URŠKA SRŠEN

Suosnivačica Bellabeata i jedna od najutjecajnijih žena u Europi: ‘Našu aplikaciju koristi 8 milijuna ljudi‘

‘Amerika je naše glavno tržište, a naš sljedeći proizvod kompletno će promijeniti tržište nosive tehnologije‘
Urška Sršen
 Ivana Nobilo/Cropix

Bellabeat, tvrtka koja proizvodi pametni ženski nakit i do sada je prodala dva milijuna svojih proizvoda, u Hrvatsku je donijela dašak Sicilijske doline. Vidi se to ne samo iz njihovih inovacija, nego i atmosfere u njihovom uredu u Hoto Toweru u Savskoj ulici u Zagrebu. S 14. kata puca pogled na panoramu Zagreba. Ovo nije klasični ured na kakve smo u Hrvatskoj navikli. Gleda se televizija, ruča se, pije kava, psi zaposlenika znatiželjno njuškaju uokolo. U svojem uredu dočekuje nas Urška Sršen, kreativna direktorica ove firme, koja je sa Sandrom Murom osnovala Bellabeat 2013. godine.

Ideje za sve Bellabeatove proizvode potekle su upravo od Urške, koja se odmalena bori s autoimunim bolestima. Naučila je da ih najbolje može menadžerirati upravljajući svojim životnim stilom; kroz dovoljno kretanja, pravilnu prehranu, dovoljno sna i ograničavanje stresa.

- Shvatila sam da tehnologija može biti odličan alat koji može pomoći kod osvještavanja vlastitog životnog stila i brušenja zdravih navika. Tako je i nastao Bellabeat. Većina alata koji su do tada bili na tržištu nisu bili u toj mjeri prilagođeni ženi, odnosno korisnici koja nije toliko fokusirana isključivo na fitness, nego na svoj životni stil općenito – govori nam Urška, čije ideje stoje iza svih Bellabeatovih proizvoda. Prvi je bio Leaf, koji može biti lančić ili narukvica, a prati ženski ciklus, san, količinu vježbe ili meditacije, procjenjuje razinu stresa... Taj je proizvod, ujedno i njihov najprodavaniji, baš nedavno proglašen najboljim pametnim nakitom na Business Insideru. Zatim je tu Spring, pametna boca za vodu koja omogućava automatsko praćenje hidracije, pa pametni sat Time, a onda i nova kolekcija Ivy, koja je slična Leafu, ali ima i dodatne funkcije: mjerenje otkucaja srca i kardio koherencije.

image
Ivana Nobilo/Cropix

Osim hardwarea, Bellabeat sve više radi i na svojem softwareu, kojeg koristi oko osam milijuna ljudi. Njihova aplikacija nudi sve više (personaliziranog) sadržaja; recepte za prehranu, plan treninga, vođene meditacije, pa čak i upute za jogu lica ili izradu maski za lice i kosu.

- Iako se cijeli život bavim sportom i trudim se živjeti zdravo, i samu su me Bellabeatovi proizvodi naučili novim načinima vježbanja, primjerice mobility stretchingu. Obožavam i jogu za lice, a i pijem dovoljno vode, pa nemam glavobolje ni suhu kožu – kaže Urška, koja je svojedobno bila završila na prestižnoj Forbesovoj „30 under 30” listi.

Posljednjih godinu dana ili nešto više, kaže, maksimalno uživa u svojem poslu. U Bellabeatu je zaposleno gotovo sto ljudi, uhodan su tim.

- Prije je manje ljudi podrazumijevalo puno više mojeg angažmana. No u zadnjem sam periodu rasterećena day-to-day zadataka te posvećena kreativi, strategiji, razmišljanju o novim proizvodima... No to kako izgleda moj dan se kroz godine postojanja Bellabeata značajno mijenjalo. Sada sam u puno većem balansu – priča, dok oko nje šeta njezin psić. Prije je, govori, puno radila s Kinom, pa bi se zbog vremenske razlike obično radilo ili kasno uvečer ili rano ujutro.

image
Privatni album

Kina je i danas važna za Bellabeat. Tamo je jedan od dva njihova „supply chaina”. Drugi je u Tajvanu.

- No proizvodnju sve više selimo u Tajvan. Više je razloga, no prednjače kvaliteta i ekološki standardi. Kao brend imamo želju za održivosti, a Tajvan reciklira 95 posto materijala. Imaju jako visoke standarde po kojima se proizvodi tehnologija – kaže Urška.

Razgovaramo o atmosferi u njihovoj tvrtki. Svoje kolege Urška ne naziva zaposlenicima, nego timom.

- Mlad smo tim. Mladi traže drugačiji način života i rada. Granica između te dvije sfere nije toliko jasna. Ti ljudi žele karijeru koja je dio njihovog životnog stila. Dinamika posla se u posljednjih desetak godina značajno promijenila – kazuje.

U njihovom uredu sada je oko 40 posto ljudi, dok ostali rade od doma. Osim ureda u Hrvatskoj, imaju timove u Kini i Londonu, a dio prodaje odvija se i u Americi.

Urška je, inače, rođena u Ljubljani, a živjela u Berlinu, San Franciscu, često poslom odlazila u Kinu.

- Ali sam cijeli svoj odrasli život i karijeru stvorila u Zagrebu. Tu sam doma, tu mi odgovara stil života. Volim prirodu, kite surfing, snowboarding, wind surfing... A ovdje mi je sve to nadohvat ruke. Važna mi je i obitelj, volim to što su mi blizu – kaže.

image
Ivana Nobilo/Cropix

Kao tinejdžerica se kratko bavila i modom.

- Modeling je bio zanimljivo iskustvo, time sam se bavila dok sam imala 15 godina. To mi je bilo kul, no brzo sam shvatila da to nije ono što želim biti i odustala. Zanimljivo se osvrnuti sada kada je od toga prošlo više od 15 godina. Činilo mi se da je to industrija koja je dosta okrutna prema ženama, a cijelo je iskustvo imalo loš utjecaj na moje samopouzdanje. Pa sam se posvetila drugim stvarima – iskrena je.

U Bellabeatu se, među ostalim, ona bavi dizajnom proizvoda. Prije toga je studirala kiparstvo. Više ne izrađuje skulpture, prijatelji i obitelj ju stalno nagovaraju da se vrati toj vrsti izražavanja.

- Ali jednostavno ne osjećam tu potrebu. Kroz Bellabeat iscrpim svoje ideje, a sve što radim ovdje me čini ispunjenom. U tome mi smislu ništa ne fali – govori.

Tek povremeno napravi „izlet” u izradu predmeta svojim rukama.

- Prošle sam godine uzela dva tjedna pravog godišnjeg odmora i otišla na retreat na jug Francuske. Tamo smo radili s keramikom. Program je vodila moja prijateljica i kolegica s Akademije. Koncept je bio odličan; kombinacija wellnessa, veganske hrane, joge i keramike. To me napunilo energijom – kaže Urška, dodajući da ju takve aktivnosti dodatno inspiriraju za rad na Bellabeatovim proizvodima.

- Sve je to povezani proces – govori.

A čime je bila najviše okupirana za vrijeme studentskih dana?

- Najviše sam radila u drvu i kamenu. Teške skulpture i teški fizički rad. Pogotovo dok sam studirala u Finskoj. Tamo sam imala cijelu radionu i obrađivala materijale motornom pilom – smije se.

Kako je Bellabeat posvećen ženama i unaprjeđenju njihova života, pitamo Uršku koje ju žene inspiriraju.

- Istaknula bih Zahu Hadid, koja je bila izvanserijska arhitektica, ali, na kraju dana, i jako uspješna poslovna žena. Na mene je utjecala i Jessica Livingston, suosnivačica Y Combinatora. S Bellabeatom smo bili u njihovom programu. Svi percipiraju Paula Grahama kao osobu koja stoji iza svega, a Jessica radi iz pozadine. Iako nije u prvome planu, jako je efektivna i utjecajna – kaže Urška.

Bellabeat se oslanja na tehnologiju. Urška govori da nije osoba koja voli „tehnologiju radi nje same”.

- Tehnologija je samo alat za dolazak do informacija koje su mi bitne i za plasiranje sadržaja. Tehnologija je medij za komunikaciju s korisnicima i pomaganje pri tome da njihovi životi budu bolji. No sklona sam digitalnim detoksima. Nerijetko uvečer ili vikendom ugasim mobitel. Takvom se filozofijom vode i naši uređaji. Leaf i Spring se ne moraju ni puniti, dok se Ivy pun tek svakih osam dana. Proizvodi su osmišljeni tako da se informacijama pristupljuje tako da pogledaš na telefon koji ionako koristiš preko dana. Ali su uređaji sami po sebi nenametljivi. Želimo tehnologiju koja ne opterećuje i ne smeta kroz dan. Vjerujem da je upravo ta diskrecija budućnost – smatra.

image
Privatni album

Wellness industrija, inače, zadnjih godina eksponencijalno raste. Postavlja se pitanje je li nekada taj rast i prevelik, ide li se i u krajnosti, pretjeruje?

- Da, mislim da je u nekim slučajevima sve otišlo predaleko. Ima dosta proizvoda i usluga za koje je upitno koliko su efikasne i korisne. Ali, sve u svemu, mislim da je napredak industrije pozitivna stvar. Ljudi su sve svjesniji važnosti toga da njihov organizam treba biti u dobrom stanju. Žele ulagati u svoje zdravlje, živjeti bolje, kvalitetnije, pa i duže – priča.

Ljudi u različitim dijelovima svijeta, kaže, imaju i različiti pristup svojem zdravlju.

- Na našim prostorima za bilo koji problem zoveš liječnika. U Americi je, pak, jako skupo pristupiti zdravstvenom sustavu. Oni su skloniji napraviti sve da bi prevenirali bolesti – priča o kontinentu koji je najvažniji dio Bellabeatovog tržišta, dodajući da oni u tvrtki prilikom razvitka svih svojih proizvoda i sadržaja rade konzultacije s medicinskim stručnjacima.

- Rekla bih da smo uvijek skeptični prema svemu, sve testiramo i provjeravamo – govori.

Iza svega mora stajati istraživanje, inzistira Urška.

- I sami sve više ulažemo u istraživanja kroz podatke koje prikupljamo kroz svoje proizvode i aplikacije. Akumulira se sve više podataka, po korisniku u prosjeku njih 50 tisuća. Ivy, recimo, ima nove senzore, dobivamo novu vrstu podataka i širu sliku. Možemo ući u konkretna istraživanja; kako na nas utječe meditacija, a kako stres.

Mislim da će tehnologija u budućnosti biti sve veći faktor i kontributor tome da wellness industrija napreduje – kaže, dodajući da Bellabeat ima svoj tim ljudi koji se bavi preliminarnom obradom podataka, dok se istraživanja rade s partnerima, vodećim medicinskim specijalistima.

image
Ivana Nobilo/Cropix

- Do sada smo imali takve suradnje u Italiji, SAD-u... A u 2021. planiramo i jedan takav veliki projekt u regiji – priča Urška.

Prošla je godina prošla u znaku koronavirusa, a u sličnom tonu teče i ova. Kako je krizu podnio Bellabeat?

- Svi smo ostali zatečeni. Našli smo se u problemu već prilikom prvog lockdowna u Kini. Naši tamošnji „supply chainovi” ostali su zamrznuti. Naši su suradnici smjeli izaći iz kuće jednom tjedno, i to u dućan – sjeća se neizvjesne situacije, pa nastavlja:

- Zvuči grozno za reći, ali lockdown je na kraju dodatno pokrenuo naš biznis. Wellness tržište je i prije raslo enormnom brzinom, a s koronom se taj rast dodatno potencirao – kaže.

Ljudi su, objašnjava, osjetili strah za svoje zdravlje, pa su se oko njega dodatno angažirali.

- Također, imali su više vremena za sebe i krenuli vježbati doma. Nama je porastao broj pretplata za personalizirane programe i sadržaje za 30 posto i već u prvih nekoliko mjeseci od pojave koronavirusa smo shvatili da nam je to velika prilika. Povećali smo ulaganja u marketing pretplate i više se oslonili na nju – tumači mlada poduzetnica, dodajući da joj osobno prilično teško padaju lockdowni, ali da je takva situacija njezinom poslu zapravo pogodovala.

Bellabeat je jednu krizu već prošao, i to 2017. godine. Već su tada postavili temelje poslovnom modelu s kojim rade danas. Ne prodaju samo proizvode, nego i pretplatu; nude vježbe, savjete za prehranu, druge beauty rutine...

- Kriza iz 2017. nije bila stvar koja je zadesila samo nas, nego je u problemu bio velik broj hardverskih startupova. U tom su periodu propale neke velike i moćne tvrtke. Tržište je jako negativno reagiralo na kompanije s fizičkim elektronskim proizvodima; ne kupci, nego investitori. No, reagirali smo, napravili reorganizaciju, totalni preokret u poslovanju. Razvili smo content i pretplate, što nam se i sada pokazalo vrlo važnom stavkom – kaže Urška.

Inače, ona i Sandro Mur, s kojim je osnovala Bellabeat, sjajno se nadopunjavaju u svojim vještinama.

- On diže investicije, brine o rastu, ima viziju toga gdje smo na tržištu. Ja se bavim kreativom, proizvodima, marketinškim strategijama. Imamo uhodanu dinamiku – govori.

Imaju i jasnu viziju toga gdje Bellabeat treba ići.

- Želimo biti „data company”. Tehnologija je naš alat, ali podaci su nam najveće blago. Na temelju toga možemo dodatno poboljšavati svoje usluga, ali i raditi na razvitku wellness tržišta općenito – zaključuje Urška.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 03:09