Ivan Zubak





 
 Biljana Gaurina/Cropix
predsjednik Uprave Zubak Grupe

Globalno konkurentni iz Hrvatske

Sve je više primjera hrvatskih tvrtki koje su relevantne na svjetskom tržištu. Njihove priče od ključne su važnosti za stvaranje pozitivne društvene atmosfere u godini koja je pred nama
Piše: Ivan ZubakObjavljeno: 07. siječanj 2021. 13:00

Godina 2020. nije još ni službeno završila, a većina je već pokušava čim prije zaboraviti. Toj istoj većini vjerojatno neće ostati upamćena po sjajnim poslovnim rezultatima, ali ipak ne smijemo je zaboraviti jer bismo se time odrekli vrijednih lekcija na koje nas je grubo podsjetila.

Ako bih morao izdvojiti tri, to bi bile: 1. Na krizu se priprema u najboljim godinama poslovanja, a ne u kriznoj godini. Nažalost, mnogi uporno zaboravljaju na ekonomske cikluse koji se ponavljaju i koje je moguće donekle predvidjeti promatranjem pravih pokazatelja. Još krajem 2018. godine ekonomski analitičari iz cijelog svijeta počeli su predviđati i upozoravati na novu financijsku krizu. Da se nije dogodila zdravstvena kriza, koja je kao posljedicu uzrokovala ili bolje reći produbila ionako neizbježnu financijsku krizu, dogodila bi se neka druga. To jednostavno tako ide. Tko ne vjeruje, podsjetit će se ponovno za desetak godina. 2. Važnost pravovremenih odluka temeljenih na provjerenim informacijama. Mnogi menadžeri u nedostatku odlučnosti predugo čekaju i važu opcije čekajući da vide što će napraviti drugi prije nego donesu vlastitu odluku, a onda je najčešće već prekasno. Tvrtkama trebaju odlučni lideri. Pitali su me nedavno koje su osobine lidera danas potrebnije više nego prije? Nema razlike, samo neke osobine u kriznim situacijama dolaze više do izražaja. Ali i u krizi i u blagostanju uvijek iste osobine donose najveću konkurentsku prednost, a od svih izdvajam - odlučnost. Bolje donijeti i krivu odluku nego nikakvu. Krivu odluku možemo ispraviti jednostavnije i brže nego dugoročne posljedice koje donosi inertnost. 3. Nevidljivi neprijatelj je najopasniji. Znam da ovo aludira prvenstveno na virus, ali ne mislim na tog neprijatelja. I možda je neprijatelj malo grub izraz za konkurenta, ali ovdje nemam bolji. Ova situacija za neke se pokazala kao prilika te su se nevidljivo prišuljali iza leđa mnogima i postali novi neočekivani konkurenti. Uzet ću za primjer tržište nekretnina. Već sada se u svijetu vidi pomak u potražnji za prosječno većim stambenim prostorima od uobičajenog uzrokovan činjenicom da, potaknuti ovogodišnjim iskustvom, ljudi sve više razmišljaju o potrebi za adekvatnim radnim prostorom unutar vlastitog doma. Istovremeno i poslodavci u određenim industrijama u sve većoj mjeri uviđaju prednosti trajnog rada od kuće što s druge strane dovodi do manje potražnje za uredskim prostorima. Ovo globalno može imati iznimne implikacije ne samo na tržište nekretnina već i na druge industrije povezane s putovanjem na posao (javni i “on demand” prijevoz, restorani, trgovine, kiosci…). I iako se to u Hrvatskoj još možda ne osjeti u tolikoj mjeri, siguran sam da hoće.

U protekle 42 godine, Zubak Grupa susrela se s mnogim krizama i iz svake izišla spremnija na onu iduću koja neminovno dolazi. 2020. godinu završit ćemo financijski pozitivno, a to možemo zahvaliti pravovremenim odlukama i vjeri naših zaposlenika u to da znamo što radimo, na čemu im zahvaljujem.

I to je dovoljno o 2020. jer i inače više volim pričati o budućnosti nego o prošlosti.

Godina 2021. za nas će biti godina nastavka značajnih ulaganja:

1. Digitalna transformacija - u Zubak Grupi razlikujemo digitalnu transformaciju od digitalizacije, kao dva pojma koji se u medijima često spominju, a još češće brkaju. Digitalna transformacija podrazumijeva nastanak potpuno novog poslovnog modela (novi izvor prihoda) temeljenog na korištenju najnovijih tehnoloških dostignuća, a digitalizacija podrazumijeva korištenje tehnologije za stvaranje efikasnijeg postojećeg poslovnog modela (stari izvor prihoda). Samo u protekle dvije godine ulaganja Zubak Grupe u digitalnu transformaciju iznosila su gotovo 20 milijuna kuna prije nego smo rješenja uopće predstavili tržištu, a što očekujemo u siječnju 2021.

U iduće dvije godine uložit ćemo vjerojatno dvostruko toliko, od čega će polovica opet biti usmjerena razvoju potpuno novih digitalnih poslovnih modela, prvenstveno u segmentu ORYX Asistencije, a druga polovica podršci tek predstavljenim novim rješenjima. 2. Stvaranje motivirajućeg radnog okruženja za svih 600 zaposlenika – ponosni smo da već dvije godine zaredom pripadamo u sam vrh najboljih poslodavaca u Hrvatskoj (prema istraživanju portala Mojposao.hr 2019. bili smo na trećem, a 2020. na četvrtome mjestu). Rezultat je to aktivnog slušanja problematike s kojom se zaposlenici susreću u radu te iznalasku rješenja za istu. Samo u 2020. pokrenuli smo tri nove inicijative za zaposlenike koje ćemo nastaviti snažno promovirati i u 2021., uz pokoju novost temeljenu na upravo dobivenim rezultatima najnovijeg istraživanja. Nastavljamo s ulaganjima u edukaciju na svim razinama organizacije, prvi put u većoj mjeri koristeći i prednosti online školovanja. Očekujem također da će se i u 2021. nastaviti pozitivan trend rasta plaća kao i prethodnih godina. 3. Osiguravanje uvjeta za daljnji rast prihoda i efikasnosti svih djelatnosti na svih 9 tržišta na kojima poslujemo - u 2021. očekujemo rast prihoda u svim djelatnostima te na svim tržištima, neovisno o tome jesu li, i u kojoj mjeri, bile pogođene pandemijom covida-19. To će svakako zahtijevati dodatna zapošljavanja, kako u Hrvatskoj tako i u ostalim zemljama, te na sljedeću godinu gledamo blago oprezno, ali optimistično.

U 2021. očekujem nastavak podrške medija gospodarstvu koja je prijeko potrebna kako bi se stvorilo pozitivno okruženje i atmosfera, ne samo u ekonomskom smislu, već i općenito. Najjednostavniji i najefikasniji način za to je što više isticati pozitivne primjere kakvih je u Hrvatskoj srećom sve više: Nanobit, Infobip, Infinum, Rimac Automobili, Q i Algebra, samo da nabrojim neke. Moramo pokazati svima u Hrvatskoj (pogotovo mladima koji tek dolaze na tržište) kako ne samo da se u Hrvatskoj može uspjeti, nego ujedno biti i globalno relevantan i konkurentan. Nadam se da će se ovoj listi uskoro pridružiti i Neostar te drugi start up projekti Zubak Grupe, kao i stotine drugih iz Hrvatske.

Linker
27. srpanj 2021 04:45