CRNI PETAK

Dan uoči ‘crnog petka‘ europarlamentarci pozvali kupce da pripaze na online prevare

Premda online ponude često izgledaju primamljivo, s porastom broja internetske kupovine došlo je i do porasta prevara

Tomislav Sokol

 Fred Marvaux/ EPPGroup

Zadnji petak u studenom diljem Europske unije održava se tzv. 'crni petak' po uzoru na američki neslužbeni praznik koji pada nakon Dana zahvalnosti.

Dan je to kada internetske trgovine za svoje kupce pripremaju snižene cijene i posebne ponude. Iako online ponude često izgledaju primamljivo, s porastom broja internetske kupovine došlo je i do porasta online prevara.

Hrvatski zastupnik u Europskom parlamentu i član odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača, Tomislav Sokol, s plenarnog zasjedanja iz Strasbourga pozvao je hrvatske potrošače na povećan oprez prilikom kupovine.

- Iako su sniženja u Hrvatskoj manja od onih koji se nude na zapadu, gdje ona dosežu do 90 posto, primjećuje se da fenomen crnog petka i kod nas sve više ulazi u naviku potrošača. Međutim, pozivam potrošače da prilikom kupnje obrate pozornost na cijene proizvoda prije i nakon sniženja da se izbjegne mogućnost prevara. Također, potrošači bi naročito trebali biti oprezni ako kupuju na internetu. Važno je uvjeriti se da se kupnja obavlja sigurnim načinom i na pouzdanoj platformi – upozorio je Sokol.

Upozorenja redovito objavljuje i policija koja savjetuje građanima da prije kupovine provjere recenzije, da plaćanje vrše samo kada su spojeni na sigurnu internetsku vezu, obrate pažnju na oglase koji nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode te razmisle prije nego otvore neku web-stranicu koja ih obaviještava da su osvojili neku nagradu.

Prema podacima Eurostata, u 2020. godini čak 73 posto potrošača kupovalo je na internetu, a na trend porasta kupovine na internetu posebno je utjecala pandemija.

- Skrećem pozornost da potrošači imaju zakonsko pravo jednostranog raskida ugovora u roku od 14 dana. Dakle, ako prilikom utvrđivanja obilježja i funkcionalnosti proizvoda potrošač utvrdi da taj proizvod ne odgovora njegovim ili njezinim potrebama, može bez navođena razloga iskoristiti svoje pravo na jednostran raskid - napomenuo je Sokol i istaknuo da je moguće da će potrošači zbog crnog petka biti izloženi agresivnim reklamama.

Spomenimo još kako odbor Europskog parlamenta za unutarnje tržište i zaštitu potrošača upravo radi na pravilima kojim želi urediti pitanje oglašavanja, naročito u odnosu na maloljetnike koji svakodnevno i često koriste internet pa su naročito ranjiva skupina. Riječ je o zakonu o digitalnim tržištima koji je ranije ovog tjedna usvojen u IMCO odboru, a kojim se, između ostalog, želi povećati transparentnost rada velikih digitalnih platformi, a gatekeeperima zabraniti kombiniranje osobnih podataka u svrhu pružanja ciljanog ili mikrociljanog oglašavanja, osim ako postoji jasan, izričit, obnovljen i informirani pristanak, u skladu s općom uredbom o zaštiti podataka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 08:40