komentar

Digitalna transformacija 2.0: priprema poduzeća za vrijeme nakon pandemije

Digitalna transformacija zahtijeva značajne strukturne i proceduralne promjene, što često rezultira otporom od strane zaposlenika
 europarl.eu

Pandemija je katalizator koji je potaknuo mnoga poduzeća u osmišljavanju strategije digitalne transformacije i prilagodbu poslovanja radu na daljinu uz pomoć novih tehnologija. Kako se nastavlja cijepljenje protiv Covida-19, poduzeća se suočavaju s drugim valom digitalne transformacije hvatajući se u ukoštac s budućnošću hibridnog rada, organizacije poslovanja, i digitalnim disrupcijama. Mnogi uspješni poduzetnici shvaćaju kako su digitalna prilagodba ključna za jačanje agilnosti poduzeća, otpornost na disrupcije i održavanje konkurentnosti, te su svjesni da je došlo krajnje vrijeme za jačanje digitalnih vještina zaposlenika, inovacije poslovnog modela, snažnije uvođenje digitalnih tehnologija i alata u poslovnu svakodnevicu.

Digitalna transformacija poslovanja 1.0

Ono što je započelo kao način da se poduzeća širom svijeta potaknu prilagoditi promjenama prije i tijekom pandemije, poraslo je eksponencijalno. Inovativne modele poslovanja, procese ili tehnologiju više ne vidimo samo kao alate za rješavanje problema organizacije, već kao način svakodnevnog poslovanja poduzeća. Svjesna potreba digitalnog doba, novih digitalnih korisnika, te eksponencijalnog rasta tehnologija, najuspješnija poduzeća su proaktivno ulagala u digitalnu transformaciju kako bi održali konkurentnost prije pandemije. No kako se pandemija nastavila, transformacije koje su se planirale odvijati kroz niz godina, morale su se dogoditi u kratkom vremenskom razmaku. Očito je da je brza digitalna transformacija bila ključna u odgovoru na disrupcije i izazove, jer su mnoga poduzeća širom svijeta pojačala svoj fokus na sustavno provođenje digitalne transformacije poslovanja.

Pandemija je značajno ubrzala digitalnu transformaciju, tražeći od poduzeća optimizaciju poslovnih procese, jačanje korporativne kulture sklone inovacijama, i prilagodbu poslovanja novim navikama digitalnih potrošača. Vodeći konzultanti smatraju da se usvajanje digitalne transformacije ubrzalo za sedam godina u samo nekoliko mjeseci. Najveći pokretači bili su temeljni pomaci u ponašanju potrošača, a Internet je postao primarna platforma za rad, kupnju i druženje. Kao rezultat toga, poduzeća su tijekom pandemije na digitalna ulaganja potrošile mnogo više nego u prethodnim godinama. Mnoga poduzeća su prilagodila ili digitalizirala poslovni model te su pokazala da mogu do 25 puta brže transformirati poslovanje, nego li se pretpostavljalo prije pandemije. Najveći pomak tijekom protekle godine bio je prelazak na rad-na-daljinu. Naime, poduzeća su na to bila prisiljena jer ne bi mogla održati kontinuitet poslovanja tijekom lockdowna. Tako smo tijekom pandemije mogli vidjeli uvođenje digitalnih alata za internatsku komunikaciju poput Teamsa ili Zooma, ili dostupnost podataka u Oblaku korištenjem SharePointa ili GoogleDrivea. Štoviše, poduzetnici su zadnju godinu iskoristili za testiranje učinkovitosti mnogih digitalnih rješenja, od kojih će mnogi postati alati bez kojih više ne možemo zamisliti poslovnu svakodnevicu.

Digitalna transformacija poslovanja 2.0

Iako je većina digitalnih tehnologija i alata na početku pandemije bili stvar nužde, mnoge promjene bit će ovdje u dogledno vrijeme. Poduzeća trebaju opstati i napredovati u novom okruženju koji karakterizira nestabilnost, nesigurnost, složenost i dvosmislenost (VUCA). Stalne promjene na tržištu i navike digitalnih potrošača zahtijevaju stvaranje strateške agilnost organizacije i primjene inovativnog upravljanja kako bi ostali konkurentni. Pandemija je naglasila da će tvrtke koje prihvaćaju digitalna rješenja imati veću otpornost na suočavanje s izazovima te će biti osposobljene prilagoditi poslovanje puno bržem ritmu poslovanja. S hibridnom radnom praksom koju zagovaraju mnoge uspješne organizacije, vrijeme je da poduzeća prihvate inovativne poslovne modele, digitalne tehnologije i suvremene poslovne alate u što većoj mjeri, jer će im to osigurati brzu reakciju na disrupcije u okruženju, prilagodbu poslovanja i iskorištenje novih poslovnih prilika koje se stvaraju kroz stalne i sve brže promijene oko nas. Stoga, poduzeća moraju biti spremna na integraciju novih poslovnih modela, ažuriranje poslovnih procesa, promjene u organizaciji poslovanja, i primjenu digitalnih alata u samu kulturu rada-na-daljinu, kako bi osigurala funkcionalno radno okruženje prilagođeno potrebama digitalnog doba. U vremenu digitalne transformacije 2.0, poslovni lideri i poduzetnici preusmjeravaju fokus s tradicionalnog upravljanja tehnologijom na inovativne digitalne alate koji pripremaju njihovu organizaciju i zaposlenike za sve zahtjevnije potrošače i tržište budućnosti. Razumljivo je da digitalna transformacija donosi velik broj prednosti poduzećima, njihovim kupcima i zaposlenicima, ali zaista je važno na koji način će poduzeća maksimizirati te mogućnosti. Poduzeća koje iskoriste drugi val digitalne transformacije u svoju korist u svim segmentima svog poslovanja bit će u boljem položaju za razvoj i rast poslovanja.

Osvrćući se na prošlo desetljeće, digitalna transformacija poboljšala je način poslovanja poduzeća. Ne samo da je poduzećima omogućila prilagodbu na rad-na-daljinu ili hibridni rad, već mnoga poduzeća primjećuju znatne uštedu troškova i povećanu profitabilnost. Nedavno izvješće IDC-a ističe je da će 53% ulaganja do 2023. biti usmjereno na inicijative digitalne transformacije, pokazujući tako svjesnost poduzetnika i poslovnih lidera za iskorištenje svih prednosti digitalizacije. Unatoč tome, kod većeg broja hrvatskih poduzetnika primjećujemo nedostatak znanja i vještina o tome kako sustavno organizirati i provoditi digitalnu transformaciju poslovanja, posebno za vrijeme nakon pandemije. Dobra vijest je da sve veći broj poslovnih lidera postaju svjesni iluzije digitalne transformacije u poduzeću, te se stoga puno više usredotočuju na stvaranje strateške agilnosti organizacije. To će svakako biti lakše kada se prevladaju kulturološke prepreke, koje još uvijek predstavljaju glavni izazov uspješne transformacije poslovanja. Digitalna transformacija zahtijeva značajne strukturne i proceduralne promjene, što često rezultira otporom od strane zaposlenika. Neki od njih možda vide digitalnu transformaciju kao prijetnju njihovom radnom mjestu, što može utjecati na (ne)zadovoljstvo poslom i eventualni pad morala. Imajući ovo na umu, od vitalnog je značaja da poduzeća budu transparentna u procesu pripreme i provedbe digitalne transformacije. To mogu lakše učiniti ako osiguraju brži razvoj digitalnih vještina zaposlenika i njihovo uključivanje u postupak transformacije na svim razinama, ističući i ponavljajući prednosti koje će dobiti iz transformacije poslovanja i digitalizacije, te promovirajući digitalne vođe u poduzeću.

U konačnici, poduzeće nije u stanju učinkovito održati svoju konkurentnost, napredovati i profitabilno rasti bez sustavne digitalne transformacije poslovanja i stvaranje strateške agilnosti organizacije. Stoga iskoristite mogućnosti sufinanciranja kroz nedavno objavljen natječaj za Jačanje konkurentnosti kroz primjenu zelene i digitalne tranzicije i bespovratne potpore koje će se nuditi kroz NPOO u obliku vaučera i drugih potpora za digitalizaciju. Ove potpore su namijenjene malim i srednjim poduzećima upravo za jačanje spomenutih područja digitalne transformacije u hrvatskim poduzećima. Nemojte propustiti ovu veliku priliku za vaše poduzeće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 21:31