Velika pogreška

Kako bi se izvukli iz krize prodali 'doživotne karte' koje su ih na kraju skupo koštale

AAirpass je od 1981. do 1994. godine kupilo 28 osoba, čime je tvrtka dobila prijeko potrebni kapital za nastavak poslovanja
Doček inauguracijskog leta American Airlines na relaciji Philadelphia-Dubrovnik
 Božo Radić / CROPIX

Svaka kompanija barem jednom napravi neku pogrešku. Neke od njih brzo sve riješe i zaborave, dok druge mogu čak i nakon dužeg perioda tvrtki stvoriti još veći problem.

Jednu takvu, potpuno bizarnu odluku, koja se danas smatra za najskuplju u povijesti moderne avioindustrije, prije 38 godina donijelo je vodstvo American Airlinesa.

Naime, osamdesetih godina prošlog stoljeća kompanija se našla u velikim financijskim problemima. Kako bi nadomjestili manjak gotovine, odlučili su na tržište izbaciti neograničenu doživotnu kartu za let prvim razredom. Pravo na kupnju ove karte po 250.000 dolara jednokratno, imali su najčešći putnici aviokompanije. Uz tada nazvanu kartu AAairpass, putnici su dobili mogućnost neograničenog letenja kamo god i kada god požele tijekom cijelog života. Isto tako za dodatnih 150.000 dolara oni najlojalniji mogli su kupiti i dodatnu kartu za pratitelja ili člana obitelji.

Zapravo, ova investicija bila je svojevrsna obveznica. Umjesto isplaćivanja dividende u gotovini svojim su mušterijama isplaćivali dividendu u zračnim putovanjima. AAirpass je od 1981. do 1994. godine kupilo 28 osoba, čime je tvrtka dobila prijeko potrebni kapital za nastavak poslovanja.

No, uspostavilo se, da je ishitrena odluka aviogiganta na kraju više koštala nego što je vrijedila te je American Airlines bio primoran opozvati AAirpas trima klijentima.

Naime, neki su kupci vrlo brzo pronašli način da iskoriste svoju doživotnu kartu za prvi razred. Jedan od tih sretnika bio je investicijski bankar Steve Rothstein iz Chicaga, koji se svoju Aairpassa kartu iskoristio čak 10.000 puta.

Tako je tijekom dva desetljeća 1000 puta letio za New York, 500 za London, San Francisco i Los Angeles. U Tokio je otputovao čak 120 puta, 80 puta u Pariz i Sydney te 50 puta u Hong Kong.

Još jedan od klijenata koji su maksimalno iskorištavali ovu kartu bio je i Jacques Vroom. Za razliku od Rothsteina on je svoju koristio kako bi otišao na koncert ili na sendvič s prijateljem u drugi grad, s vremenom slične poludnevne i jednodnevne aktivnosti počeo je raditi i po cijelom svijetu.

Kada se 2007. godine American Airlines ponovo našao u financijskim teškoćama uvidom u knjige, vodstvo kompanije otkrilo je kako su najgorljiviji korisnici AAirpassa – Steve Rothstein i Jacques Vroom – tvrtku godišnje stajali oko milijun dolara poreza i naknada od prodaje karata.

Daljnjom istragom ustanovljeno je kako su ta dvojica svoje besplatne karte dijelili i s trećim osobama te na njima masno zarađivali. Iako u originalnom ugovoru nije postojala stavka koja brani takvo ponašanje, optužili su ih za prevaru te im ukinuli privilegiju besplatnog putovanja, ali i zabranu letenja American Airlinesom.

U međuvremenu je i treći klijent ostao bez AAirpassa, a unatoč žalbama i tužbama nisu uspjeli povratiti izgubljeno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. travanj 2024 14:29