Turizam

Sunčani Hvar je u prva četiri mjeseca zabilježio rast od 25% u prihodima i broju noćenja

Predsjednica Uprave Sunčanog Hvara: 'Vodeća smo hotelska kuća u državi i ulažemo značajna sredstva'
Gordana Tomičić, predsjednica Uprave Sunčanog Hvara
 Boris Kovačev / CROPIX

Od dolaska na čelno mjesto Sunčanog Hvara Gordana Tomičić, koja je, između ostalog, vodila i hotelsku kuću Istraturist iz Umaga, imala je dosta posla na financijskom, operativnom i organizacijskom restrukturiranju Sunčanog Hvara. Sunčani Hvar u svom portfelju ima 10 hotela i jedan kamp. Hotelski kapacitet čine četiri obnovljena hotela visoke kategorije od ukupno 648 smještajnih jedinica i tri klasična hotela ukupnog kapaciteta od 221 sobe.

U svojoj nedavnoj prošlosti Sunčani Hvar prolazio je vrlo dinamične faze. Od prvog hotelskog društva koje je sklopilo javno-privatno partnerstvo sa stranim investitorom, podizanja kvalitete svoje ponude i tržišnog repozicioniranja pa do povijesno najveće poslovne krize koja je završila predstečajnom nagodbom i sporazumom između Vlade RH i privatnih vlasnika. Uspješnim završetkom predstečajne nagodbe u sklopu koje su isplaćeni svi dobavljači, vlasničkim preustrojem te nizom uzastopnih vrlo uspješnih sezona nakon desetak godina stvorene su pretpostavke za pokretanje novih investicija.

U tijeku je i dovršava se investicijski ciklus. U što konkretno investirate i koliko? Što još planirate?

- Nakon ulaganja u Pharos, prvi millennials hotel u Hrvatskoj, nastavljamo s investicijama i time pokrećemo novi ciklus ulaganja u hotelski portfelj s ambicijom dostizanja najviših standarda u hotelskoj industriji. Najnovije investicije predstavljaju značajan iskorak prema ponudi za goste visoke platežne moći i usmjereni su u luksuznu nišu. Ovim investicijskim ciklusom sveukupno bit će investirano cca 150 milijuna kuna, i to u hotele Palace, Adriana i Amfora, a nakon završetka ovog investicijskog ciklusa uslijedit će ulaganja u cjelovitu obnovu ukupnog smještajnog portfelja Sunčanog Hvara.

Kada kreće, odnosno bolje reći kada se dovršava obnova Hotela Palace i koliko je zahtjevna realizacija te investicije?

- Renoviranje hotela Palace izrazito je zahtjevno jer se radi o objektu u samom središtu grada koji je uz to kulturno povijesno dobro te je pod zaštitom konzervatora. Istovremeno predstavlja i veliki poslovni izazov jer je vrlo značajan dio u portfelju Sunčanog Hvara. Za grad Hvar predstavlja jednu od najvažnijih građevina jer je sastavni dio gradske loggie, koja je jedan od najljepših primjeraka svjetske srednjovjekovne arhitekture i zaštitni je znak cijele destinacije.

Koje je značenje tog hotela u turističkom smislu? Kada se otvara?

- Hotel je zanimljiv i u turističkom smislu budući da začeci organiziranog turizma leže u samoj povijesti hotela, počevši s osnivanjem Higijeničkog društva prije 150 godina, a čija se godišnjica upravo obilježava. Rekonstrukcija hotela Palace uključuje intenzivnu suradnju s konzervatorima i Gradom Hvarom na otkrivanju i uklapanju arheoloških lokaliteta u funkcionalnu cjelinu novog hotela. Trenutačno se provodi kompletna sanacija objekta kako bi stanje konstrukcije zadovoljilo temeljne zahtjeve za građevinu u smislu mehaničke otpornosti i stabilnosti građevine. Planirano otvorenje hotela Palace je u sezoni 2019., a postat će jedini heritage hotel s pet zvjezdica na otoku Hvaru s ciljem pružanja najvišeg standarda luksuza, što će zasigurno ojačati pozicioniranje Hvara kao destinacije elitnog turizma.

Hvar, 050410.
Hoteli 'Suncanog Hvara' su posljednjih godina za Uskrs uglavnom zjapili prazni.
Na slici je hotel 'Palace' (arhivska snimka).
Foto: Mirko Crncevic
Mirko Crnčević
Hotel Palace jedna je od najvažnijih građevina Grada Hvara jer je sastavni dio gradske loggie (arhivska snimka)

Kakav je početak sezone?

- Sezonu smo započeli Uskršnjom regatom, koja se tradicionalno održava tjedan dana prije Uskrsa, i svjetski poznatom utrkom ÖTILLÖ. Uz to, početak sezone dodatno smo obilježili raznim sportskim događajima koji su u svakom pogledu nadmašili naša očekivanja vezana za odziv stranih i domaćih gostiju. U prva četiri mjeseca zabilježili smo rast od 25 posto u prihodima i broju noćenja u odnosu na prošlu godinu. U ovom trenutku otvoreni su hoteli Amfora, Adriana, Riva i Pharos, koji čine naš kompletno obnovljeni portfelj, a svibanj već sada bilježi rekordnu potražnju i očekujemo izvrstan nastavak sezone.

Kakva očekivanja imate od posezone?

- U posezoni očekujemo odličnu posjećenost i popunjenost smještajnih kapaciteta različitim događajima koje organiziramo u suradnji s lokalnom turističkom zajednicom. Upravo snažan rast destinacijskih događaja jest rezultat našeg djelovanja kroz za to posebno organiziran DMC-odjel i jako dobre suradnje s različitim hvarskim udrugama i TZ Hvar.

Kakvi su bili prošlogodišnji rezultati i što očekujete u ovoj godini?

- U 2017. Sunčani Hvar ostvario je značajan rast prihoda iz osnovne djelatnosti od osam posto u odnosu na 2016. poslovnu godinu, čime je zabilježena najbolja, ali i najduža turistička sezona. Naime, rast prihoda iz osnovne djelatnosti najvećim djelom proizlazi iz rasta prihoda smještaja od 10 posto koji je induciran intenziviranjem turističkih kretanja izvan perioda visoke sezone stvaranjem dodatnih motiva za dolazak gostiju. Također smo imali odlične rezultate u segmentu ugostiteljskih usluga koje su, iako pod negativnim utjecajem promjene stopa PDV, zabilježile rast. Općenito, svi pokazatelji poslovanja bilježe uzlazni trend, što je rezultiralo snažnim rastom profitabilnosti i ostvarenom neto dobiti od 46,5 milijuna kuna, a to je rast od gotovo 50 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Kakvi su najnoviji trendovi u hotelijerstvu?

- Hotelijeri slijede današnje potrebe modernog turista i nastoje stvoriti jedinstvenu ponudu i pružiti gostima emociju i doživljaj u izrazito konkurentskom okruženju gdje je zahvaljujući suvremenim tehnologijama cijeli svijet na izboru gosta. Fokus je na personaliziranoj usluzi, gdje gost želi biti prepoznat, on je sve osjetljiviji na vrijednost za novac, a internet, društvene mreže i turistički portali omogućuju mu da svoje dojmove o hotelu i usluzi podijeli sa svima u realnom vremenu. Time se on nametnuo kao značajan čimbenik i kontributor pozicioniranja hotela i njegova rejtinga u globalnoj tržišnoj utakmici, a nas hotelijere tjera na izrazitu senzibiliziranost prema njegovim sve većim očekivanjima.

Koje su pozitivne strane tih trendova?

- Pozitivna je strana što se morate stalno usklađivati s trendovima i diverzificirati svoje proizvode ako želite osigurati kontinuirani rast poslovanja. Razvijanje novih oblika turizma i kreiranje inovativnih proizvoda s naglaskom na jedinstvene doživljaje. Važno je prepoznati tržišne niše te posebne segmente tržišta prema kojima se kreira posebna hotelska i destinacijska ponuda. Nemojmo zaboraviti da destinacija u izboru gosta ima presudnu ulogu.

Zagreb, 21.09.2016.
Gordana Tomicic, predsjednica uprave Suncanog Hvara, fotografirana na Radnickoj cesti.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / CROPIX
Gordana Tomičić, predsjednica Uprave Sunčanog Hvara

Što je poticajno za hotelijerstvo i kakva je perspektiva?

- Poticajno makroekonomsko okruženje daje konkurentnost i prednost hotelijerima, što može omogućiti bolje financijske rezultate te pozitivno utjecati na cjelokupnu investicijsku klimu. S poticajnom ekonomskom politikom hotelijeri bi imali pozitivniji ekonomski položaj te bi bolje konkurirali s konkurentskim zemljama razvijenih politika.

A što nije poticajno?

- Učestale promjene fiskalnih i parafiskalnih propisa mogu negativno utjecati na pad konkurentnosti u odnosu na okruženje te na profitabilnost i uspješnost današnjeg hotelijera. Tipičan je primjer promjena PDV-a za ugostiteljske usluge koja nam se nametnula preko noći te, umjesto da državi odgovara rast profitabilnosti našeg sektora kao pretpostavka daljnjeg investiranja i zapošljavanja, ispada da smo penalizirani ili da nas se uzima kao izvor za punjenje proračuna. No, ima i pozitivnih primjera. Tu se zasigurno ubraja mjera kojom se smještaj i prehrana sezonaca oslobađa od poreznih davanja.

Koliko je problem radne snage doista izražen i koliko mu se ozbiljno pristupa te kako ga dugoročno, a kako kratkoročno riješiti?

- Pronalaženje kvalificirane radne snage trenutačno je najveći izazov u svim djelatnostima, a u turizmu i građevini kao radno intenzivnim djelatnostima još je i veći. Tako je za Sunčani Hvar. Svake godine moramo sve više ulagati da bismo zadovoljili naše potrebe. Naše su aktivnosti cjelogodišnje i sveobuhvatne i cilj nam je da budemo prepoznati kao poželjan poslodavac. Zato stalno ulažemo u standard radnika, njihov materijalni položaj i mogućnost razvoja karijera svakog tko želi raditi i napredovati.

Kako ste riješili smještaj sezonaca?

- Za smještaj sezonskih zaposlenika izdvojili smo iz portfelja jedan hotel kako bismo osigurali što adekvatniji smještaj, osiguravamo prehranu, kontinuirano ulažemo u edukaciju i osposobljavanje, a u ovoj smo godini podignuli plaće od 1,5 do 12 posto ovisno o radnim mjestima. Vjerujem da su radnici prepoznali politike koje provodimo, a to se najbolje vidi po velikom broju sezonaca koji nam se vraćaju i koji nam ostaju vjerni, pa i u ovim vremenima kada mogu birati kamo će ići.

Vi ste hotelska kuća koja treba puno sezonskih radnika: koliko ih trebate i na koji način ste se ekipirali?

- Bez obzira na to što i ove godine tražimo 600 sezonskih radnika, s poboljšanjem kompenzacijskih paketa za naše sezonske kolege i implementacijom intenzivnijeg procesa selekcije, ponosni smo da smo popunili gotovo sva otvorena radna mjesta. Više od 50 posto naših sezonskih potreba popunjavaju naši sezonci povratnici, a i oni novi koji dolaze su većinom po preporuci kolega, što je jedan od ključnih pokazatelja povjerenja u kompaniju, kao i njezinu stabilnosti i ugled na tržištu rada. Koliko nedostatak radnika u drugim djelatnostima usporava investicijske cikluse? Turistički i građevinski sektor ovise jedan o drugome, a nedostatak radne snage u graditeljstvu uvelike se odražava i na nas u sektoru turizma i usporava i otežava investicije. S obzirom na investicijski zamah koji se događa u sektoru gdje svi zapravo više ili manje investiramo, ovaj problem postaje sve aktualniji, a vidljiv je već kroz značajno povećanje troškova investiranja i produljenje rokova izvođenja radova.

Sunčani Hvar promijenio je vlasničku strukturu. Što se sve dogodilo u tom smislu? Kakvi su planovi vlasnika?

- Većinski vlasnik Sunčanog Hvara je grupacija CPI PropertyGroup iz Praga u vlasništvu Radovana Viteka. Zahvaljujući strateškom usmjerenju vlasnika da podigne kvalitetu našeg imovinskoga portfelja, upravo i provodimo ove investicijske projekte koje jasno govore o ambiciji vlasnika da pozicioniramo hotele u sam vrh hrvatske turističke ponude s ciljem obnove svih objekata Sunčanog Hvara u narednim godinama.

Hvar, 050111.
U firmi Suncani Hvar sa Hvara policija sumnja na pronevjere vecih kolicina novca. Zbog tih sumnji privedeno je vise celnika firme.
Na slici: upravna zgrada Suncanog Hvara.
Foto: Josko Supic / CROPIX
Joško Supić / CROPIX
Sunčani Hvar

Kako se realizira suradnja s Gradom Hvarom i biskupijom oko vlasništva i ostalih stvari?

- U posljednje vrijeme uspjeli smo pozitivno riješiti uglavnom sva bitna pitanja oko vlasništva s biskupijom. Međutim, sva ova pitanja riješena su isključivo sudskim putem. Želja nam je, a sve u cilju ubrzavanja realizacije razvojnih projekata, da problematiku vlasništva na zemljištu i nekretninama s Gradom Hvarom i državom riješimo izvansudskim putem. Pa iako i kod suprotne strane postoji pozitivan stav o mirnom rješavanju, nažalost pomaci su spori i nedovoljni u smislu pozitivnog formaliziranja ove problematike.

Koliko ste uključeni kao Sunčani Hvar u projekte razvoja destinacije?

- Naša je uloga u destinaciji definirana činjenicom da smo vodeća hotelska kuća na otoku te ulažemo značajna sredstva u unapređenje prodaje i marketinga te razvijamo nove tržišne niše. Kako bismo u tome bili što uspješniji, neizostavna je intenzivnija suradnja s TZ Hvar i što aktivnije djelovanje na kreiranju turističke ponude. Na primjer ove godine sukreirali smo razne sportske događaje s lokalnim partnerima, što je zahtijevalo intenzivnu suradnju s lokalnom turističkom zajednicom u osmišljavanju i provođenju događaja.

U kojem se smjeru Hvar razvija kao destinacija? Je li to dobar smjer?

- Destinacija se može uspješno pozicionirati uz vrhunski turistički proizvod i dugoročno ulaganje. Sva naša ulaganja i djelovanje usmjereni su razvoju turističke usluge za klijentelu više platežne sposobnosti. S obzirom na to da predstavljamo više od 80 posto hotelske ponude Hvara, držimo da je naš utjecaj važan i pozitivan, pa i naši aktualni investicijski projekti vođeni su u smjeru kreiranja luksuzne ponude kakvu Hvar prije nije imao.

Na otoku su pred početkom realizacije velike investicije, a pogotovo na području Starog Grada, ali i na još nekoliko lokacija. Možete li komentirati ulazak svjetskog lanca kao što je Four Seasons na Hvar i kako se to može odraziti na Sunčani Hvar?

- Ulazak Four Seasons, jednog od najjačih svjetskih brendova luksuznih hotela na otok Hvar, može pridonijeti jačanju prepoznatljivosti Hvara u jednoj jako interesantnoj niši. Za nas to predstavlja zdravu konkurenciju i izazov koji nas dodatno potiče na daljnji rast. Dolazak ovog uglednog hotelskog lanca potvrđuje konkurentnost našeg turizma i naše destinacije, što treba biti dodatni poticaj svima nama da se razvijamo u smjeru elitnog turizma za najzahtjevnije goste.

Kakvo je vaše mišljenje o najavi dolaska poznatih globalnih hotelskih lanaca u Hrvatsku? Što donose i na koji način mogu utjecati na smjerove razvoja turizma?

- U posljednje vrijeme vidljiv je pojačani interes velikih hotelskih brendova, što zapravo govori da ulaganja u hrvatski turizam postaju sigurnija i prihvatljivija za strani kapital. Smatram da će njihov dolazak imati pozitivan utjecaj jer će dodatno podignuti našu prepoznatljivost na globalnoj razini, dovesti kvalitetnijeg gosta, a to će onda posredno utjecati na podizanje standarda, kvalitete i diverzifikacije naše usluge.

Kakvo je vaše mišljenje o izgradnji zatvorenih resorta, odnosno većih hotelsko-turističkih i mješovitih resorta?

- Zatvoreni resorti prvenstveno su takvi zbog sigurnosnih razloga i u načelu oni kao takvi funkcioniraju. Hrvatska je sigurna zemlja i važno je da hotelijeri upravljaju s destinacijom te da turizam ima održivi, pozitivan utjecaj na lokalno stanovništvo. Način funkcioniranja i već razvijena kultura djelovanja većine nas koji radimo u turizmu poziva na suradnju svih dionika s ciljem da s lokalnom zajednicom razvijamo cjelinu kao destinacijski proizvod, i to je, vjerujem, naša konkurentska prednost u odnosu na koncepte razvoja bazirane na zatvorenim resortima.

Na koji način se u Sunčanom Hvaru vodi politika cijena? Imate li vi još prostora u tom dijelu?

- Ulažemo značajne napore u razvoj i unapređenje svih kanala prodaje te stvaramo turizam doživljaja, čime postavljamo Hvar na listu najtraženijih mjesta na Mediteranu. Pri određivanju cijena važno je uzeti u obzir niz utjecajnih čimbenika i prilagođavati je prema potražnji, konkurenciji, kategorizaciji hotela i njihovim sadržajima. U posljednjih nekoliko godina Hvar je postao nezaobilazna destinacija gostima visoke platežne moći, i to je vidljivo kroz cijene koje ostvarujemo. Prostor za podizanje cijena vidimo kroz nove proizvode sadašnjih i budućih investicijskih projekata i razvojem deluxe segmenta u našem portfelju.

Kakva vam je struktura gostiju i kakvi su trendovi u tom smislu?

- U Sunčanom Hvaru dominiraju tržišta Velike Britanije i SAD-a te Švedske, Australije, Brazila, Koreje i Tajvana. Iako su nam gosti iz Velike Britanije i dalje najbrojniji, najveći rast od više od 25 posto u protekloj je godini ostvaren na tržištu SAD-a, koje zajedno s tržištem Velike Britanije čini značajnih 34 posto ukupno ostvarenih noćenja.

Povezanost i problemi povezanosti? Zračna luka?

- Zahvaljujući udruženom djelovanju Grada i nas, ove godine napravljen je veliki iskorak u poboljšanju povezanosti otoka i kopna. Značajno je povećan broj katamaranskih linija i produžena je sezona. Pa iako ćemo ljeti imati do 12 katamaranskih linija, linije još nisu prilagođene turističkim potrebama, redu letenja zrakoplova, noćnim prijevozima i potrebama produžetka sezone, kao i pravovremene informacije koje bi nam omogućile da raspored linija imamo najkasnije s početkom godine kada radimo zadnje dogovore s turoperatorima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 13:43