Jesu li outleti uopće outleti

Istražili smo: Zašto šoping meke ne privlače posjetitelje, a gosti se osjećaju prevareno

'Imamo hibridne verzije fashion outleta koji se muče jer smo malo tržište'
Designer Fashion Outlet i Roses Outlet
 Darko Tomaš / Davor Pongračić / Hanza Media
'Imamo hibridne verzije fashion outleta koji se muče jer smo malo tržište'

“Roses je izreklamiran kao nešto spektakularno, ali dosta puta sam čuo priče od ljudi da se vrate bez ičega ili s par stvari, a očekivali su puno više. Što se tiče cijena, moglo bi se čak reći, prije prevara nego outlet.”

“Mislim da neću tako skoro tamo ići jer baš nema nekih velikih popusta, a nije baš ni blizu, sva sreća pa sam išla usput.”

“Centar izgleda simpatično, ali cijene nisu simpatične. Ne kužim kako se mogu nazvati outlet a nuditi 30 posto popusta.”

“Klasika... Od outleta u nas ni O. Netko je već rekao, jednom dvaput godišnje zaletjeti se u inozemstvo i super.”

Parndorf, SCS, Noventa, Graz, Salzburg, Venecija. Poznate šoping destinacije i dalje su omiljene Hrvatima iako, barem deklarativno, imaju vlastite outlet centre. Odnedavno čak i dva. No, razgovarajući s kupcima i čitajući komentare, ne možemo sakriti nezadovoljstvo onime što nam se nudi. Od outleta se očekuju bitno niže cijene, a Hrvatima čak ni nije toliko bitno da to bude odjeća ekskluzivnih brendova, poput Furle, Prade, Guccija, već im je samo bitno da bude jeftinija nego u drugim centrima. A baš je to ono što im ni Roses Outlet u Začretju ni Designer Outlet u Rugvici ne nude. Pa zašto Hrvatska nema pravog outleta?

Slaba kupovna moć

- Mi imamo samo hibridne verzije fashion outlet centara koje se muče s činjenicom da smo malo tržište, imamo malo brendova i retailera, imamo visok PDV i malu kupovnu moć, a sama ponuda nije dovoljan magnet da privuče kupca s daljeg tržišta – smatra Denis Čupić, osnivač i član Uprave F.O. Developmenta te predsjednik HUP-ove Udruge developera te varaždinski poduzetnik koji je nedavno postao novi menadžer Westgate Shopping Cityja.

Pojasnio je i ključne pojmove.

- Factory outlet svoje korijene vuče iz tvorničkih trgovina koje su prodavale viškove i robu s manjim greškama po daleko povoljnijim cijenama, u bivšoj Jugoslaviji to vam je bilo kada su ljudi putovali u Sloveniju u tvornicu Mure ili Rašice po povoljne komade. U svijetu, naravno, krenuvši iz Amerike, sve više tih tvorničkih trgovina preselilo se u prave outlet centre stvarajući aglomeracije a sve u klasičnoj tipologiji gradnje koja je podsjećala na mediteransko selo – pojašnjava Čupić.

Snažan magnet

Fashion outlet je, nastavlja on, nastao kada je takva trgovina stigla iz Amerike u Europu. Tamo se prodaje prošlosezonska odjeća ili roba s greškom, a redovno takvi fashion outleti, sve češće zvani designer outleti, prodaju robu niže kvalitete kako materijala tako i estetske jer je stara po par sezona i odstajala po izlozima i skladištima po cijenama koje su zapravo samo mrvicu niže od rasprodajnih cijena, objašnjava Čupić. Hrvatska, prema njemu, ima tek jedan tvornički outlet, onaj Calzedonije u Varaždinu vezan uz samu tvornicu.

A odgovor na pitanje hoćemo li ikad dobiti pravi outlet ne ulijeva previše nade.

- Nemamo grad koji bi bio dovoljno snažan magnet za privlačenje kupaca i stvaranje šoping destinacije poput Venecije i Graza. U Hrvatskoj postoji samo jedno područje koje ima predispozicije za razvoj outleta i to je bazen Varaždina koji bi mogao iskoristiti blizinu sa Slovenijom i Zagrebom, kao i dovoljno razvijen turizam oko kupališta i bazena. No, potrebno je jako puno rada i ulaganja - kaže varaždinski poduzetnik koji smatra da su šoping-centri, pogotovo oni uz autoceste, u velikoj prednosti pred takozvanim outletima.

Ono što se mnogi pitaju, može li se outlet oglašavati kao takav ako nema primjerene cijene ni ponudu, zapravo nije regulirano zakonom.

- Zakoni definiraju sniženja i kada se ista smiju reklamirati. S jedne strane bi se taj dio zakonodavstva, kada bi se kruto primjenjivao, mogao reflektirati na ponudu u outlet centrima i način na koji se reklamiraju. No s druge strane marketing je alat i svaki kupac nakon posjeta odluči je li neka destinacija za njega i hoće li ponovo doći i preporučiti te smatram da nam pretjerano zakonsko reguliranje i penalizacija ne trebaju jer tržište je najbolji i najjači regulator - kaže Čupić.

Kontrola nad trgovinama

Prvi outlet centar u Hrvatskoj, i donedavno jedini, otvoren je prije deset godina uz autocestu Zagreb – Macelj. Direktor Roses Outlet Centra Sveti Križ Začretje Roman Rogović kaže kako trgovine same određuju cijene po kojima će prodavati artikle, a oni kao outlet imaju obvezu nuđenja popusta tijekom cijele godine.

- Naši outleti ne mogu biti na razini austrijskih, talijanskih i njemačkih jer je tržište u startu drugačije. Prvo, imamo upola manje stanovnika od Austrije, a s druge dvije zemlje se ne možemo ni uspoređivati. Velik problem je i izrazito visoki PDV koji našu državu u turističkom smislu obezvređuje kao šoping-destinaciju. Neki brendovi direktno drže kontrolu nad trgovinom (Tommy Hilfiger, Nike, Adidas, Calvin Klein) i oni garantirano imaju istu cijenu kao u inozemstvu, a drugi su preko zastupnika pokušali ponudu prilagoditi tržištu.

Rogović otkriva kako Roses u deset godina postojanja nije uspio vratiti investiciju od 50 milijuna eura, iako je prijašnjim intervjuima naglašavao kako imaju sve više kupaca i sve veću dobit. Baš zato smatra da Hrvatska nema mjesta za više outlet centara.

- Jedan centar pokriva gravitacijski područje od 3-4 milijuna stanovnika, a mi smo s dva i pol outlet centra u potpunosti zadovoljili potrebu tržišta – kaže Rogović.

No, to nije obeshrabrilo investitore da otvore Designer Outlet Croatia kod Ikee u Rugvici. Na krilima uspjeha švedske trgovine namještajem, nadaju se stvoriti outlet meku na istočnom ulazu u Zagreb. Uložili su 33 milijuna eura, no prve reakcije nisu previše pozitivne.

Većinom se radi o luksuznim brendovima koji ni na sniženju od 70 posto nisu pristupačni Hrvatima i njihovim kupovnim mogućnostima.

Propali pokušaj u Donjoj Zelini

Da outleti u Hrvatskoj ne funkcioniraju, vidjelo se i na primjeru Svete Helene u Donjoj Zelini pokraj Zagreba, u koju je uloženo 27 milijuna eura. Centar je zatvoren nakon četiri godine poslovanja, a tada su u priopćenju naglasili kako nemamo zadovoljavajuću regulativu o poslovanju outleta.

- U svijetu je koncept outleta poznat više od 20 godina i odlično je prihvaćen. Raspon sniženja trebao bi se kretati od 30 do 70 posto, ali za trgovce u Hrvatskoj ne postoje adekvatne zakonske regulative koje bi ih usmjerile da se drže tih iznosa popusta, da cijene artikala ne budu istovjetne onima u trgovinama u središtu grada ili trgovačkim centrima te da asortiman nije iz aktualnih kolekcija, već prošlosezonskih. Nered na tržištu nije donio dobro ni kupcima ni trgovcima – naveli su tada u priopćenju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
07. srpanj 2025 03:45