MONOPOL NA TRŽIŠTU

Najveći europski izdavači protiv Googlea: Američka tvrtka potiče rast cijena i manjak inovacija

Europsko vijeće izdavača je skupina koja predstavlja vodeće medije u Europi, uključujući Financial Times, The Guardian, Reuters, Mirror, El Pais, The Times i Die Zeit

Sjedište Financial Timesa u Londonu, jednog od velikih izdavača koji tuži Google

 Chris Batson/Alamy/Alamy/Profimedia

Europski izdavači podnijeli su protumonopolsku tužbu protiv Googlea, optužujući američkog diva za nekonkurentsko ponašanje u području digitalnog oglašavanja.

Alphabet, matična tvrtka Googlea, zaradila je u 2020. 147 milijardi dolara prihoda od internetskog oglašavanja, više od bilo koje druge tvrtke na svijetu. Oko 16 posto prihoda Googlea dolazi od pretraživačke mreže, u kojoj druge medijske tvrtke koriste Googleovu tehnologiju za prodaju oglasa na internetskim stranicama i aplikacijama.

Europsko vijeće izdavača (EPC) podnijelo je pritužbu Europskoj komisiji, navodeći da Google ima monopol na tržištu tehnologije digitalnog oglašavanja. Konkretno, izdavači pozivaju Komisiju da proglasi Google odgovornim za nekonkurentsko ponašanje i nametne pravne lijekove.

"Krajnje je vrijeme da Europska komisija uvede mjere Googleu koje zapravo mijenjaju, a ne samo dovode u pitanje njegovo ponašanje. To je ponašanje koje je uzrokovalo i nastavlja nanositi znatnu štetu, ne samo europskim novinskim nakladnicima, već i svim ostalim oglašivačima, a na kraju i potrošačima u obliku viših cijena, manjeg izbora, manje transparentnosti i manje inovacija", izjavio je u priopćenju predsjednik EPC-a Christian Van Thillo.

Europsko vijeće izdavača je skupina koja predstavlja vodeće medije u Europi, uključujući Financial Times, The Guardian, Reuters, Mirror, El Pais, The Times i Die Zeit.

Izdavači optužuju Googleovu platformu za oglašavanje za sukob interes jer djeluje kao kupac i prodavač u istoj transakciji, čime šteti izdavačima i potrošačima diljem Europe. Europski izdavači tvrde da je Google, otkako je 2008. kupio tvrtku za internetsko oglašavanje DoubleClick, krenuo u strategiju osvajanja tržišta koja je uključivala niz nezakonitih taktika za sprječavanje konkurencije u području digitalnog oglašavanja. Zbog toga je američki div postigao sveobuhvatnu kontrolu nad lancem vrijednosti tehnologije oglašavanja, hvaleći se tržišnim udjelima od čak 90 do 100 posto.

Europska komisija do sada je kaznila Google s više od osam milijardi eura zbog nekonkurentne prakse u tri slučaja, a u lipnju prošle godine pokrenula istragu o tome daje li Google prednost vlastitim uslugama display oglašavanja na štetu konkurenata, oglašivača i internetskih izdavača.

U priopćenju Google je rekao da će konstruktivno surađivati s Komisijom, ali također tvrdi da izdavači imaju koristi od njegovih usluga oglašavanja.

"Kada izdavači odluče koristiti naše usluge oglašavanja, oni zadržavaju većinu prihoda i svake godine partnerima izdavačima izravno isplaćujemo milijarde dolara u našoj mreži oglašavanja", poručili su iz Googlea.

Podsjetimo, Europski parlament sredinom siječnja dao je zeleno svjetlo za početak trijaloga o zakonu o digitalnim uslugama koji će uvesti nova pravila za nadzornike pristupa te, između ostalog, zabraniti ciljano oglašavanje za maloljetnike i regulirati tržište internetskog oglašavanja.

"98,5 posto prihoda Facebooka i 83,3 posto prihoda Googlea se ostvaruje oglašavanjem. Korisnici vrlo često nisi ni svjesni da gledaju u oglas, a ne u obični sadržaj, niti kako su web stranice došle do njihovih podataka na osnovi kojih im se pojavljuje oglas. Da nas neko tako prati na ulici bilo bi ilegalno, pa samim time treba biti ilegalno i na internetu", poručila je europarlamentarka Biljana Borzan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 03:14