Prije nekoliko dana Fortenova grupa je predstavila 130 milijuna eura vrijedan portfelj investicija koje ćemo realizirati u sljedećem razdoblju i kroz koje ćemo biti jedan od značajnih investitora u gospodarstva država u kojima poslujemo. Investirat ćemo podjednako u sva naša poslovna područja, a značajna će ulaganja biti u prehrani te u maloprodaji, prije svega kroz digitalizaciju i otvaranje novih i preuređenih trgovina u cijeloj regiji.
Upravo je podizanje naše investicijske snage bio jedan od najvažnijih ciljeva cijelog lanca aktivnosti koje je smo odradili unatrag dvije godine - dovesti kompaniju do prihvatljive razine zaduženosti i omogućiti joj ulaganje u razvoj temeljnih biznisa.
Dakle, Fortenova grupa će u 2022. ući s omjerom duga i operativne dobiti od 4,2, a kad smo krenuli u operaciju konsolidacije kompanije, taj je omjer bio 7,2 i predstavljao je ogromno opterećenje u poslovanju. Stoga je osmišljen niz koraka koji tek kad se pogledaju unatrag, s vremenske distance, vanjskim promatračima daju jasnu sliku njihove međusobne povezanosti i rezultata do kojeg su doveli.
A budući da se najveći dio ključnih kadrova tog scenarija dogodio upravo u 2021., godini u kojoj je Fortenova grupa u polugodišnjem poslovanju prvi puta realizirala i dobit, koja se za devet mjeseci dodatno povećala, mi s razlogom ovu godinu nazivamo povijesnom. I to unatoč okolnostima u gospodarstvu koje tome nisu nimalo išle u prilog - jesen je pokazala da pandemija ne jenjava. Zbog šokova u ponudi, potražnji i opskrbi te rasta cijena energenata i sirovina, dnevno su se mijenjali uvjeti poslovanja i prilagođavali planovi, a velika neizvjesnost u procjeni budućeg razvoja događaja na globalnoj razini dodatno pojačava rizičnost poslovnih odluka, pa čak i onih najjednostavnijih.
Ipak, mi smo uspjeli. U proteklih godinu dana u potpunosti smo zaključili dvije iznimno važne transakcije - prodaju poslovnog područja Smrznuta hrana i transfer Mercatora na Fortenova grupu.
Svi koji su u M&A biznisu znaju koliko je kupoprodaja i manjih i jednostavnijih operacija zahtjevan proces, a mi smo prodavali čitav biznis, s tri ključne kompanije u tri države i nekoliko manjih, s brojnim proizvodnim pogonima, logističkim i distribucijskim kapacitetima, a napose s velikim brojem snažnih, liderskih brendova. Cijeli niz aktivnosti koje se uobičajeno u takvim transakcijama obavljaju uživo, prilagođavali smo epidemiološkim mjerama i donosili odluke u prilično neizvjesnim okolnostima pandemije.
Malo tko izvan Fortenova grupe i naših operativnih kompanija uopće je bio svjestan gotovo filmskog razvoja događaja koji su se u Grupi odvijali u proljeće 2021. Recimo, 29. ožujka je potpisan Ugovor o kupoprodaji Poslovnog područja zamrznuta hrana za 615 milijuna eura, a 30. ožujka, nakon ispunjenja ostalih preduvjeta i skupštinskog odobrenja, zamjenom 18,53 posto dionica koje je Sberbank imala u Poslovnim sistemima Mercator za udjele u Fortenova grupi, počeo je postupak prijenosa Mercatora. Na koncu je 23. travnja 2021. na Fortenova grupu bilo prebačeno 69,57 posto dionica Mercatora. Istodobno je Fortenova grupa refinancirala Mercatorova zaduženja kod 55 banaka, u ukupnom iznosu 385 milijuna eura. Tako je konačno kompanija, koja je kupljena još 2014., prebačena u naše vlasništvo i počela je njezina konsolidacija u Fortenova grupu. Taj je čin tim veći ako se zna da je novac potreban za refinanciranje, u suradnji sa svojim kreditorima - HPS Partners i VTB-om, u potpunosti osigurala kompanija koja je i sama, samo dvije godine prije, prošla vlastito financijsko restrukturiranje. Sljedeći korak bilo je provođenje javne ponude i povećanje vlasništva na više od 90 posto, a nakon isplate preostalih malih dioničara, Fortenova grupa bi trebala postati jedini vlasnik Mercatora.
Tako je Mercator sada integralni dio regionalne maloprodaje Fortenova grupe, a krajem rujna je s Nomad Foodsom potpuno zaključena transakcija kojom je u ovu regiju prvi put došao veliki svjetski igrač, čija je tržišna kapitalizacija oko pet milijardi dolara, a europski je lider u segmentu smrznute hrane kojoj će, nakon akvizicije, tržište srednje i istočne Europe u strukturi ukupnih prihoda postati četvrto tržište i koji sladolede, kao svoju novu kategoriju, planiraju proširiti na ostala tržišta na kojima imaju lidersku poziciju.
Već su samo ta dva ključna posla dovoljna za naše veliko zadovoljstvo postignutim u 2021. No, tome treba dodati i izvrsne poslovne rezultate i dodatno povećanje profita iz poslovanja koji je za devet mjeseci 2021. iznosio 1,3 milijuna kuna, ispunjenje svih ciljeva iz strategije dezinvestiranja nematičnog poslovanja, kao i činjenicu koja nas vraća na početak - da smo pripremili i u realizaciji je nekoliko doista velikih investicija. Ujedno smo na tržište pustili cijeli niz novih proizvoda te ozbiljno iskoračili u potpuno nove, inovativne kategorije kao što je razvoj prehrambenih proizvoda na bazi proteina.
Digitalna transformacija je naša druga važna strateška odrednica u sljedećem razdoblju. Implementacija naprednih digitalnih tehnologija usmjerena je na promjenu i poboljšanje poslovnih modela, a prioritet nam je prijelaz na naprednu analitiku koja će nam pomoći u donošenju odluka. Pritom u našim maloprodajnim kompanijama Konzum i Mercator, radimo velike iskorake u daljnjem unapređenju e-commercea i uvođenju digitalnih servisa u cijeloj regiji.
Ujedno, Grupa intenzivno radi na postavljanju okolišnih, društvenih i upravljačkih (ESG) ciljeva održivosti te izvještavanju o njima, a počeli smo i s opsežnim projektom prilagodbi koje će u našem poslovanju donijeti prelazak na euro.
Naučeni na visok intenzitet aktivnosti, vjerujemo da ćemo se, unatoč nastavku neizvjesnih okolnosti i, nažalost, novom, jakom valu epidemije, bez većih problema nositi s planovima postavljenim temeljem novousvojene četverogodišnje strategije Fortenova grupe.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....