njima dogovarati da mu nešto kupe. Kasnije su izašli baš s tim televizorom. Pobjesnio sam, zašto je samo jedan jedini primjerak bio na akciji - zapitao se Antonio Prvonožec.

Rat za TV

Iz HG Spota su nam odgovorili kako je “teško zadovoljiti potražnju po ovako izvrsnim cijenama i naravno da su atraktivni proizvodi nestali već na samom početku”.

Uoči petka pričalo se o potrošnji od otprilike 500 milijuna kuna tijekom ovog novog šoping blagdana, no konačne brojke, koje će biti poznate sredinom idućeg tjedna, ove bi godine mogle nadmašiti očekivanja.

- BDP je ove godine rastao po stopi od 3 posto, pa je itekako moguće da i potrošnja naraste u sličnim razmjerima. Definitivno imamo razloga za optimizam, gospodarski oporavak u Hrvatskoj ovisi o tome koliko su građani spremni potrošiti, pa smo uvjereni da zemlja ide u dobrom smjeru - naglasila je Tomislava Ravlić. Kao jedan od bitnijih razloga veće kupovne moći građana ističe dvije reforme zbog kojih je neto plaća primjetno rasla i napominje da je u Hrvatskoj prije dvije godine potrošnja rasla najviše od svih zemalja u Europi.

- Mi, zapravo, sada rušimo rekorde iz mjeseca u mjesec jer od kolovoza 2014. potrošnja neprestano raste - pojašnjava Ravlić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 08:02