IZVJEŠĆE KOMISIJE

Amazon, Apple i Google dominiraju tržištem glasovnih asistenata i ograničavaju funkcionalnost usluga konkurenata

"Riječ je o tržištu s velikim preprekama ulasku i malim brojem vertikalno integriranih dionika. Postoje problemi povezani s pristupom podacima, interoperabilnosti i praksama ekskluzivnosti"

Glasovni asistent, ilustracija

 Andriy Popov/Panthermedia/Profimedia

Objavljeni su novi rezultati istraživanja o tržišnom natjecanju u sektoru potrošačkog interneta stvari (IoT), koji pokazuju da postoje zabrinutosti u pogledu nepoštenih praksi određenih velikih igrača na tržištu glasovnih asistenata.

Rezultati istraživanja pokazuju da potrošački internet stvari brzo raste i sve više postaje dio naše svakodnevice. Osim toga, prisutan je trend sve veće dostupnosti glasovnih asistenata s jednostavnim korisničkim sučeljima koja omogućuju interakciju s drugim pametnim uređajima i uslugama.

Izvješće Komisije oslanja se na povratne informacije dionika na pitanja vezana uz zabrinutosti oko ekskluzivnosti usluga i podataka koji se prikupljanju virtualnim asistentima poput Amazon Alexe, Google Assistant i Apple Siri.

Ispitanici su također rekli da je jedan od velikih problema nedostatak interoperabilnosti i uloga nadzornika pristupa velikih kompanija kada je u pitanju pristup drugim IoT uslugama. Konkretno, nekoliko spomenutih proizvođača glasovnih asistenata i operativnih sustava dominiraju tržištem i u stanju su ograničiti funkcionalnosti pametnih uređaja i IoT usluga koje nude konkurenti.

"Sektor potrošačkog interneta stvari sve više postaje dio naše svakodnevice. Konačni rezultati našeg sektorskog istraživanja potvrđuju zabrinutosti iz preliminarnog izvješća. Riječ je o tržištu s velikim preprekama ulasku, malim brojem vertikalno integriranih sudionika na kojima postoje problemi povezani s pristupom podacima, interoperabilnosti ili praksama isključivih prava", izjavila je povjerenica za Europu spremnu za digitalno doba Margrethe Vestager.

Većina dionika u sektorskom istraživanju navodi da je jedna od glavnih prepreka ulasku ili širenju na tom tržištu trošak ulaganja u tehnologiju, pri čemu su troškovi posebno visoki na tržištu glasovnih asistenata.

Sljedeća velika prepreka je stanje na tržištu. Naime, Google, Amazon i Apple stvorili su "vlastite ekosustave unutar i izvan potrošačkog IoT sektora” i stoga određuju proces integracije u sektor, navodi se u izvješću.

Kada je riječ o podacima, zabrinutost koju su dionici često navodili je gomilanje podataka od strane pružatelja glasovnih pomoćnika i mogućnost da se uvid u ponašanje potrošača iskoristi za digitalno oglašavanje. Pružatelji proizvoda i usluga trećih strana također su upozorili da bi podaci koji se prikupe mogli koristiti većim tvrtkama za razvoj konkurentskih proizvoda.

Komisija je također utvrdila da većina pametnih uređaja ima jedan ugrađeni glasovni pomoćnik, unatoč tome što su neki proizvođači pametnih telefona rekli da bi željeli ponuditi više i da postoji potražnja za uključivanje više opcija. Pokušaji da se osigura ekskluzivnost jednog glasovnog asistenta na uređaju, zaključila je istraga, mogli bi izazvati zabrinutost za konkurenciju ako se zbog toga spriječi ugradnja drugih programa.

Istraživanje o sektoru potrošačkog interneta stvari pokrenuto je 16. srpnja 2020. kao dio Komisijine digitalne strategije i to nakon najave u Komunikaciji Komisije „Izgradnja digitalne budućnosti Europe”. Komisija je u lipnju 2021. objavila preliminarno izvješće u kojem iznosi svoje početne nalaze. Tijekom istrage Komisija je prikupila informacije od više od 200 poduzeća raznih veličina sa sjedištima u Europi, Aziji i SAD-u.

Zabrinutosti koje su iznesene u najnovijem izvješću o IoT uslugama slične se onima koje su potaknule kreiranje Zakona o digitalnim tržištima (DMA). Europski parlament sredinom prosinca usvojio je DMA i započeo pregovore s Vijećem i Komisijom. Europarlamentarci su u tekst prijedloga zakona uključili web preglednike, virtualne asistente i pametnu, povezanu TV, a prošlog je tjedna prijedlog Parlamenta za uključivanje glasovnih asistenata u područje primjene DMA dobilo odobrenje Vijeća i EK.

"Europski parlament se protivi nepoštenoj poslovnoj praksi koju koriste digitalni divovi. Pobrinut ćemo se da digitalna tržišta budu otvorena i konkurentna. To je dobro za potrošače, dobro za poduzeća i dobro za digitalne inovacije", izjavio je izvjestitelj za DMA Andreas Schwab (EPP).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 21:33