GRAĐANSKI ODGOJ

‘Ako ne znate kako Europa funkcionira, onda je vrlo teško biti aktivan građanin‘

Zastupnici Europskog parlamenta pozivaju na sveobuhvatnu europsku strategiju o europskom građanskom obrazovanju

Europski parlament

 Frederick Florin/AFP

Treba nam zajednički nastavni plan i program za obrazovanje o Europskoj uniji za sve države članice, poručili su eurozastupnici.

Na sjednici u Strasbourgu europarlamentarci su usvojili izvješće o provedbi mjera u području građanskog odgoja u kojem su izrazili zabrinutost zbog nerazumijevanja mehanizama sudjelovanja u europskim demokratskim procesima među građanima, a koje dovodi do širenja skepticizma, neprovjerenih informacija te populističkog i ekstremističkog diskursa.

Samo polovica svih učenika u EU navodi da je imala priliku u školi učiti o tome kako funkcionira Europa i koje su njezine vrijednosti. Također, zabilježen je jaz među zemljama EU-a u nastavnim planovima, ali i između dokumenata koje EU institucije objavljuju i stanja na terenu.

Zastupnici EP-a su zabrinuti jer mladi pokazuju nerazumijevanje sudjelovanja u demokratskim procesima te stoga pozivaju na „obnovljeni europski zamah” u obrazovanju, kao način omogućavanja većeg angažmana mladih ljudi na izborima i ograničavanja privlačnosti dezinformacija, ekstremističkih i populističkih diskursa.

"Ako ne znate kako Europa funkcionira, ako ne znate njezine vrijednosti, ako ne znate kako funkcionira demokratski sustav, mogućnosti koje nudi i prava koja daje, onda je vrlo teško biti aktivan građanin. Ako ne omogućimo našim građanima da ostvare svoja prava, uskraćujemo im mogućnost da budu građanski i politički aktivni", poručio je izvjestitelj Domènec Ruiz Devesa.

Zastupnici Europskog parlamenta pozivaju na sveobuhvatnu europsku strategiju o europskom građanskom obrazovanju i traže od Komisije da preporuči državama članicama dobrovoljni nastavni plan i program o EU. Takvi nastavni planovi i programi trebaju poticati, između ostalog, bolje razumijevanje povijesti europskih integracija, institucija EU-a i njihovih funkcija, europskih izbornih procesa i procesa donošenja odluka, kao i načina sudjelovanja građana u demokratskom životu EU-a.

Suvremeni građanski odgoj u EU-u također mora podići svijest o zelenoj i digitalnoj tranziciji, kao i potrebu za odgovornim ponašanjem prema planetu u cjelini.

Hrvatska zastupnica u Europskom parlamentu i članica Odbora za kulturu i obrazovanje Željana Zovko podržala je izvješće koje poziva na poboljšanje obrazovanja o europskim načelima i demokratskim procesima na svim razinama u svim državama članicama Europske unije.

"Obrazovanje je temeljni pokretač sudjelovanja pojedinca u demokratskom i društvenom životu, a važnost veće uključenosti građana u procese donošenja odluka nikad nije bila aktualnija s obzirom na stalna previranja na društvenom i geopolitičkom planu", upozorila je Zovko.

"Za potpuno promicanje povijesti EU-a, njezinih načela i vrijednosti u nacionalnim školskim programima i izvannastavnim aktivnostima, nužno je surađivati s našim građanima i državama članicama na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini. Vrlo bitnu ulogu u tom segmentu imaju učitelji, nastavnici i profesori", poručila je Zovko.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 18:50