Bez poštede

Domaći autobuseri imaju velikih problema s leasing kućama: 'Ludi smo, ne znamo što ćemo'

Po autobusu su to rate od 17 tisuća kuna do 35 tisuća kuna, ukupno mjesečno oko 280 tisuća kuna
Ilustracija
 Goran Sebelic / CROPIX

„Imamo velikih problema s leasing kućama“, kaže nam Vinko Darojković, direktor obiteljske tvrtke Darojković promet koja se bavi prijevozom putnika od 2005. godine, a u svojem voznom parku ima 18 autobusa.

Leasing kuće su im, zbog gospodarske krize uzrokovane korona virusom, odobrile moratorij za 13 leasing ugovora za nabavku autobusa, ali tako da za travanj, svibanj i lipanj moraju plaćati kamatu.

„Pojedine leasing kuće su na ostatak povisile glavnicu rate do isteka ugovora. Dakle nisu produžili trajanje leasinga za mjesece za koje smo dobili moratorij“, kaže Darojković. Takve dodatke ugovoru nisu htjeli potpisati jer zbog uvedenih mjera ograničenja poslovanja oni nemaju nikakvih prihoda. Nakon toga su im za travanj stigle uobičajene leasing rate na naplatu.

„Po autobusu su to rate od 17 tisuća kuna do 35 tisuća kuna, ukupno mjesečno oko 280 tisuća kuna. Ne bježim od toga da to moramo platiti, ali sada ne možemo jer ne zarađujemo“, kaže Darojković, čija tvrtka ima ugovore s četiri leasing kuće. U sličnom je problemu, tvrdi, cijeli niz autobusera koji se bave povremenim prijevozom te većini treba dulji moratorij, kao i da za to vrijeme ne plaćaju kamate.

„Mi smo prvi stali, a zadnji ćemo krenuti s poslom“, kaže Darojković o autobuserima. Već u siječnju su im počela velika otkazivanja prijevoza korejskih, kineskih, singapurskih i tajvanskih partnera zbog situacije s virusom COVID-19 na njihovom području.

„Mi smo početkom veljače obavijestili leasing kuće o situaciji te da budu svjesni da vraćamo autobuse u Hrvatsku iz svih dijelova Europe, da nećemo biti u mogućnosti podmirivati obveze na vrijeme. Leasing kuće su se oglušile na naše obavijesti te nismo dobili nikakav konkretan odgovor sve do travnja kada su svi autobusni prijevoznici počeli slati jednake zahtjeve te tražiti pomoć“, objašnjava. Darojkovići imaju i turističku agenciju, te su se u početku nadali da će tako nadoknaditi gubitke koje su pretrpjeli kada su stranci otkazali prijevoz, ali i turizam je stao, putovanja za školsku djecu su otkazana (kao i redovne linije koje su imali sklopljene sa školama i županijom te prijevoz zaposlenika MORH-a).

Kako bi se organizirali i dobili pomoć on je preko WhatsAppa okupio 168 tvrtki koje su u sličnim problemima, a javili su se pismom i ministru prometa Olegu Butkoviću.

„Ludi smo, ne znamo što ćemo“, kaže. U pitanju je oko 600 ugovora o leasingu, zbrojio je, a sve te tvrtke imaju oko 1600 zaposlenika.

Na naše upite, iz OTP leasinga su odgovorili da odobravaju klijentima odgodu plaćanja na tri mjeseca u kojem je odgođeno plaćanje glavnice kod ugovora o financijskom leasingu, odnosno plaća se niži leasing obrok kod operativnog leasinga. Najavljuju da rade „na pripremi i drugih modela restrukturiranja, koji će bolje odgovarati pojedinoj skupini poduzetnika i olakšati prebrođivanje ove, za sve nas, teške situacije“.

Iz Erste leasinga kažu pak da kod funancijskog leasinga za vrijeme trajanja odgode obračunavaju redovnu kamatu, a iznos se može plaćati za vrijeme odgode, po njenom isteku ili na samom kraju otplatnog razdoblja. "Po isteku razdoblja odgode, primatelj leasinga nastavlja otplatu po redovno ugovorenim iznosima mjesečnih rata, što znači da nema uvećanja glavnice te se redovno trajanje ugovora produljuje za razdoblje odobrene odgode", kažu. Kod operativnog leasinga, dospjele obveze za vrijeme trajanja odgode prebacuju se u cijelosti na kraj ugovorenog otplatnog razdoblja. Napominju da se u tom slučaju ne produljuje trajanje ugovora za razdoblje korištenja odgode, "ali je zato ukupni otplatni iznos za primatelja leasinga u potpunosti jednak onome koji je predviđen inicijalnim otplatnim planom". Poručuju da će "po potrebi i ovisno o razvoju situacije" prilagođavati postojeće mjere. "Posebice se to odnosi na subjekte iz najpogođenijih tržišnih segmenata, uključujući turizam i s njim povezane djelatnosti", napominju.

U Hanfi su na naš upit odgovorili kako su dali preporuke i očekivanja "za poduzimanje aktivnosti radi ublažavanja negativnih posljedica izvanrednih događaja na gospodarsku aktivnost, stabilnost poslovanja i zaštitu korisnika usluga leasinga", ali da o uvjetima svih izmjena ugovornog odnosa sporazumno odlučuju ugovorne strane, a ne Hanfa. Dodaju ipak da "svaki korisnik usluge bilo kojeg leasing društva, ukoliko smatra da je svojim poslovanjem društvo povrijedilo neko od njegovih prava, Hanfi može podnijeti prigovor".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 04:30