Utrka konkurenata

Uber požuruje izlazak na burzu da bi sustigao Lyft, prikupit će do 120 milijardi dolara

Izvori procjenjuju da bi Lyft kroz IPO mogao prikupiti oko 15 milijardi dolara
Uberovi šalteri na Velesajmu
 Dragan Matić / CROPIX

Dok Uber u SAD-u promovira novu zajedničku uslugu s kafeterijom Starbucks, a prvi čovjek kompanije Dara Khosrowshahi u Egiptu obilazi piramide i predstavlja Uber bus, američki mediji najavljuju da će Uber već početkom iduće godine izaći s javnom ponudom (IP) svojih dionica.

Pozivajući se na izvore dobro upoznate s javnom ponudom Ubera, NYT otkriva da su čelnicima Ubera investicijski bankari iznijeli procjenu kako bi interes ulagača za Uber mogao dosegnuti 120 milijardi dolara.

Najveća ponuda

- Na razini evaluacije od 120 milijardi dolara, Uberova bi ponuda bila najveća otkako je Alibaba grupa iz Kine počela trgovati na Njujorškoj burzi 2014. Takva ponuda Ubera zasjenila bi tržišnu kapitalizaciju etabliranih tvrtki kao što je Goldman Sachs, a bila bi u ravni kompanija kao što su IBM ili McDonald’s - navodi NYT, zaključujući da bi IPO Ubera bio snažan vjetar u leđa postojećim investitorima, osnivačima i zaposlenicima kompanije.

Trenutna vrijednost tvrtke iznosi 76 milijardi dolara. Ambicija Ubera, najveće svjetske platforme za usluge taksi-prijevoza koja u Hrvatskoj posluje od 2015., da u velikom stilu izađe na tržište kapitala odavno nije tajna. Budući da je Dara Khosrowshahi najavljivao da bi IPO trebao uslijediti u drugoj polovici iduće godine, informacije o tome da će se javna ponuda dogoditi ranije dovode se u vezu s potezima Lyfta, najvećeg Uberova konkurenta.

Prema navodima američkih medija, Lyft je prošlog tjedna američkoj Komisiji za vrijednosne papire (SEC) dostavio dokumentaciju potrebnu za odobrenje javne ponude koja bi uslijedila u ožujku ili travnju iduće godine. Isti izvori procjenjuju da bi Lyft kroz IPO mogao prikupiti oko 15 milijardi dolara.

Iako je Uber znatno veći od Lyfta, pa je i očekivana vrijednost Uberove javne ponude veća, analitičari ne sumnjaju da Uber neće propustiti priliku da se investitorima ponudi kada i konkurent.

Donedavno se procjenjivalo da Uber neće žuriti s lansiranjem IPO-a jer kompanija još nije konsolidirala poslovanje u dovoljnoj mjeri, zaključujući poslovne godine, u pravilu, bez profita. Uz to, u proteklih godinu dana, otkako kompaniju vodi Khosrowshahi, povučeni su prilično radikalni potezi kao što su povlačenje s tržišta Kine, Rusije i iz još nekih azijskih zemalja, što donekle oduzima na impresivnosti višegodišnjeg Uberova rasta.

Gube milijarde

Pojavivši se na tržištu San Francisca, gdje mu je i danas sjedište, u američkoj saveznoj državi Kaliforniji 2009., Uber je već u prvih pet godina postojanja proširio uslugu na sto gradova u svijetu. Pretprošlu godinu zaključili su s listom od 500 gradova u svijetu u kojima je moguće naručiti njihovu vožnju, a broj odrađenih vožnji prešao je prošle godine pet milijardi. Posljednji podaci govore o 75 milijuna korisnika njihove usluge, tri milijuna vozača koji surađuju s Uberom i 16 tisuća zaposlenih u SAD-u.

Kao privatna kompanija, Uber ne objavljuje izvješća o poslovanju poput kompanija koje su izlistane na burzi ili su na neki drugi način obvezane na to. No, poznato je, primjerice, da je u trećem tromjesečju ove godine Uber zabilježio gubitak od milijardu i 70 milijuna dolara. U istome razdoblju, s druge strane, prihodi kompanije su rasli pet posto u odnosu na prethodno tromjesečje, dosegnuvši dvije milijarde i 950 milijuna dolara.

Iako je Uber u prethodnim godinama rastao po dvoznamenkastim stopama, nešto niži rast u posljednje vrijeme još uvijek na međugodišnjoj razini izgleda impresivno. Kada se treće tromjesečje ove godine usporedi s lanjskim, rast prihoda bio im je 38 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 08:04