Ilustracija

 Heline Vanbeselaere/reporters/Sciencephoto/Profimedia
ZAŠTITA POTROŠAČA

‘Tražimo zabranu personaliziranog reklamiranja kredita koji potiču prezaduženost‘

Od početka korona-krize čak šest od 10 potrošača susreću s financijskim poteškoćama, pokazalo je istraživanje u 21 državi članici
Piše: Iva BadanjakObjavljeno: 01. ožujak 2022. 18:05

Europska unija želi promijeniti 15 godina star zakon koji regulira potrošačke kredite. Digitalizacija je, naime, donijela nove mogućnosti i proizvode, a pandemija je taj proces ubrzala. Korona-kriza je ujedno promijenila potrošačke navike Europljana te je dovela građane da u neizvjesnoj situaciji još više posežu za potrošačkim kreditima.

Europska komisija u lipnju je objavila prijedlog novog zakonodavnog akta o potrošačkim kreditima, koji je prilagođen digitalnom dobu. O prijedlogu trenutačno raspravlja nadležan odbor Europskog parlamenta za unutarnje tržište i zaštitu potrošača.

Revizijom direktive o potrošačkim kreditima želi se poboljšati pravila o procjeni kreditne sposobnosti potrošača, čime će se izbjegavati njihova prezaduženost. Također, želi se poboljšati i pojednostaviti davanje jasnih i razumljivih informacija o kreditima, posebice na digitalnim uređajima. Države članice će se poticati da potrošačima omoguće edukacije i savjetodavne usluge povezane s financijama.

Zastupnik u EU parlamentu, Tomislav Sokol, podsjeća na nedavno istraživanje provedeno u 21 državi članici, koje je pokazalo da se od početka krize uzrokovane bolešću covid-19 čak šest od 10 potrošača susreću s financijskim poteškoćama. Istovremeno, Europljanima se sve češće pruža mogućnost sklapanja kredita u digitalnom obliku, najviše putem pametnih telefona gdje je moguće u nekoliko 'klikova' sklopiti ugovor.

- Zbog toga je potreban jači angažman kod informiranja potrošača o financijskim proizvodima koji su dostupni na tržištu jer potrošački kredit može postati rizik ako potrošač nema jasan uvid u sve važne informacije o kreditu. Zato u sklopu strategije EU za potrošače idemo u izmjenu direktive o potrošačkim kreditima, poručio je Sokol tijekom rasprave u Parlamentu.

Kao izvjestitelj u sjeni za EPP, Sokol je uložio nekoliko amandmana, među ostalim i tzv. pravo na zaborav, prema kojem se zdravstveno stanje potrošača potpuno isključuje iz procjene o kreditnoj sposobnosti.

- Cilj mog rada je unaprijediti jedinstveno tržište potrošačkog kreditiranja i povećati razinu zaštite potrošača u pravnom odnosu s kreditorima. Potrošači mi se često javljaju i govore mi da imaju problema s nerazumijevanjem informacija o kreditima, a sadašnji prijedlog izmjene Direktive o potrošačkim kreditima ide upravo za time da se poveća količina informacija koje se potrošačima trebaju dati prije sklapanja ugovora o kreditu. Svojim ću amandmanima stoga osigurati da se potrošačima daju jasne i lako razumljive informacije koje ih neće dovoditi u zabludu, a koje će im omogućiti da donesu informiranu odluku o sklapanju ugovora o kreditu. Također, želim zaštititi najranjivije skupine potrošača i zato ću predložiti zabranu personaliziranog reklamiranja kredita koji potiču prezaduženost - kazao je Sokol.

Europski parlament na inicijativu zastupnika Sokola prihvatio je izraditi sveobuhvatnu studiju o prezaduženosti europskih građana koja će prvi put sustavno ispitati stvarnu izloženost potrošača riziku prezaduženosti i tako omogućiti da se ciljanim zakonodavnim izmjenama poveća razina zaštite potrošača.

Europarlamentarci se nadaju da će imati usuglašen tekst do početka ljeta te da će se izbjeći scenarij od prošlog puta, kad se o prijedlogu raspravljalo šest godina.

- Mi ovdje i sada dajemo prijedlog zakonodavnog akta koji će vrijediti sljedećih 15 godina i moramo uzeti sve elemente kako bi zaštita potrošača bila uvijek na prvom mjestu – poručila je izvjestiteljica Kateřina Konečná (Ljevica).

Revidiranom direktivom predlaže da se pravila, koja su sada primjenjuju samo na ugovore o kreditu između 200 i 75.000 eura, prošire i na manje kreditne ponude. To bi uključivalo kredite manje od 200 eura, kredite bez kamata i kredite koji se moraju otplatiti u roku od tri mjeseca uz neznatne naknade.

Europski socijaldemokrati imaju zamjerke na prijedlog teksta u dijelu koji se tiče novih igrača na tržištu. Smatraju da se trebaju dodatno zaštititi osobni podaci korisnika, koji se prikupljaju i koriste u svrhe reklamiranja i procjene kreditne sposobnosti.

- Također, ne slažemo se s prijedlogom isključivanja crowdfundinga iz područja primjene direktive. Smatramo da je pogrešno isključiti taj poslovni model jer će to ugroziti zaštitu potrošača. Izbacivanjem različitih oblika kreditiranja iz područja primjene direktive nećemo stvoriti učinkovita pravila i nećemo zatvoriti sve rupe koje se tiču zaštite potrošača – zaključila je europarlamentarka Maria Manuel Leitão Marques (S&D).

Linker
14. svibanj 2022 03:34