Pravila poslovnog odijevanja

Od kombinezona jednoroga do službenih uniformi: koliko je važan dress code?

Dress code je neverbalna poruka kojom komuniciramo imidž kompanije i utječemo na promatrače
Ilustracija
 Profimedia, Alamy

Kada sam prvi put došla na posao na svoje sadašnje radno mjesto, kolegica koja je sa mnom također počinjala raditi na prvom je sastanku pitala koji je i kakav dress code tvrtke, odnosno kako se trebamo odijevati na našem novom radnom mjestu. Meni to pitanje nije ni palo na pamet, no čim ga je ona postavila i ja sam se odmah zamislila – zaista, ima li nešto što je obavezno ili pak zabranjeno. Dobile smo dosta širok, ali opet logičan odgovor – oblačite se prikladno situaciji.

Ove sam se crtice sjetila kada sam nedavno pročitala članak na Quartzu o izvršnoj direktorici General Motorsa, Mary Barra, i njenom kratkom, jasnom i, pokazalo se, iznenađujuće emancipirajućem dress codeu kojeg je uvela, a koji glasi “dress appropriately”, odnosno “odjenite se na odgovarajući način”. Barra je, naime, došavši na poziciju globalne potpredsjednice ljudskih resursa GM-a 2009. godine, svega nekoliko mjeseci nakon što je kompanija proglasila bankrot, za jedan od svojih prvih poteza, umjesto velikih strategija restrukturiranja i sličnih očekivanih koraka, odabrala upravo promjenu pravila odijevanja zaposlenika i to tako što je dugačak i detaljan pravilnik zamijenila s kratkom i britkom uputom - odijevajte se prikladno.

Nakon prvotne ošamućenosti pa čak i otpora dijela njenih kolega ovom naizgled banalnom, a očito ipak vrlo važnom odlukom, Barrina se strategija pokazala dugoročno korisnom na razini cijele kompanije.

- Ako pustite da ljudi samostalno vode politike, posebno na prvoj razini nadzora, to pomaže u njihovom razvoju. To je iskustvo koje mi je otvorilo oči, a sada znam i da su takve male stvari korjenito promijenile kulturu kompanije - rekla je današnja izvršna direktorica GM-a za Quartz.

Ukidanje detaljnih pravilnika o načinu odijevanja na poslu ne znači, naravno, da je bilo što prihvatljivo, ali to ni nije poanta. Stvar je u tome da kao poslodavac imate povjerenja u svoje zaposlenike i njihovu prosudbu.

Baš tako nekako svoju (ne)politiku dress codea objasnili su mi i u Nanobitu, hrvatskoj tvrtki specijaliziranoj za proizvodnju mobilnih igara.

- Svi naši zaposlenici su stručnjaci u svojem području i većina se bavi izrazito kreativnim poslovima. Zbog toga smatramo da je i vlastiti modni izričaj nešto što treba njegovati i prepustiti svakom zaposleniku. Također, zaposlenici kojima je udobno i koji se ne osjećaju ograničeno, moći će se više posvetiti poslu - kažu nam kreatori igara te dodaju kako je njihov dress code vrlo ''elegantan'' - možeš biti odjeven kako želiš, dokle god si odjeven.

U šali dodaju i kako do sada nitko nije prekršio ovako (ne)određen dress code, kao i da se kod njih za posebne prilike mogu vidjeti maštovite kombinacije, poput kombinezona jednoroga.

Da ne bi bilo zabune, oblačili se kao jednorozi ili ne, ljudi u Nanobitu su profesionalci, a nedavno su se našli i na ljestvici 1000 najbrže rastućih europskih kompanija koju objavljuje Financial Times. Prema toj rang listi Nanobit je u razdoblju od 2013. do 2016. godine porastao za 331 posto.

I stvarno, prva asocijacija na ljude kojima je posao da kreiraju mobilne igre i zabavni sadržaj vjerojatno nisu odijela, kravate, uske suknje i visoke pete.

- Sve ovisi o profilu tvrtke, načinu na koji se ona želi prezentirati te kojim klijentima se obraća. Naravno da jedan Zuckerberg ne mora brinuti o odijelu. Zapravo, bili bismo u šoku da se on pojavi u odijelu. Svojim ležernim oblačenjem on se također želi približiti svojim klijentima i korisnicima - objasnila je tako važnost konteksta za određivanje prikladnog dress codea Smiljana Leinert Novosel, profesorica komunikologije na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu.

Na stranu što se čelni čovjek najveće društvene mreže na svijetu uvukao u odijelo za svoje nedavno svjedočenje u američkom kongresu, ako kao osnovnu bit Facebooka prihvatimo njihovu misiju da pomognu ljudima diljem svijeta da održavaju stara, stvaraju nova poznanstva te održavaju bliske odnose s obitelji i prijateljima, tu bliskost i prijateljstvo prije ćemo osjetiti od ležerno odjevene osobe u trapericama i tenisicama, nego od nekog u strogom odijelu i čvrsto svezanoj kravati. Zar ne?

Dress code je zapravo neverbalna poruka koja nesvjesno djeluje na promatrače, a kako se odijevamo ovisit će i o tome što kome želimo poručiti, smatra Leinert Novosel.

- Odavno je dress code zapažen kao iznimno značajan za imidž kompanije o čemu svjedoči i uvođenje uniformi. Uniformom se, osim imidža, prezentira i pripadnost nekom kolektivu, grupi, odnosno kompaniji. Cilj je osmišljenom uniformom, ili dress codeom, općenito pokazati da za kompaniju rade ljudi koji su profesionalni, stručni u onome što rade te kojima je stalo do klijenata i kompanije - dodala je još profesorica komunikologije.

Slično svoju politiku poslovnog odijevanja objašnjavaju iz Croatia Airlinesa, čiji je dress code, očekivano, znatno formalniji od onog u Nanobitu. Za dio zaposlenika nacionalnog avioprijevoznika, prvenstveno letačko i kabinsko osoblje te zaposlenike na prodajnim mjestima tvrtke koji su u kontaktu s putnicima i klijentima, propisan je Pravilnik o službenoj odjeći u sklopu kojeg su opisane i poslovne uniforme. Dominantna boja je plava, uz crvenu, bijelu i sivu.

- Dizajn odjeće stoga nastoji prezentirati našu zemlju svim putnicima, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, jer je osoblje tvrtke vrlo često prvi kontakt inozemnim putnicima sa zemljom u koju dolaze i kroz njih stvaraju prve dojmove o Republici Hrvatskoj -poručili su iz aviokompanije.

Odijevanje ima vrlo važnu ulogu u poslovnoj kulturi kompanije, smatraju u Croatia Airlinesu, pa mu stoga i pridaju posebnu važnost čak i kad se radi o zaposlenicima za koje nije donesem pravilnik o službenoj odjeći.

- I oni dijele kompanijsku svijest o tome da nacionalni avioprijevoznik predstavlja Republiku Hrvatsku u svim domaćim i inozemnim odredištima u koje lete njegovi zrakoplovi, kao i u mnogim kontaktima s inozemnim poslovnim partnerima - zaključili su.

Kontekst je na kraju svega, pri odlučivanju o (ne)uvođenju pravila o poslovnom odijevanju, od ključne važnosti. U tom smislu dress code ne treba shvatiti samo kao poslovna odijela, visoke pete ili uniforme, već kao neverbalno predstavljanje određene kompanije. Ovisno o tome kakav imidž tvrtka želi postići, različite odjevene kombinacije u tome mogu pomoći ili odmoći.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. travanj 2024 01:47