Četiri žene zaposlene u Brodosplitu bit će zaslužne za dovršetak svih radova na čeličnoj konstrukciji Čiovskog mosta. Kao ekipa uhodale su se na projektu MOSE, gradnji brana za spas Venecije od utjecaja plime, što je bila novina za brodogradilište u smislu građevinskih regulativa, a nastavile su na projektu gradnje mosta Kopno - Čiovo.
To su Ivana Zore, voditeljica kontrole kvalitete, Nataša Šimac, projektantica tehnologije, Dražena Radić, voditeljica osiguranja kvalitete, i Tihana Lasić, voditeljica radova na gradilištu Brodosplita. Splitskom je škveru bio izazov osigurati realizaciju ovog zahtjevnog projekta u vrlo kratkom roku. Zbog poznatih problema u realizaciji, Strabag ga je angažirao kao izdvojeni pogon i nositelja radova na čeličnim rasponima.
Manje stresno
Prema tvrdnjama svih četiriju sugovornica, Brodosplit je pri samom završetku svojeg dijela posla te će se zadnji segment postaviti polovicom svibnja. Tako je, uostalom, i planirano. A nadaju se da će im brza i kvalitetna realizacija ovog projekta biti ulaznica za puno složeniji projekt - Pelješki most.
Ovim mladim inženjerkama Brodosplit je prvi poslodavac, a prema svemu sudeći, bit će to i dalje unatoč tome što je osobama ovakvih kvalifikacija relativno lako naći posao bilo gdje. Znanje i iskustvo koje su stekle radeći na brodograđevnim i izvanbrodograđevnim projektima svakako daje veliku širinu, što manji sustavi, ističu, ne mogu pružiti.
Brodosplit je na ovom projektu zaprimio segmente izrađene u prethodnim fazama gradnje, izvršio analizu zaprimljenih elemenata, pregled i dorade. Obavljeni su detaljni pregledi svih zavara, razna ispitivanja i bojenje segmenata. Neki od dijelova raspona izrađeni su u cijelosti u Brodosplitu, a neki su okrupnjavani u veće raspone. Naime, Brodosplit je zahvaljujući mogućnosti pomorskog transporta, veličini hala i nosivosti dizalica kadar izrađivati konstrukcije velikog raspona. To je, tvrdi Ivana Zore, puno jednostavnije jer se glavnina poslova montaže i zavarivanja obavlja u halama, a za gradilište preostaju montaža i zavarivanje rasponske konstrukcije. Uz izradu glavne konstrukcije, Brodosplit je također odgovoran za ugradnju cijevi, ograde i ostale popratne opreme.
Što se tiče zahtjevnosti posla, najveći je problem bio relativno kratak rok izrade, što se nastojalo kompenzirati prekovremenim i smjenskim radom te radom vikendima i praznicima. Drugi izazov projekta bili su usklađivanje i izrada dokumentacije koju su naše sugovornice zaprimile od prethodnika te je prilagodile svom sustavu. Prije početka svake proizvodne aktivnosti trebalo je izraditi svu potrebnu dokumentaciju te je dostaviti na odobrenje kupcu i nadzoru.
Inženjerke zavarivanja
U dobro organiziranom sustavu kao što je Brodosplit točno se zna što je čija zadaća i upravo to omogućuje realizaciju ovakvih zadataka, kao i rad na više projekata usporedo, što je slučaj kod naših sugovornica, koje u isto vrijeme rade i na drugim aktualnim projektima u Brodosplitu.
Ivana Zore je kao voditeljica kontrole kvalitete u Brodosplitu odgovorna osoba za osiguranje kvalitete u sklopu projekta, što podrazumijeva kontrolu ugrađenog materijala, kontrolu zavarivanja, ispitivanje kvalitete zavara od vizualnog do nerazornih metoda ispitivanja, geodetsku kontrolu u svim fazama gradnje, nadzor zavarivačkih radova i montaže, kao izradu i primopredaju dokumentacije prema planu kontrole kvalitete. Diplomirala je brodogradnju na Fakultetu strojarstva u brodogradnje u Zagrebu, a specijalizirala se kao inženjer zavarivanja.
Nataša Šimac inženjerka je zavarivanja, zadužena je za razradu tehnologije i zavarivanje, a to uključuje izradu knjige zavarivanja i opsega ispitivanja.
- Dobili smo dokumentaciju triju različitih izvođača radova, koju je bilo potrebno pregledati i usporediti sa stvarnim stanjem izrađenih segmenata. Naš Odjel tehnologije izradio je sve potrebne tehnološke upute vezane za izvođenje radova, zavarivanje, transport i montažu te plan kontrole kvalitete. Izazov je bio izraditi svu potrebnu tehnološku dokumentaciju u kratkom roku, a upravo je to bio preduvjet za početak radova - objašnjava Nataša Šimac, koja je završila industrijsko inženjerstvo na splitskom FESB-u, gdje se nakon toga specijalizirala za zavarivanje. Priznaje da u projektu nije bilo posebnih iznenađenja jer se u konstrukcijskom i tehnološkom smislu već susretala sa sličnim projektima u Brodosplitu.
- Malo toga nas može iznenaditi u poslu jer smo od čeličnih konstrukcija radili široki spektar poslova. Važno je naglasiti da se mladi inženjer zaista može lako profilirati unutar Brodosplita jer se tu od tehnologije susreće gotovo sve - pojašnjava Nataša.
Vrata venecije
Certifikati sustava i osiguranje kvalitete prema definiranim zahtjevima u ovom su projektu, ali i inače u brodogradilištu, dio posla Dražene Radić.
- Angažirana sam na ovom projektu za kontrolu svih aktivnosti koje uključuju osiguranje kvalitete i pripremam završni dosje dokumenata na temelju iskustva s prethodnog projekta, Vrata Venecije. Projekt je ugovoren prema tehničkoj normi EN 1090-2, najviše klase izvođenje, EXC4, neizostavne za izvođenje čeličnih konstrukcija. Primopredajna dokumentacija je zahtjevna jer se radi o građevinskom projektu, što nije primarni fokus djelatnosti jednog brodogradilišta, ali je poznata priča kad se uzme u obzir prethodni projekt - ističe Dražena Radić.
Unatoč tome što su isporučene sve brane za Veneciju, još se, kaže, radi na kompletiranju završnih izvještaja o provedenim ispitivanjima i predaji finalnog dosjea. S obzirom na prirodu posla, ona je ta koja i nakon isporuke projekta mora pregledati i dokumentirati sve izvještaje i tek tada projekt uistinu završava. Primjerice, za projekt Vrata Venecije dokumentacija je obuhvaćala 150 registratora za samo jedan prolaz.
Sve četiri sugovornice smatraju da će kineski investitor znati cijeniti Brodosplitovo znanje i iskustvo prilikom gradnje Pelješkog mosta.
Što se tiče gradnje čelične konstrukcije za Most Čiovo, kažu da su im prednost lokacija, znanje i tehnološke mogućnosti. Zbog lokacije Brodosplita transport sekcija bitno je olakšan - pomorskim putem. - Imamo kapacitete i infrastrukturu za sve radove izrade sekcija. Brodosplit je uhodan mehanizam, posjeduje velike proizvodne hale, tehnološke mogućnosti, odličnu lokaciju za pomorski transport, odličan inženjerski kadar i širok spektar proizvodnih radnika različitih profila i bogatog iskustva. Bila bi velika šteta to ne iskoristiti za Pelješki most, pogotovo kada se uzmu u obzir reference s projekta MOSE i aktualnog projekta Most Čiovo - napominje Ivana Zore.
Tihana Lasić, voditeljica radova na gradilištu mosta, diplomirala je industrijsko inženjerstvo na FESB-u. Kao inženjer u proizvodnji imala je iskustva u vođenju manjih poslova, no ovo je za nju bilo svojevrsno vatreno krštenje. Zadatku je, kažu kolegice, svakako dorasla, a tome svjedoče i pohvale svih njezinih kolega na gradilištu.
U Brodosplitu je zaposleno 280 žena od ukupno 2260 radnika škvera. U proizvodnji je zastupljenost žena nešto manja nego u ostalim službama Brodosplita. No, njih četiri pokazuju da se mogu nositi sa zahtjevima posla i uvjetima rada poput svojih muških kolega. A nije im, kažu u šali, problem ni uzeti u ruke aparat za zavarivanje i štogod zavariti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....