Prilagodba

Poznati lanac brze hrane eksperimentira s novim potpuno drugačijim poslovnim modelom

McDonald's je postao sinonimom American Way of Life i u pozitivnom - i u negativnom smislu, a zbog korone sve to sada pada u vodu
Ilustracija
 Profimedia, Alamy

Točno 80 godina nakon što je otvoren prvi restoran McDonald'sa u San Bernandinu u Kaliforniji, svjetski koncern brze hrane nevoljko priznaje kako mu posao ne ide dobro. Mnoge od 39.000 filijala u čitavom svijetu su morale zatvoriti svoja vrata zbog pandemije, već u ožujku je prihod pao za 22%, a travanj je svemu sudeći bio još gori. Pogotovo je s doručkom loše kad se ionako ne ide u ured, a baš taj segment je zaslužan za oko 40% prihoda koncerna.

Doduše u Kini su podružnice opet otvorene, na domaćem tržištu Sjedinjenih Američkih Država nije baš takva katastrofa jer je rašireniji običaj otići u drive-in McDonald's. Ali treba biti i domišljat: u Arnheimu u Nizozemskoj tamošnji McDonald's već eksperimentira s novim modelom kojim bi se spriječila mogućnost zaraze. Gosti na ulazu peru ruke i dobiju broj, a kad dođu na red, na ekranu izaberu ono što žele - ekran se nakon uporabe dezinficira. Suradnici ne nose maske, ali nose rukavice, a gosti dobiju naručeno na kolicima za stolom koji im je dodijeljen. I među stolovima je više prostora, tako da tu nema opasnosti, a i stolovi se dezinficiraju nakon svakog gosta.

Kada je riječ o zarazi, svemu tome se jedva što ima prigovoriti. Ali kad je riječ o pojmu McDonald'sa kakvog poznaje čitav svijet - to više nije isto i veliko je pitanje, hoće li tipične mušterije tog lanca prihvatiti tu promjenu, piše Deutsche Welle.

Svaka sekunda je izračunata

Da sad uopće ne govorimo o najvažnijem: može li se tako zaraditi novac? Premda su braća Richard "Dick" i Maurice "Mac" McDonald svoj prvi restoran s hamburgerima otvorili 15. svibnja 1940., pravi posao je počeo tek nakon Drugog svjetskog rata. 1948. su drastično reducirali uslugu u restoranu, više nije bilo konobarica nego je svatko sam na pultu naručio što želi i platio račun. Ali na taj način su i znatno smanjili cijenu hamburgera na samo 15 centi.

Gužva je počela, broj filijala je u pedesetima narastao već na osam, ali prava eksplozija McDonald'sa je počela kad je braću McDonald Ray Kroc uvjerio neka mu daju franšizu za otvaranje takvih restorana i drugdje u SAD-u - prvi je bio u Chicagu. Već 1959. ih je bilo oko stotinu. Početkom šezdesetih je Kroc napustio McDonald's, ali onda su već bili dovoljno veliki da izdaju dionice i odu na burzu. Spomenimo i da je jedan od prvih kupaca njihovih dionica bio Warren Buffett, današnji milijarder i veliki mag tržišta novca.

McDonald's je rastao i širio se po čitavom svijetu, naravno da je jedan čak i u logoru Guantanamo - za čuvare, ne za zatvorenike. Ali isti osnovni poslovni model je vremenom doveden gotovo do savršenstva: sve je točno odvagano i dozirano, točno u sekundu se zna svaki potez i pokret kojeg čine suradnici. I osnovno: srce poslovođe i dioničara McDonald'sa brže kuca jedino ako je pred tezgom rep mušterija. Dugačak rep mušterija kojima se jamči da će biti usluženi u najkraćem mogućem roku. A kad plate, onda bi bilo najbolje da to što prije pojedu i naprave mjesta za sljedeće mušterije.

Hoće li nestati?

McDonald's je postao sinonimom American Way of Life i u pozitivnom - i u negativnom smislu. Njegov hamburger će imati isti okus i u New Yorku i u Moskvi i uvijek će biti serviran na isti način. Mnogi ljudi su zbunjeni kad u otmjenom restoranu dobiju jelovnik debeo kao knjiga i vinsku kartu debljine sveska enciklopedije. U McDonald'su je sve jednostavno - i bez konobara.

Zbog korone sve to pada u vodu: gužve ne smije uopće biti, sad ipak konobar zadire u sferu privatnosti gostiju. Jedino je hamburger ostao kakav je bio, ali i u McDonald'su znaju kako glavni argument njihovih gostiju nije u prvom redu kulinarski doživljaj mljevenog odreska umjerene debljine u spužvastom pecivu utopljen u slatkaste umake i priloge. Pokus u Nizozemskoj je svakako pokušaj McDonald'sa da preživi koronu: Ovaj koncern se već suočio s mnogim izazovima, od optužbi kako njegova hrana potiče gojaznost pa do ekoloških zamjerki. Ali do sad je uvijek nalazio barem privid odgovora na te probleme.

Kad je riječ o pandemiji, i ova firma vjeruje da će to jednog lijepog dana proći. I da će opet biti dugački repovi gostiju koji se guraju da bi dobili svoj hamburger. Jer što se tiče McDonald'sovog poslovnog modela, izgledi nisu loši: sve manje ljudi uopće zna nešto skuhati. Pogotovo kad je riječ o mladima - glavnoj publici lanca: roditeljima će uvijek biti lakše dati im koju novčanicu "neka si kupe nešto za jelo" nego da im sami spremaju objed. A oni sigurno neće otići u francuski restoran na guščju paštetu i čašu odgovarajućeg vina.

-->

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 13:36