Slavko Ledić
 Marko Todorov / CROPIX
Novo lice

'Najveći uspjeh mi je oporavak Konzuma, a od Kraša ću napraviti svjetskog giganta'

Kraševe dionice nemam, poštujem radnu etiku barće Pivac, a Nebojšu Šaranovića respektiram kao poslovnog čovjeka čiji su rezultati neupitni
Piše: Jozo VrdoljakObjavljeno: 24. svibanj 2020. 17:59

Apsolutno sam timski igrač, kaže Slavko Ledić i dodaje da u Krašu već postoje ljudi koji rade kao nositelji određenog posla i s kojima će zajednički voditi ovu najveću konditorsku tvrtku na ovim prostorima. Ledić je uvjeren da će tako postići optimalne rezultate te pozicionirati Kraš kao najveću kompaniju u ovoj djelatnosti u Jugoistočnoj Europi. Siguran je kako Kraš ima prostora za napredak i rezerve za ostvarenje toga cilja. Uglavnom, Ledić je trenutačno u fazi upoznavanja poslovnih procesa Kraša, što mu oduzima mnogo vremena, tako da je i ovaj razgovor obavljen u kasnim večernji satima.

Prije nego što je prihvatio ponudu za vođenje Kraša, Slavko Ledić je kroz najteže razdoblje vodio Konzum. Otkriva da je Kraš, kao i većina hrvatskih većih proizvodnih tvrtki, imao i više nego korektan odnos s Konzumom. Jako dobro su, kaže, surađivali s Vindijom, Krašom, Franckom... Veliki domaći proizvođači su, kaže, podržavali rad i opstanak Konzuma, i nisu, unatoč neizvjesnoj situaciji, obustavili isporuku robe u krizi. Ledić pojašnjava kako se kriza u kojoj se nalazio Konzum nije mogla niti premostiti bez podrške i razumijevanja hrvatskih proizvođača, među kojima je najistaknutiji bio Kraš.

Slavko Ledić rođen je 1974. godine u Tomislavgradu, u Bosni i Hercegovini. Najveći dio života proveo je u Makarskoj. Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Završio je i nekoliko programa na poslovnoj školi IEDC Bled. Sudjelovao je u međunarodnom programu stručnog usavršavanja International supermarket management class - IGA Coca Cola institute u Atlanti. Prije 2005. godine, kad je počeo raditi u Konzumu, radio je u tvrtkama Alastor, Amfora, Croatia osiguranju, bilo kao direktor prodaje, bilo kao direktor regije. Početkom 2016. preuzeo je funkciju predsjednika uprave Konzuma, i na čelu Konzuma ostao do svibnja ove godine, kada je prešao u Kraš. Predsjednik uprave Kraša postao je 16. svibnja 2020. godine. Obitelj Slavka Ledića, supruga Ivana i dva sina živi u Krvavici pokraj Makarske. Slavko Ledić također se rekreira igrajući nogomet i loveći ribu.

U Konzumu i sustavu Fortenova grupe, odnosno Agrokora, proveli ste petnaest godina. Kako ste se odlučili na odlazak iz kompanije?

- Nije lako otići iz kompanije u kojoj ste proveli desetljeće i pol, i u kojoj ste prošli sve pozicije, od rukovoditelja Velpro centra do predsjednika Uprave najvećeg maloprodajnog lanca u državi. Konzum sam vodio gotovo pet godina, i vrlo sam ponosan na sve što sam u tom razdoblju sa suradnicima uspio ostvariti, no došlo je vrijeme za nove poslovne izazove, koje nosi dolazak u novu industriju i novo tržišno okruženje. Najteže je oprostiti se od ljudi s kojima ste dijelili poslovnu svakodnevicu i koji su bili uz vas sve to vrijeme. Vrlo sam zahvalan za svu podršku koju sam dobivao od zaposlenika u Konzumu i od Fortenova grupe, i čvrsto vjerujem da ćemo i dalje surađivati.

Zbog čega ste odlučili doći u Kraš?

- Kao što sam rekao, vrijeme je za nove izazove, i kad sam donosio odluku, vodio sam se uvjerenjem da mogu dati svoj doprinos u upravljanju i stvaranju novih vrijednosti u Krašu. Doći na poziciju predsjednika uprave poduzeća koje iduće godine obilježava 110. godišnjicu, i kojem su vodstvo i radnici omogućili da i nakon pretvorbe stasa u jednu od najzdravijih, najjačih i najkonkurentnijih prehrambenih kompanija, s proizvodima koji su već nekoliko generacija omiljeni među svim uzrastima, za mene je velika čast i odgovornost. Promjena vlasničke strukture Kraša donijela je novi entuzijazam i želju za dodatnim jačanjem pozicije tog konditorskog diva. Pred nama je razdoblje u kojem ću, s ostalim članovima Uprave, raditi na tome da još bolje pozicioniramo Kraš na domaćem i inozemnim tržištima, na zadovoljstvo svih radnika i dioničara. Moram iskoristiti i ovu priliku da zahvalim svojem prethodniku, a sada kolegi i članu Uprave Damiru Buliću, kao i članovima Uprave Alenu Varenini i Dinku Klepi. S njima sam surađivao i dok sam bio u Konzumu pa znam da su kvalitetno vodili Kraš. Nemoguće je ne spomenuti i značajnu ulogu gospođe Marice Vidaković, koja je kroz razna turbulentna vremena sačuvala, održala i razvila ovu tvrtku, koja je uvijek bila primjer kvalitetnog i uspješnog radničkog dioničarstva i poslovanja. Vjerujem da je moj dolazak dobra poslovna i profesionalna odluka te kako ćemo zajedno nastaviti razvijati Kraš i sve njegove potencijale.

PR
Slavko Ledić, novi predsjednik Uprave Kraša
 

 Znate li kakva je uloga Marice Vidaković u daljnjem razvoju Kraša?

- Kao što sam spomenuo, gospođa Vidaković imala je izuzetno važnu ulogu u razvoju kompanije, a vjerujem da će i dalje davati značajan doprinos u budućem rastu.

Jeste li otprije poznavali braću Pivac, koji su najveći dioničari?

- S Mesnom industrijom Braća Pivac surađivao sam i dok sam bio u Konzumu te sam dobro upoznat s njihovom filozofijom rada. Poštujem sve što je obitelj Pivac napravila kroz tri generacije, tijekom kojih je prerasla u jednu od najvećih prehrambenih grupa u Hrvatskoj. Njihovu poslovnu politiku, koju obilježava neupitna radna etika, poštivanje radnika i poslovnih partnera, te politika ulaganja u proizvodnju kao preduvjeta za stabilnu gospodarsku Hrvatsku, iznimno cijenim.

Imate li vi dionice Kraša? U kakvom ste odnosu s Kraševim dioničarima, osobito s Kappa Star Limitedom i Nebojšom Šaranovićem, drugim najvećim dioničarem?

- Kraševe dionice nemam, a moja je uloga kao predsjednika Uprave dioničkog društva raditi za dobro svih pojedinačnih dioničara. Nebojšu Šaranovića respektiram kao poslovnog čovjeka, i njegov je uspjeh neupitan. Kao predsjednik Uprave radit ću na dobrobit cijele kompanije, što ujedno predstavlja i odgovoran pristup prema svim dioničarima, odnosno svim pojedinačnim vlasnicima. Moj je cilj opravdati svoj posao i rad kroz nastavak uspješne priče Kraša, što je u konačnici i u interesu svih dioničara.

Kako će vam iskustvo iz Konzuma i maloprodaje pomoći u vođenju Kraša?

- Iz Konzuma u Kraš donosim poznavanje funkcioniranja velikog sustava i uvjerenje da svaki zaposlenik, neovisno o njegovoj poziciji, predstavlja važnu kariku za poslovanje čitave kompanije, i to će mi biti vodilja u radu. Kraš je kompanija u kojoj radnici imaju ogromnu ulogu u povijesti, tradiciji i suvremenom napretku, i moja je misija to i dalje čuvati i razvijati u uskoj suradnji s radničkim vijećem i sindikatom. Poznajem konditorsku industriju i stanje na tržištu, što će mi biti iznimno korisno u dubinskim analizama i kreiranju razvojnih planova Kraša. U Konzumu sam prošao vrlo turbulentno razdoblje, obilježeno brojnim otegotnim okolnostima i izrazito kompleksnim procesom implementacije nagodbe, koji su zahtijevali razvoj dodatnih menadžerskih i ljudskih vještina za uspješno prevladavanje svih izazova koji su u tom trenutku bili stavljeni pred kompaniju i moj tim.

Što smatrate svojim najvećim postignućem dosad?

- Iz poslovne perspektive, svakako oporavak Konzuma, koji smo u situaciji koja se činila bezizlaznom, zadržali i učvrstili na poziciji lidera u maloprodaji. Moji osobni uspjesi usmjereni su prije svega na moju obitelj, koja mi je podrška u svemu što radim.

Koji će biti vaši prvi poslovni potezi u Krašu?

- S obzirom na izazovna vremena u kojima se nalazimo, sigurno je da će ova godina biti dinamična i prepuna izazova, stoga želim što prije Kraš upoznati dublje i početi operativno raditi. Prvi korak svakako je upoznavanje kolega i zaposlenika te analiza stanja i sagledavanje situacije, na čemu ću temeljiti planove za daljnji razvoj.

Što planirate dugoročno?

- Moj je cilj pozicionirati Kraš kao lidera konditorske industrije u široj regiji. Nema sumnje da vlastitim snagama možemo realizirati i unaprijediti sve potencijale kompanije i tako ostvariti taj cilj. Možda se to u ovom trenutku i okolnostima na globalnom tržištu čini ambicioznim, no Kraš ima vrhunske proizvode, sposobne i kvalitetne ljude te raspolaže iznimnim ljudskim i materijalnim kapacitetima. Plan je Uprave sačuvati sve ono što je dobro, vrijedno i kvalitetno u Krašu, i taj temelj razvijati dalje kako bismo kompaniju dodatno osnažili, modernizirali i unaprijedili.

Koji su najveći izazovi pred Krašem?

- Trenutačna situacija izazovna je za tržište, ne samo Hrvatske, već i cijeloga svijeta. Iz dana u dan vidimo koliko je nepredvidiva i koliko je teško donositi bilo kakve preciznije procjene njezina utjecaja na kompanije, pojedinu industriju ili tržište u cjelini. Dobro je što na nacionalnoj razini imamo čitav tim iskusnih ljudi i epidemiologa koji znaju što čine. Važno je zaštititi svakog pojedinca, ali s druge strane, moramo razmišljati i o malom čovjeku, na kojeg će posljedice koje će epidemija ostaviti na gospodarstvo najviše utjecati. Trenutačno nam je u fokusu sagledavanje utjecaja ovih zahtjevnih vremena, kao i razvijanje planova za različite buduće scenarije i razine učinaka krize na poslovanje kompanije i industriju u cjelini. Očekuju nas i izazovi modernizacije i dodatnog unapređenja svih poslovnih procesa kako bismo bili još konkurentniji i uspješniji, što je pogotovo nužno u uvjetima krize koja je zahvatila svjetsko gospodarstvo s neizvjesnim krajem i posljedicama.

Koliko će trenutačna kriza pogoditi Kraš?

- Bilo bi iluzorno tvrditi da neće. Kraš nije solo igrač na tržištu, i ovisi o različitim faktorima, a ne samo o vlastitim planovima proizvodnje i prodaje. Zasad je situacija s nabavkom osnovnih sirovina stabilna, i poslovanje je prilagođeno specifičnostima situacije. Nastavljamo pratiti zbivanja i spremni smo na daljnje korake u skladu s novonastalim okolnostima. Ostaje nam vidjeti i što će biti s turističkom sezonom, ali sigurno je da će svi naši napori biti usmjereni na minimiziranje utjecaja na poslovanje Kraša, odnosno na to da zaposlenici, potrošači i poslovni partneri ne osjete ovu krizu.

Što je Kraš sve poduzeo u borbi protiv krize?

- Najveći je prioritet bio najprije zaštititi radnike, pa su u trenucima koji su u Hrvatskoj bili najizazovniji glede širenja koronavirusa, bili na kolektivnom godišnjem odmoru kako bi oni i njihove obitelji bili maksimalno zaštićeni. U svim pogonima, upravnoj zgradi i svim poslovnim procesima implementirane su sve zaštitne mjere koje su propisale nadležne institucije, a uz to je u Kraševim trgovinama radno vrijeme prilagođeno odlukama Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske. Otvorili smo nove distribucijske kanale kako bismo odgovorili na potrebe potrošača pa su tako najpopularniji Kraševi proizvodi dostupni za narudžbu u internetskoj trgovini Žuti klik, dok smo na platformi za brzu dostavu Glovo dostupni s ekskluzivnijim asortimanom namijenjenim pravim sladokuscima.

Koje su Kraševe najveće snage i što je s nedostacima?

- Kraš je prepoznatljiv brend s dugom i respektabilnom tradicijom, koji je svoju snagu izgradio na kvalitetnim proizvodima, stručnim ljudima te vjernim potrošačima. Kraš, Mira i Karolina, dakle, sve tvornice u Kraš Grupi, svojim kvalitetama i naslijeđem pridonose stvaranju vrhunske priče. Nedostatke planiramo detaljno analizirati i pretvoriti u izazove, a potom i u prednosti. Sigurno je da se proizvodnja može optimizirati i modernizirati, a pojedini poslovni procesi ubrzati, i sve je to dio dugoročnih planova ove Uprave.

Što Kraševi radnici mogu očekivati u ovoj godini?

- Pred svima nama je razdoblje promjena, iz kojeg ćemo sigurno izaći još snažniji, no za takvo stanje nužno je poduzeti određene korake u optimizaciji poslovanja. Ponajprije tu mislim na restrukturiranje, koje je nužan preduvjet za ostvarenje boljih poslovnih rezultata, a samim time i poželjnih uvjeta za radnike. Radnička prava Kraševih radnika u ovom su trenutku među najvećima u usporedbi s drugim kompanijama u konditorskoj industriji, i ona se neće dirati. Štoviše, i kroz dosadašnji poslovni put usko sam surađivao s radničkim vijećem i sindikatom, i naš zajednički cilj mora biti to da osiguramo da se radnik u Krašu osjeća cijenjeno i poštovano, da ima sva prava koja mu pripadaju i da ostvaruje dodatna prava povrh njih. Istraživanja pokazuju da je Kraš poželjan poslodavac, i ova će Uprava nastaviti opravdavati takvu percepciju i povjerenje javnosti.

Zagreb, 200520.
Kras.
Slavko Ledic, predsjednik Uprave Krasa. 
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX
Slavko Ledić
 

Kakve poslovne rezultate Kraš očekuje u ovoj godini?

- Već smo spomenuli pandemiju kao disruptivni faktor ove godine, na koji se nitko nije mogao pripremiti, a njezine ćemo posljedice tek sagledati kad se situacija stabilizira. Svakodnevno se i privatno i poslovno prilagođavamo na novu normalnost, i sigurno su pred nama dodatne poslovne aktivnosti i procesi koje ćemo morati implementirati kako bismo osigurali neometano odvijanje proizvodnje i isporuke proizvoda na tržište, a istodobno otišli i korak dalje, koji je zapisan u našim dugoročnim planovima. Sigurno nam je u planu zadržati vodeću ulogu na tržištu i ostvariti sve potrebne preduvjete za novi poslovni uzlet, a to ćemo postići ulaganjima. U tijeku je investicijski ciklus u proizvodne pogone, najveći u proteklih deset godina, koji upravo potvrđuje spomenutu strategiju. U Kraš sam došao dati najbolje od sebe, a naredno razdoblje prihvaćam i promatram i kao svojevrsni test. Kad sam prihvatio poziv da dođem u Kraš, čvrsto sam vjerovao, a vjerujem i sad, da sve zacrtano mogu ostvariti s Upravom i radnicima.

Koliko su aktivnosti konkurencije prijetnja ostvarenju tih planova?

- Zdrava konkurencija uvijek je dobrodošla, jer ona vas i tjera da rastete, razvijate se, dolazite do novih ideja i pružate svojim potrošačima još bolje i kvalitetnije proizvode. No, važno je istodobno ostati fokusiran na svoje vlastite snage i resurse, u njima prepoznavati potencijal i otkrivati nove mogućnosti. Tako sam i dosad radio, a čini mi se da je takva poslovna filozofija osigurala i Krašu da godinama ostane u samom vrhu.

Jesu li u planu nova tržišta i akvizicije?

- Kad je riječ o novim tržištima, apsolutno da. Jedan je od glavnih planova i ciljeva ove godine jačati prodaju i širiti se na postojećim tržištima, ali i ulaziti na nova. O novim akvizicijama zasad se ne razmišlja, već nam je fokus na završetku započetih investicija, i daljnjim ulaganjima u modernizaciju i optimizaciju proizvodnje i ostalih procesa, na zadovoljstvo svih radnika i dioničara.

Planira li se preseljenje tvornice iz Zagreba?

- Ne, svi proizvodni pogoni Kraša i dalje će ostati na postojećim lokacijama.

Što je s Krašogradom? Kakvi su daljnji planovi za taj park?

- Ekopark Krašograd omiljeno je obiteljsko izletište brojnih Zagrepčana i stanovnika okolnih gradova i naselja, i vrijedan dio Kraša. Zbog situacije s koronavirusom bio je privremeno zatvoren, no nedavno je ponovno otvorio svoja vrata za posjetitelje. Kao i za druge sastavnice u poslovanju Kraša, i za Ekopark Krašograd postoje razvojni planovi, no o njima je u ovom trenutku prerano govoriti.

Linker
20. studeni 2020 17:21