Ilustracija

 Adam Hoglund/Alamy/Alamy/Profimedia
NOVA UREDBA

Donosimo kratki vodič o roamingu; saznajte što se mijenja za Europljane

Potrošači će imati pristup istim uslugama unutar Unije kao kod kuće pod uvjetom da su u posjećenoj državi članici dostupne iste mreže i tehnologije
Piše: Iva BadanjakObjavljeno: 09. prosinac 2021. 23:30

Nakon podužih pregovora, Europski parlament i države članice EU-a postigli su dogovor o novoj Uredbi o roamingu.

Dogovorili su da će se roamingu "kao kod kuće" produljiti do 2032. godine za putnike te će se uvesti neke dodatne prednosti i zaštite za potrošače.

Donosimo kratki vodič o roamingu, o tome što se mijenja za Europljane, a što ostaje isto.

Što se mijenja novom Uredbom?

Prvo, potrošači će imati pristup istim uslugama unutar Unije kao kod kuće pod uvjetom da su u posjećenoj državi članici dostupne iste mreže i tehnologije. To znači da roaming koji može koristiti 5G usluge kod kuće trebao bi to moći i u roamingu u posjećenoj državi članici.

Drugo, potrošači bi trebali biti bolje informirani o vrstama usluga zbog kojih mogu nastati dodatni troškovi kao što su pozivanje brojeva korisničkih službi, službi za podršku ili osiguravajućih društava. Te usluge mogu biti besplatne ili jeftinije kad telefonirate iz svoje zemlje, ali u roamingu se za njih mogu naplaćivati dodatne naknade.

Treće, potrošači će SMS-om dobivati obavijesti o dodatnim naknadama za korištenje usluga roaminga na tzv. nezemaljskim mrežama. Takve se mreže obično upotrebljavaju za pokretne veze u avionima i brodovima i nisu obuhvaćene pravilima o roamingu. Operatori bi također trebali potrošačima ponuditi načine da izbjegnu dodatne troškove, primjerice mogućnost da zabrane spajanje uređaja na nezemaljske mreže. Usto, usluge roaminga automatski će se prekidati kad potrošačev ukupni trošak naraste do 50 eura ili druge unaprijed određene granice kako bi se izbjegli daljnji troškovi. To vrijedi i za roaming izvan Unije.

Nova uredba propisuje i da se operatori, na veleprodajnoj razini, moraju međusobno obavješćivati o načinima pristupa hitnim službama i lokaciji pozivatelja, ne samo za pozive na broj 112 nego i za alternativne načine pristupa.

Korisnici roaminga primit će na ulasku u državu članicu poruku s informacijama o pozivima na broj 112 i drugim dostupnim načinima pristupa hitnim službama. Kad je riječ o krajnjim korisnicima s invaliditetom, operator bi se trebao pobrinuti da budu informirani o hitnim službama.

Zašto je potrebna nova uredba o roamingu?

EU-ova Uredba o roamingu iz lipnja 2017. ukinula je naknade za roaming. Europljani koji putuju unutar Unije pozive, SMS poruke i podatke plaćaju samo po domaćim cijenama. Sadašnja je uredba na snazi do 30. lipnja 2022. S obzirom na to da su ispitivanja tržišta pokazala da građani imaju koristi od ukidanja naknada za roaming, EU je odlučila produljiti postojeću uredbu, a koja bi na snagu trebala stupiti 1. srpnja 2022.

Kako će se regulirati veleprodajne gornje granice?

Preispitivanje tržišta roaminga u Uniji pokazalo je da veleprodajne gornje granice treba još spustiti. Europarlamentarci su stoga postigli dogovor o postupnom smanjivanju veleprodajnih gornjih granica od 2022. Primjerice, usluge poziva će 2022. stajati 0,022 eura po minuta, a do 2027. će se smanjiti do 0,019 eura po minuti. Cijena podatkovnog prometa će od sljedeće godine koštati dva eura po gigabajtu, a do 2027. bi trebala ‘pasti‘ na jedan euro po gigabajtu. Što se tiče SMS-a, jedna tekstualna poruka bi se trebala spustiti na 0,003 eura do 2027.

Hoće li potrošači imati koristi od nižih veleprodajnih gornjih granica?

Da, trebali bi imati koristi. Naime, količina podataka koja je dostupna u roamingu na temelju neograničenog podatkovnog paketa određuje se izračunom koji se temelji na veleprodajnoj naknadi. Izvanredne dodatne naknade koje operatori mogu zaračunavati također se temelje na veleprodajnim naknadama. Prema tome, ako se veleprodajne naknade smanje, smanjit će se dodatna naknada pa će se povećati minimalna količina podataka dostupna za roaming u Uniji za pretplate s neograničenom domaćom količinom podataka i smanjiti vjerojatnost da će operatori iznimno zaračunavati dodatne naknade.

Što će se dogoditi s politikama „pravedne uporabe”?

Pravila o politici „pravedne uporabe” ostaju ista i operateri će ih moći primjenjivati. To znači da osoba koja povremeno putuje u drugu državu članicu EU-a može koristiti roaming. Ako se osoba preselila u drugu državu članicu EU-a, bilo bi bolje da prijeđe na lokalni ugovor jer se stalni roaming više ne smatra „pravednom uporabom”.

Hoće li korisnicima u roamingu biti zajamčena jednaka brzina mreže?

Za pružanje usluga roaminga svojim korisnicima u inozemstvu operatori moraju koristiti mreže koje su dostupne u drugim zemljama Unije i kojima upravljaju drugi operatori. Budući da se dostupnost mreža u Uniji razlikuje, možda neće uvijek biti moguće ostvariti jednaku brzinu mobilne mreže. Ono što se novim pravilima želi postići je da domaći operator pruži istu kvalitetu usluge u roamingu ako je u posjećenoj mreži moguće ostvariti sličnu kvalitetu ili slične brzine. Drugim riječima, potrošač koji kod kuće ima pristup 5G povezivosti ne bi trebao imati 4G povezivost u roamingu ako je na posjećenoj lokaciji dostupan 5G.

Što su „usluge s posebnom tarifom” i zašto bi korisnici trebali paziti na njih u roamingu?

Pozivi prema određenim telefonskim brojevima naplaćuju se posebno zbog dodane vrijednosti te usluge. Primjer su usluge korisničke podrške osiguravajućih društava ili banaka. Među njima su i zabavne usluge, naprimjer telefonsko glasanje za pobjednika popularne TV emisije.

Budući da na domaćem tržištu za njih vrijede posebni sustavi naplate, takvi pozivi u roamingu obično podliježu dodatnim naknadama koje korisnik možda ne očekuje. Primjerice, poziv koji je kod kuće besplatan u roamingu možda nije besplatan ili je skuplji od očekivanog.

Predloženom novom uredbom želi se osigurati da korisnici dobiju praktične alate s pomoću kojih mogu informirano odlučiti o korištenju usluga s posebnom tarifom u roamingu i izbjeći šokantno visoke račune.

Operatori se mogu pobrinuti za to tako da u ugovorima s korisnicima navedu informacije o vrstama usluga za koje su u roamingu moguće više naknade. Usto, pri ulasku u drugu državu članicu EU-a građani bi trebali dobiti SMS poruku o mogućim višim naknadama za korištenje takvih usluga.

Kako bi uredba trebala pomoći malim i srednjim poduzećima?

Nova uredba o roamingu osigurat će da potrošači i poduzeća u roamingu dobivaju usluge jednake kvalitete kao kod kuće te da operatori na odgovarajući način informiraju korisnike o kvaliteti koju mogu očekivati u inozemstvu.

Za proizvođače aplikacija i start-up poduzeća to znači da korisnici mogu kontinuirano, bez prekida u mreži, koristiti njihove aplikacije i usluge na putovanjima unutar Unije. To je jako važno za aplikacije koje nude rješenja za mobilnost, smještaj ili druge usluge povezane s turizmom te sve aplikacije koje mogu biti od velike koristi na putovanjima.

Novim pravilima o roamingu nastoji se omogućiti napredak u inovacijama i poslovanju tako da se stvore uvjeti za najšire moguće korištenje inovativnih usluga i smanje rizici da građani koji prelaze unutarnje granice Unije neće moći koristiti pojedine aplikacije za koje je potrebna najnovija mrežna tehnologija kao što je 5G.

Linker
30. svibanj 2022 21:38