MARIO MATIĆ

Iduća godina bit će izuzetno zanimljiva

Bez obzira na to što pandemija još traje, možemo reći da je period velikih turbulencija uzrokovanih pandemijom iza nas te da nas čeka razdoblje stabilnoga gospodarskog rasta

Mario Matić, generalni direktor tvrtke Orbico Hrvatska

 Bozidar Babic Photography.

Orbico Grupa nastavlja s trendom rasta. Nakon 2020. godine i rekordnog prihoda od 18,2 milijarde kuna, ove će godine prihodi biti na razini 20 milijardi kuna. Promatra li se broj tržišta koje pokrivamo i prihod koji ostvarujemo, Orbico Grupa je vodeći europski distributer prisutan u 20 europskih zemalja. Zapošljavamo 8000 zaposlenika. Rastemo na gotovo svim tržištima, a najveći je generator rasta Orbico Rumunjska. Što se tiče Hrvatske imamo rast od 11 posto u odnosu na 2020. Kumulativni prihodi našeg FMCG i beauty businessa u 2021. godini bit će na razini 3,5 milijardi kuna. Ovo će biti najbolja godina do sada u poslovanju Orbica u Hrvatskoj, po svim financijskim parametrima.

Na rast prihoda najviše je utjecao ekonomski oporavak nakon velikog pada ekonomskih aktivnosti uzrokovanih pandemijom u 2020. godini. U Hrvatskoj je bitnu ulogu imala dobra turistička sezona. Rast prihoda imamo na svim kategorijama robe i na svim dobavljačima.

Orbico Grupa je tijekom prošle godine pokrenula procese spajanja kompanija po zemljama jer smo imali 47 kompanija na 20 tržišta. Taj je proces pri kraju, tako da smo odradili spajanja kompanija na većini tržišta. Proces će biti dovršen spajanjem kompanija u Bugarskoj na kraju ove godine. Kompanije Orbico i Orbico Beauty u Hrvatskoj su u spojene 1. lipnja ove godine. Možemo reći da je period iza nas obilježen određenim restrukturiranjem u vidu spajanja kompanija i, bez obzira na to, nastavili smo s rastom prihoda i poboljšanjem svih financijskih parametara kompanije. U periodu pred nama okrećemo se razvoju s naglaskom na usluge i servise koje pružamo, nove dobavljače i posebno na logističke kapacitete i automatizaciju. Također ne isključujemo ni akvizicije jer cijelo vrijeme pratimo situaciju na naših 20 tržišta, kao i mogućnosti koje nam se otvaraju na onim tržištima gdje još nismo prisutni.

Budući da distribucija ne može bez logistike koja je kralježnica svake distributerske kompanije, može se primijetiti da je logistika velika komparativna prednost Orbica, posebno u Hrvatskoj. Naša logistika, osim što servisira robu koja je u našoj distribuciji, pruža i usluge vanjskim partnerima. Čak polovica resursa i kapaciteta naše logistike u Hrvatskoj radi za vanjske partnere, a polovica je za naše potrebe. Tako podižemo efikasnost logističkih procesa i konkurentnost Orbica na tržištu. Kvaliteta je posebno došla od izražaja tijekom ove ljetne sezone, kada nismo kasnili ni jedan dan s isporukama našim kupcima. Svi koji se bave logistikom u Hrvatskoj u ljetnim mjesecima, znaju što to znači. S obzirom na rast poslovanja i planove za rast i razvoj koje imamo, u tijeku je i projekt povećanja logističkih kapaciteta na hrvatskom tržištu. U svakom slučaju podići ćemo kapacitete za dodatnih 40.000 četvornih metara i implementirati automatizaciju.

U Poljskoj smo dovršili novi logistički centar od 23.000 četvornih metara, a prošli mjesec otvorili smo novi logistički centar u Bugarskoj od 30.000 četvornih metara. Oba logistička centra djelomično su automatizirana s naglaskom na veću efikasnost logističkih procesa u kategorijama robe, pri čemu automatizacija i robotizacija imaju najveću dodatnu vrijednost.

Promjene na tržištu posljednjih su godina bile izuzetno brze, a dodatno su ubrzane pandemijom, tako da su fleksibilnost, agilnost i brzina bitnije nego ikada. Digitalne prodajne B2B platforme i live komunikacija putem njih s našim kupcima ubrzat će naše poslovanje. Automatizacije i robotizacije koje implementiramo u naše logističke centre svakako će povećati efikasnost i omogućiti da naši zaposlenici u logistici rade na poslovima gdje mogu dati dodatnu vrijednost, a repetitivne zadatke dat ćemo automatiziranim rješenjima. Ovo je, naravno, i jako bitno ako gledamo iz perspektive nedostatka radnika u logistici općenito. Primjerice, samo u Poljskoj nedostaje 100.000 vozača u granama logistike tj. opskrbe.

Sljedeća godina bit će izuzetno zanimljiva za poslovanje i, prije svega, bit će godina daljnjeg rasta. Svakako vidimo prostor u stabilnom organskom rastu s obzirom na predviđanja da će hrvatski BDP iduće dvije godine rasti po stopama od četiri posto. Svakako treba imati u vidu rast cijena sirovina te proizvoda i usluga zbog velikih stopa rasta gospodarstva i potražnje. U ovom razdoblju naglasak je na rastu cijena proizvoda, a očekujemo da će značajniji rast cijena usluga uslijediti s uvođenjem eura početkom 2023. godine. Uz organski rast, velik potencijal vidimo u novim dobavljačima, s kojima već pregovaramo. Poseban bih naglasak stavio na kategoriju hrane zbog odličnih rezultata koje imamo s postojećim dobavljačima i brendovima.

S obzirom na sve navedeno, predviđamo uspješnu 2022. godinu za Orbico, kao i, generalno, za hrvatsko gospodarstvo. Kao i uvijek, ključna će biti turistička sezona te, na žalost, još uvijek jednim okom moramo gledati na situaciju s pandemijom. Ipak, bez obzira na to što pandemija još traje, možemo reći da je period velikih turbulencija uzrokovanih njome iza nas te da nas čeka period stabilnog gospodarskog rasta. Još postoje problemi s globalnim lancima opskrbe, što se i odražava na cijeni sirovina te, naravno, kao finalnu posljedicu ima rast cijena proizvoda. Ovdje se određena stabilizacija očekuje do polovice 2022. godine. U skladu s navedenim predviđanjima, u 2022. i idućim godinama Orbico će nastaviti svojim partnerima pružati superiorna rješenja.

Bez obzira na sve, priča uvijek počinje i završava na ljudima. Naši zaposlenici naše su najveće bogatstvo jer uvijek su ljudi, bez obzira na automatizaciju, ono što čini razliku. U Orbicu su ideje ispred hijerarhije. Slušamo naše zaposlenike, uvažavamo povratne informacije i konstantno radimo na optimizaciji i unapređenju kako bismo bili bolji, brži i efikasniji servis za naše partnere, kako dobavljače tako i kupce.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2022 03:41